Ce tot scriu in carnetelele lor?

Ok, s-au terminat saptamanile majore dedicate modei.  Am sa revin la normal, ceea ce inseamna posturi mai variate, iar in saptamanile care urmeaza voi incerca sa distilez tot ceea ce am vazut pentru ca sa scriu despre tendintele pe care le-am observat.

Pana atunci insa, m-am gandit sa va scriu altceva – doar asa, ca sa mai elucidam din misterele lumii modei…

Probabil i-ati vazut la televizor, la Video Fashion, Fashion TV sau prin fotografii: oamenii modei luand notite.  Luminile se sting, muzica e in crescendo, prima manechina isi face aparitia pe podium, cand toate femeile si toti barbatii din primul rand al audientei unei prezentari de moda se inarmeaza cu carnetele si incep sa scrie. Dar ce anume scriu toti, pentru numele lui dumnezeu?

Edtori de moda in primul rand al audientei

Moda nu e un business oarecare, e o industrie, iar veniturile generate de reviste si lanturile de magazine incep cu randurile scrise pe genunchi ale acestor oameni. In mijlocul nebuniei care sunt saptamanile modei, sute de profesionisti se apuca de treaba – iar una dintre ele este notarea primelor impresii legate de colectiile prezentate.

Notitele scrise rapid includ de cele mai multe ori adjective care descriu atitudini sau atmosfere transmise de colectii, note despre gama cromatica sau despre tesaturi care apar repetitiv de la un show la altul, siluete si proportii definitorii. De pilda, notite de tipul „amestecuri de imprimeuri” sau „accente metalice” vor fi ulterior discutate in sedinte editoriale la reviste, in ateliere de creatie, in agentii de publicitate, in birourile buyerilor sau ale celor care se ocupa de cosmetice. Cine este femeia toamnei 2008? Cum o „vindem”?

Hainele nu sunt singurele lucruri examinate pe podium. Totul poarta un mesaj si totul este scris. Chiar si muzica – aleasa intotdeauna cu atentie pentru a transmite ideile si a crea atmosfera potrivita. De pilda, la Michael Kors s-a ascultat Mad Men in Camelot, in timp ce manechinele recreau era presedintiei Kennedy. Mesajul a fost: Glamour la scara mare. La Zac Posen, intrarea podiumului a fost ocupata de randuri suprapuse de scaune aurite, unul peste celalalt pana in tavan. Mesajul: E timpul pentru bal (asta si din cauza ca prezentarea a avut loc intr-o sala de bal!)

Metodele de luare a notitelor sunt la fel de diferite ca oamenii care fac aceste lucruri. O varianta este sa listezi hainele intr-o coloana pe stanga, iar accesoriile intr-o coloana pe dreapta, cum face Anne Slowey de la Elle.  Altii deseneaza siluetele, apoi isi trec aleatoriu denumirea trendului, idei sau date despre designeri sau schiteaza idei despre cum un anumit trend ar putea fi „tradus” pentru marea masa a cumparatoarelor („amestecuri de imprimeuri”, floral si texturi – ce face o femeie obisnuita cu aceasta informatie cand intra intr-un magazin?). Intr-un interviu pe care l-am citit mai demult facut cu Glenda Bailey, redactor-sef la Harper’s Bazaar UK, ea spunea;” Editez, aleg ce ar putea merge pe coperta, ce idei de materiale s-ar potrivi in revista si cand. Asta e jobul meu. Asta sunt platita sa fac.”

Desi majoritatea designerilor produc un „look book” (fotografii numerotate ale tinutelor prezentate pe podium) si toata lumea are acces la colectia completa pe siteuri cum este style.com, multi insideri din moda prefera sa-si noteze ceea ce vad si parerile proprii. Grace Coddington, directoarea de creatie de la Vogue, este faimoasa pentru ca deseneaza aproape toate tinutele care ii trec prin fata.

Dar nu toata lumea isi ia notite. Cathy Horyn, critic de moda pentru New York Times, nu a facut din asta un obicei. Intr-un post de pe blogul ei scria: „Uneori iau notite, alteori nu. Uneori fac mici desene si daca am o idee, o scriu.” Susan Morrison de la New Yorker priveste atenta showurile si lasa lucrurile sa fiarba incet, fara sa puna nimic pe hartie, Iar Anna Wintour nu cara nici macar o foaie de hartie – de asta are asistente si editori de moda.

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.