Zece colectii de la New York Fashion Week
De aceasta data, designerii americani au propus un „pachet stimulant” in interpretare proprie, sperand sa convinga industria de retail ca merita sa parieze pe colectiile lor de toamna. Tendintele au fost foarte clare – nuante metalice, decupaje, umeri bine definiti,texturi si aplicatii, un aer de femme fatale – , la fel ca si lista de must-haves (un mantou „statement”, pantaloni tigareta, o rochie cu drapaje ca cele purtate de noua prima doamna a Statelor Unite).
O tendinta mai putin evidenta este cea legata de lungimea rochiilor (poate un simbol al economiei in recesiune?): designerii, chiar si cei ale caror colectii cuprind cateva rochii lungi, au trimis pe podium rochii mult mai putin substantiale. Rodarte, care de obicei isi incheie colectia cu un trio de rochii cu trena, au renuntat la acestea, inlocuindu-le cu rochii mini. Acelasi lucru s-a intamplat cu Max Azria, a carui tivuri de rochii s-au oprit in zona genunchiului, la Diane von Furstenberg, Narciso Rodriguez, Erin Fetherston si Matthew Williamson – toti acestia au redus numarul de rochii lungi din colectiile lor.
In alta ordine de idei, este stiut ca in fiecare sezon, New York Fashion Week este trambulina unei noi generatii de modele, dar pentru toamna 2009 se pare ca este punctul de intoarcere al multor manechine aflate la apogeul carierei dar care, culmea, nu au mai fost vazute pe podium de cativa ani buni: Frankie Ryder, Natasa Vojnovic, Caroline Ribeiro sau Carmen Kaas. Desi acest lucru poate parea surprinzator, faptul ca atat de multe dintre ele au „prins” locuri bune in cateva dintre cele mai puternice defilari – Diane von Furstenberg, Michael Kors, Staerk, Marc Jacobs, Rodarte, Preen – este o explicatie a unui alt trend care se face simtit in ultimul timp: moda vizeaza acum, mai mult ca inainte, femeile mature si nu doar pe cele foarte tinere.
1. Rodarte
Inspiratia pentru aceasta colectie sunt lucrarile fotografului Ari Marcopolous alaturi de, culmea, povestea lui Frankenstein. De fapt creatiile pentru toamna 2009 nu sunt decat o treapta superioara in evolutia estetica a brandului Rodarte: un colaj artistic, texturat si lucrat de mana, care poate fi imbracat.
Cu aceasta ocazie, surorile Mulleavy s-au indepartat de referintele japoneze si robotice ale sezoanelor trecute, orientandu-se catre ceva mai organic: metal, lemn si piatra – in special marmura. Pielea in nuante neutre, pastelate si metrajele delicate de sifon din matase au fost pictate de mana sau imprimate pentru a semana unor blocuri de marmura cenusie strabatute de vinisoare, apoi taiate si re-cusute in fuste si rochii. Nu au existat rochii lungi, vaporoase, in degradeuri, asa cum s-a intamplat in colectia precedenta, ci doar rochii mini, semi-structurate, multe haine din piele si tricotaje fantastice, foarte „arts and crafts”.
Intreaga colectie afiseaza o calitate minerala, selenara, care plonjeaza intr-un halou abstract al obisnuitei poezii ale celor doua surori. Inca o data, acestea nu si-au dezamagit publicul, regasindu-se acolo unde le asteptam: intr-un univers oniric, materialist, New wave, populat de aluzii S&M. „Ancora” sunt cizmele foarte inalte, pe care urca in spirala fasii din piele pana pe pulpe. Un gri fumuriu se aseaza, ca un strat fin de praf, peste toate lookurile prezentate – o serie de tunici-carapace, care sunt in acelasi timp panze de tablou pentru un efect de picurare, de patchwork si de reliefuri care le anima.
Multi critici, privindu-le prin prisma tesaturilor iridescente, le-au comparat cu Balenciaga. Incaltamintea, la fel de sexy si extrema, a fost semnata tot de Nicholas Kirkwood – de aceasta data, este vorba de cizme inalte, care imbraca pulpele, cu varful ghilotinat si infasurate in benzi din piele. Chiar daca siluetele care s-au perindat pe podium au fost similare (tiv scurt, cizme inalte) si usor plictisitoare, fiecare dintre acestea s-au remarcat prin detalii unice. Finalul este strabatut de un lirism subtil si pictural. Ghirlande de muselina plisata, aplicate tunicile si corsetelor au nuante de pasteluri galbene si verzi, direct imprumutate din galeria picturii abstracte americane de la Met.
2. Marc Jacobs
700 de invitati in loc de 2,000 si embargo pe traditionala petrecere post-show. Starea de spirit a fost in berna la Marc Jacobs, unde Robert Duffy a declarat pentru WWD: „nu este momentul sa cheltuim bani pentru a distra pe toata lumea”. In ceea ce-l pe designer, acesta a preferat sa isi urmeze metoda traditionala de lucru: decalcarea unor imagini din trecut, supraimpuse pe momentele actuale.
„M-am gandit la zilele de demult din New York”, a spus designerul dupa spectacol, „cand era o adevarata bucurie sa te gatesti pentru a iesi in oras.” Marc Jacobs ofera, prin aceasta colectie, un omagiu orasului de la inceputul anilor ’80, pe vremea cand Rudolph Giuliani era primar, iar Madonna si Debbie Harry erau style icons.
Intr-un surprinzator de scurt interval de timp – doar 8 minute! -, manechinele au prezentat peste 60 de look-uri, fiecare fantastic de individualizate. Fiecare manechina avea un alt tip de machiaj si un alt fel de coafura: de la cocuri supra-etajate, tapate si mentinute de fixativ, la mese si cozi tip Mohawk, completate de ochi puternic creionati, buze vopsite in violet, albastru si rosu carmin si o panoplie de accesorii din aceeasi perioada.
Toate siluetele prezentate au cochetat atat cu circul, cat si cu atmosfera unui atelier de moda de acum 20 de ani, la care se adauga elemente parca culese din Studio 54. Showul a inceput cu o tinuta aparent simpla – o jacheta gri si un pantalon cenusiu – care, o data cu intoarcerea manechinei a dezvaluit o pereche de bretele si jumatate de kilt. Fustele mini balon, combinate cu cardigane din casmir cu decupaje si colanti au fost unul din punctele de maxim interes ale colectiei, punctate de machiajul de vodevil si coafurile imense. Volumele amplificate si umerii sculptati au fost alte doua repere. Prezentarea a continuat cu rochii metalice, in croieli trapezoidale, rochii de petrecere din brocarduri inflorate sau piele cu accente metalice, fuste foarte ample si umeri monstruosi de lati, bustiere din velur, jeansi prespalati cu talie inalta si cape in culori electrizante (roz ciclam, galben citric, violet intens, turcoaz, verde).
Foarte pe scurt, colectia este o lista reala de „must haves” de care te indragostesti la prima vedere: e la capa din astrahan alb, la haina cu gluga triunghiulara, la jeansul bleu cu talia inalta sau la bluza larga din satin negru. Mantourile geometrice au afisat culori aprinse, tipice petrecerilor rave (verde mar, oranj vitaminizat), iar paietele si brocardurile scanteiau in nuante „cheap and chic” de bleu, violet si auriu. Micile rochii de seara din satin isi desfaceau pliseurile acordeon si clinii generosi – o tinuta de vis pentru un clovn trist sau o ducesa decazuta, incaltata cu botine cu sireturi roz.
3. Yigal Azrouel
„Mi-a placut ideea unei colectii sumbre si romantice pentru acest sezon”, declara designerul. „Are o tenta rock’n’roll mai puternica decat a celorlalte colecii, am folosit multa piele. Evolutia colectiei se simte in special in proportii; sunt mai putine suprapuneri decat in trecut, m-am axat pe o silueta curata si simpla.” Intr-adevar, pielea a fost unul din elementele cheie, aparand in diferite forme: de la pantaloni super skinny, la o rochie cu aplicatii din paiete, cizme inalte peste genunchi si o haina scurta cu tinte. La acestea s-a adaugat metalul, care decoreaza genti, escarpeni si jachete, sub forma de tinte sau fermoare. Totusi, nu toate look-urile au avut acelasi stil. Drapajele tipice lui Azrouel, bine editate de aceasta data, au aparut pe cateva rochii si topuri.
Pamela Love, cunoscuta pentru apetenta sa pentru bijuterii in forma de cranii si ghiare, a creat accesoriile: inele de forma unor custi, bratari din piele si margele, cercei din metal. Trei piese au iesit in evidenta: un bolero negru cu pene, o fusta creion din piele cu paiete si mantourile relaxate din stofa de lana.
4. Michael Kors
Ramanand in sfera clasicului actualizat, Kors ne invita sa descoperim taioare din tweed sau din materiale cu raiuri care, impreuna cu fustele stramte, despicate pe picior si topurile care dezvelesc claviculele, sunt definitia unui sex-appeal elegant. S-au remarcat, de asemenea, mantourile din „casgora” (un amestec de casmir si angora) si puloverele cu o singura maneca, care te invita sa le mangai. Siluetele arhitecturale afiseaza umeri origami, o alternativa la pernutele neo-eighties omniprezente in celelalte colectii.
Cea mai evidenta aluzie la stilul anilor ’80 – unul dintre cele mai puternice trenduri ale sezonului – este paleta cromatica. verdele acid, rozul fluorescent si portocaliul, prezente sub forma unor rochii, gulerelor sau haine voluminoase din blana, punctueaza gama de negru, gri si camel. Astfel, fashionistele curajoase vor putea alege un guler galben intens din blana de vulpe, in timp ce acelea mai conservatoare dintre clientele lui Kors le vor purta pe negru sau natural. Un alt punct cheie al defileului a fost accesorizarea – cu esarfe in nuante intense si caciuli supradimensionate din blana – si liniile verticale ale multor tinute (pantalonii tigareta din gabardina, costumele ajustate, rochiile pe langa corp si chiar mantourile balmacaan).
5.Isaac Mizrahi
Mizrahi si-a intitulat colectia „Smile” si, judecand dupa cromatica, este cu adevarat una care poate umple de buna dispozitie orice femeie. Look-urile prezentate pe muzica live a celor de la The Bad Plus au fost definitorii pentru lumea glamour si plina de umor in care traieste designerul. Carouri exuberante au fost alaturate celor mai vesele dungi, rasarind de sub saronguri si mantouri dramatice, punctate de accente din blana sau din paiete si completate de cele mai hazlii accesorii: palarii de forma unor genti. La fel de amuzante au fost denumirile inventate ale tinutelor” Xanaxer, Un Hapi Happy Coat, Velvita, Cosy, Stressless Dress sau Wreynold’s Wrap.
Nu este cea mai coerenta dintre colectiile lui, dar cui ii pasa? Intr-o atmosfera sumbra cum este cea a primaverii economiei americane, colectia lui Mizrahi a reusit sa aduca zambete pe fetele celor din audienta. Dupa prezentare, designerul declara intr-un interviu: „Am vrut sa prezint luxul actual, iar pentru mine, luxul inseamna blanuri, culoare si stralucire. Stralucirea chiar ma calmeaza.”
6. Philip Lim 3.1
Moda new-yorkeza a gasit cea mai buna modalitate de a imbina utilul cu placutul, un alt fel de 2-in-1: transformarea defileelor conventionale in mini concerte rock. Philip Lim se aliniaza si el acestui trend si o convoaca pe Lissy Trullie pentru a-si misca manechinele pe un anume ritm. In culise, Odile Gilbert le aranjeaza perucile tunse drept, care subliniaza tusa androgina a intregii colectii.
De altfel intreaga prezentare a facut referire, sub o forma sau alta, la muzicieni rock ca David Bowie, Keith Richards si Jimi Hendrix. Alaturarile sunt cum se poate mai indraznete: pantaloni fluizi sau stramti, cu sacouri sau bluze cu umeri exagerati, tipici modei anilor ’70 pe care Lim ii interpreteaza in twill de lana, in nuante de albastru petrol, roz trandafiriu sau in brocart argintiu. Alte variante sunt sacoul fara guler de culoare cognac, dar cu umeri lati neo-eighties, purtata cu o varianta slim a salvarilor din tricot.
Cele mai purtabile piese raman mantourile scurte cenusii, asemanatoare unor cape, pe care Lim le-a croit din stofe decorate cu pasmanterie de inspiratie militara din secolul XIX, ton-sur-ton, hainele in carouri gri si rosii sau cele din tricoturi groase de lana. Mai baroce, hainele cu inchizatori metalice si cu maneci din pene de strut sau lana de capra, pe care au fost aplicate perle negre. Acestea rivalizeaza cu vestoanele cu paiete aurii (botezate de Lim „Sergent Pepper”) sau cu mini-bluzoanele de culoarea bronzului cu gulere de blana, referinta clara la clasa rock. Redingotele sunt piesele cele mai spectaculoase si pline de personalitate, cu clinii lor patratosi semi-detasabili, care par gata sa se desprinda de corpul hainei.
Incaltamintea, o colaborare cu Christian Louboutin, sunt absolut divini, in ciuda faptului ca doua dintre manechine nu se puteau tine pe picioare in ei. Ca nota de final, noua colectie Cartier Trinity a oferit bijuteriile care au impodobit tinutele.
7. Diane von Furstenberg
Cap-compas pe muntii Anzi, Mongolia, Tibet si alte asemenea departari exotice, muntoase, bogate in traditii artizanale, ancestrale. Femeia careia i se adreseaza Diane von Furstenberg in acest sezon a calatorit in toate aceste locuri si au adus cu ele o selectie de comori locale.
Intitulata „Nomad”, colectia pentru toamna 2009 este un amestec aparent cacofonic, de un estetism indepartat de coerenta cu care ne-a obisnuit creatoarea. Suprapuneri de jaquarduri, broderii, pene, cusaturi patchwork, perle se amesteca cu imprimeuri leopard si camuflaj, totul terminat cu pompoane tricotate, intr-o atmosfera senzuala, improvizata. Siluetele alungite sunt completate de sandale si botine cu sosete groase, atasate. Piesele super-trendy, care in mod cert vor face deliciul pictorialelor din urmatoarele luni, sunt colantii cu desene pop, cu imprimeuri camuflaj ton-sur-ton sau cu vipusti colorate. Rochiile tunice, adevarate opere de arta, formeaza tablouri abstracte cu broderii si aplicatii all-over din pene, perle aurite si paiete. Capele, in jaquard cu imprimeuri „tapisserie” de inspiratie folclorica sau inca, sunt aduse la viata de pete turcoaz si roz fuchsia. Tricotajele rustice inlocuiesc blanurile, aducand un lux baroc deloc suprimat. Stofele din lana se asemana unor tablouri de Marc Rothko, cu blocuri de culoare in tonuri de caramiziu, rosu sau aubergine, modulate pe un fundal bleumarin, inchis ca cerul la miez de noapte, accentuat de turcoaz, albastru regal si paiete stralucitoare.
Desi styling-ul colectiei este de un eclectism dus la extrem, multe dintre piesele colectiei sunt clasice DVF: rochii petrecute, rochii sac si rochii -gogosar, tuici, fuste mini, cardigane lejere, mantouri cu volum si pantaloni tigareta.
8. Donna Karan
Creatoarea si-a intitulat colectia pentru toamna 09 „The Power of New York”. Conceptul: o garderoba care „sa faca femeia sa se simta puternica si sigura pe sine, care inspira simturile si emotioneaza sufeltul.” Pentru a crea o atmosfera artistica, Donna Karan l-a invitat pe muzicianul conceptual Eric Lewis care, pentru a crea fundalul sonor al prezentarii, s-a lansat intr-o adevarat lupta corp la corp cu pianul sau cu coada.
Atmosfera este cea a unei opulente ostentative, cu o rafala de mansoane si gulere din blana, cu coliere din aur, argint, lemn sau piele, toate creatii semnate Robert Lee Morris. Toate acestea s-au suprapus unei siluete alungite, suple, intre cele mai memorabile ale ei din ultimele sezoane. Colectia a debutat cu o serie de look-uri similare: un sacou sau un top din jerseu, cu umeri exagerati, sculptati, si cu o croiala petrecuta sau cu talia marcata de o centura. Pentru partea de jos, creatoarea a ales fie o fusta creion, midi, sau pantaloni pana. Aceasta puternica silueta triunghiulara a aparut sub diferite forme si aranjamente, fiecare gata de a fi descompusa, recreata si reconfigurata impreuna cu alte piese ale colectiei.
Doua piese se disting din ansamblul colectiei: haina monumentala, cu guler sal sau militar, intotdeauna stransa pe talie de o centura, si rochia din jerseu fin, drapata matasos si care urmeaza linia corpului. Prima dintre acestea a fost interpretata in casmir, alpaca, piele intoarsa, piele fina in tonuri de gri antracit, gri bitum, cognac, camel sau albastru, iar variantele de gulere voluminoase aminteau de cele ale anilor ’80. Cea de-a doua piesa, rochia toga, croita pe biais si care cade in pliuri senzuale, se electrizeaza de tonuri de violet si rubiniu. Suprinzatoare este alaturarea elegantei acesteia cu cizme inalte, gladiator, care sugereaza o feminitate extrema si o sofisticare potrivita Donnei Karan si femeilor pentru care creeaza.
9. Calvin Klein
Noua colectie a lui Francisco Costa este o alta meditatie asupra formelor, de aceasta ata mai putin voluminoase decat cele din primkavara. Interesul sau pentru unghiuri si volume cubice, explorat anterior, se prelungeste aici prin taioare ale caror sacouri au maneci origami, cu varfuri diamant la coate. Daca paleta cromatica se limiteaza la negru, toate nuantele se concentreaza pe suprafetele materialelor, in special pe cele a caror densitate si textura variaza.
Stofele de lana si catifeaua seamana unor dantele inovatoare, care lasa sa se vada pielea ca printr-un corset semi-opac. Stofele reliefate au irizatii pentru un plus de glamour, iar alte tesaturi au aerul de fi fost arse de un acid, pentru un efect mineral, cum este cazul mantoului din blana alba, parca murdarita de mina unui creion. Colajele patchwork alatura stofele, matasea si twillul stralucitor din nylon, intr-un puzzle splendid. Rochiile din tulle, cu panglici din satin, rochia din catifea, cu decupaje facute de laser, intr-o nuanta de galben sulfur, pliseurile si drapajele asimetrice prezente pe alte cateva creatii arata ca minimalismul nu inseamna neaparat simplitate austera.
10. Ralph Lauren
Dupa 42 de ani in business, poti avea incredere ca Ralph Lauren stie sa contracareze orice criza. Solutia propusa de el este simpla: ultra-glamour si accesorizare de lux. In premierea, casa de moda americana si-a completat tinutele cu noua sa linie de orologerie, Ralph Lauren Timepiece Collection, o colaborare cu Richemont. Tinutele prezentate au afisat aceleasi atribute: opulente, calitate, clasicism.
Accentul a fost pus pe rochiile lungi si pe stralucirea lame-ului, asortate cu sacouri din tweed englezesc, cu croieli ajustate ca pe Saville Row si combinate cu esarfe diafane din sifon, elegant innodate. Paleta cromatica a mers de la marouri tabac la grejuri, trecand prin pasteluri delicate (roz, galbui) si ajungand la un alb fildes elegant si luminos, cu etalii din cristale albe. Costumele, unele din 3 piese, ezita intre pantaloni largi si cei jodhpur, croiti in catifele cu ape schimbatoare, din piele intoarsa sau din satinuri luxoase.
Rochiile de seara seamana unor coloane grecesti inalte, cu brtele innodate la ceafa, deseori asimetrice, si cu spatele dezgolit. Chiar daca anumite piese se joaca cu ideea de patchwork a la „My Fair Lady”, garderoba propusa de Ralph Lauren pentru toamna 2009 este cu precadere opulenta si clasica.
Fotografii: style.com
Articol pentru fashionandbeauty.ro
ador ultima rochie(cea pe alb)!
😮 este superba!!!(desigur:se putea si mai bine)…dar, este genul de rochie pe care as purta.o!