Lectii de tehnologie, lectii de moda
Suntem obisnuiti sa privim industria internetului si a electronicelor ca fiind cea mai avangardista, cea care conduce revolutia tehnologica. Lansari cum a fost cea a iPad-ului sunt ca un cutremur pentru progresul omenirii, pentru tot ce inseamna comunicare si media, dar si pentru buzunarele noastre. Astfel de produse ne schimba viata intr-un mod neasteptat si, de cele mai multe ori, nici nu suntem constienti de pasii inainte pe care ii facem, fortati de imprejurari.
Personal, cred ca industria imbracamintii si incaltamintei ar putea avea acelasi potential – de a crea mici revolutii, cu conditia de a renunta la vechile reguli („lanseaza 2 colectii complete, de 2 ori pe an, la care adauga o colectie resort/ cruise si una de pre-fall”) si la galopul interminabil, accesorizat cu ochelari de cal, spre profit.
Imaginati-va cum ar fi daca Apple ar trebui sa isi innoiasca complet inventarul, de doua ori pe an, lansand colectii de noi de iPads, iPods (clasic, nano, shuffle, touch), iPhones, Mac-uri, ecrane, accesorii, tastaturi, mouse-uri, imprimante… Credeti ca ar fi in stare sa ne propuna aceleasi inovatii, asa cum fac acum? Sigur, ei isi actualizeaza produsele si lanseaza frecvent versiuni noi (abia astept sa vad noul iPhone 4), dar daca privesti lucrurile in ansamblu, de-a lungul anului observi 2, maximum 3, lansari revolutionare care schimba piata… si uneori vietile oamenilor.
Cum ar fi daca designerii sau brandurile si-ar concentra atentia asupra revolutionarizarii vietilor noastre, in loc de a vana trenduri efemere, oricum definite de altii (vezi birourile de tendinte) pentru ei? Cum ar fi daca si-ar investi creativitatea in rezolvarea unor probleme, in loc sa ne creeze probleme (vezi complexe de inferioritate, tulburari de alimentatie, falimente de buget)? Poate imi veti spune ca in moda nu este loc de tehnologie, asa cum este in industria electronicelor. La care eu v-as raspunde: „nu inca”. Doar pentru ca imbracamintea noastra are, pe langa rolul estetic si de statut, doar functia de a ne acoperi corpul, asta nu inseamna ca tehnologia nu isi va spune cuvantul in 5, 10, 20 de ani.
Nu vorbesc doar de tesaturi care absorb transpiratia – pe care industria articolelor de imbracaminte sport le-a adoptat cu succes (btw, nu m-ar deranja ca un designer sa lanseze o colectie pentru vara bucuresteana, caniculara, cu rochii si bluze din astfel de materiale; noi transpiram si cand nu facem sport) – si nici de rochiile mecanizate ale lui Chalayan din primavara lui 2007, care se modificau cu ajutorul unui sistem computerizat.
Ideea este ca, la urma urmei, exista atat de multe lucruri care ar putea fi inventate, dincolo de orice ne-am putea imagini in momentul de fata. Ce ziceti de niste escarpeni care ne-ar ajuta sa mergem de doua ori mai repede? Sau de o rochie universala, care sa aiba o aplicatie care schimba culoarea tesaturii? Sau un colier supradimensionat, a carui componente au o functie de racire a corpului pe timp de vara? Exista designeri care se gandesc la inovatie dincolo de tesatura, cromatica sau forma?
Mi-ar placea ca industria modei sa invete o lectie de la Apple. Moda este un domeniu care este abia isi descopera potentialul revolutionar. Nu vad nici un motiv pentru care hainele nu ar putea fi la fel de functionale ca gadgeturile de pe wish list-urile fiecaruia. Problema este ca in prezent, pe masura ce industria modei se readapteaza schimbarilor post-recesiune, aceasta ia mai putin in calcul avansurile tehnologice si inovatia produselor pe care le creeaza. In schimb, toata lumea se concentreaza pe modificarea si optimizarea proceselor de productie, pe scaderea costurilor de productie samd…
Daca este ceva ce moda poate invata din lansarea noului iPad este ca astazi consumatorii sunt dispusi sa cheltuiasca 500 de dolari pentru un produs care este bine facut, care le imbunateste viata si care are si un design fantastic. Iar daca oamenii sunt dispusi sa cheltuiasca atatia bani pe un obiect care face exact acelasi lucru ca un desktop touchscreen, vor fi dispusi sa plateasca sume similare pentru articole vestimentare care le va schimba stilul de viata sau rutina zilnica.
Un alt lucru pe care moda il poate invata este ca iPad-ul reprezinta un efort de gandire, care a luat mult timp. Merita sa investesti la fel de mult timp si gandire intr-o rochie? Daca ar fi vorba de o rochie universala, care sa se „muleze” contururilor siluetelor a milioane de femei, da. Daca ar fi vorba de niste pantofi care imbunatatesc circulatia picioarelor, modeleaza gambele, ne indreapta coloana vertebrala sau ne vindeca de micoze, de ce nu?
Asadar, de ce in loc de a crea un best-seller, un singur produs-minune pentru care vor intra in istoria modei si care ii va face si bogati, designerii de azi se lasa prinsi intr-un ciclu nesfarsit de sketchuri, productie de masa, styling, idei neterminate si plecaciuni la finalul celor 15 minute de glorie din timpul unei efemere prezentari de colectie? Poate pentru ca vreo celebritate sa fie vazuta purtandu-le hainele, pentru o recenzie buna in presa, pentru un greu castigat break-even la final de an fiscal, pentru ca sa o ia de la capat in fiecare sezon?
De ce sa nu adopti un alt fel de model de business, cum este cel din lumea electronicelor, si sa te concentrezi pe crearea unui articol unic, dar atat de dorit incat, atunci cand este lansat, femei din lumea intreaga sa vrea un exemplar? Cum ar fi daca, in loc de a trimite pe podium 10 mantouri, designerul respectiv ar crea unul singur, multifunctional, care poate fi purtat in diferite climate si care sa isi poata schimba aspectul? Un mantou care va inlocui toate celelalte pardesie, trenchuri, paltoane sau geci pe care cineva le are in dulap, pentru ca acelea nu se vor mai ridica la standardele de functionalitate? Nu inseamna ca toata lumea va purta aceeasi haina, dar ar fi un fel de „lord of the coats„. Ar putea fi creata in diferite tesaturi, culori, lungimi – pentru ca desi iPad-ul este un singur produs, fiecare utilizator si-l personalizeaza dupa dorinta, in functie de aplicatiile descarcate.
Unde sunt inventatorii din moda secolului XXI? Suntem pregatiti pentru o noua revolutie, cine se angajeaza sa o inceapa?
Daca vreti sa cititi un articol interesant despre rochiile lui Chalayan, click aici.
Cred ca nimic nu poate ilustra mai bine ideea de progres decat Hegel: teza – antiteza – sinteza. Pentru a ajunge la o sinteza si un produs corespunzator ai devoie de dialog foarte puternic, perspective contradictorii dar experiente asemanatoare. Intr-an final este nevoie ca unitatea contrariilor sa se regaseasca in mintea cuiva sau macar sa devina vizibila intr-un grup de specialisti.. Mi-e greu insa sa vad lucrand un fashion designer cu cineva care stie mai multe despre campurile electromagnetice si influentele lor asupra corpului uman.. Pe de alta parte sunt segmente in care hibridarea a fost posibila si rezultatele net superioare cum este cazul cosmeticelor organice/bio – cercetarea s-a concentrat pe investigarea prorietatilor produselor naturale si a combinariilor optime si au rezultat produse mai bune, mult mai blande, mai fine, unele cu antioxidanti naturali care protejeaza pielea impotriva imbatranirii si fara anumiti compusi care anumitor persoane, indiferent de concentratie, provocau neplaceri. Eu am inceput de curand sa le folosesc si le consider o „minune” tehnologica:) Daca va intereseaza sa aflati mai multe despre astfel de produse, cred ca site-ul celor de la Rangali e un bun inceput;)
Revenind, sunt de acord cu putin si bun, nu mult si prost.. dar e greu sa rezisti financiar, este greu sa rezisti presiunii grupului.. Poti totusi sa fii si practic si idealist ?