Lectie de istoria artei

capodopera, capodopere – s.f. Opera artistica de o valoare exceptionala; culme a creatiei, opera desavarsita, lucrare perfecta in orice domeniu. Din it. capo d’opera

„Moda e o arta”. „Publicitatea e o arta”. „Arta conversatiei”. „Arta seductiei”. „Arta fotografiei”. „Arta de a trai”. Ne inconjuram de clisee, pentru ca arta e un concept atat de greu de definit.

Revenind la primul dintre ele, exista designeri ale caror creatii se incadreaza, fara urma de indoiala, in arta. E vorba de viziune si surse de inspiratie, de universalitatea esteticii lor, de ceea ce poate fi perceput dincolo de schite, haine si orele de cusut. La fel de important e felul in care isi transmit ideile. Personal, cred ca studiul istoriei artei este esential in dezvoltarea unui designer, iar talentul si creativitatea isi gasesc mai usor expresia si rafinamentul daca exista niste etaloane. Altfel cum ai face diferenta intre un Galliano si un Mizrahi?

Prea multe paranteze si deja divaghez… Revenind la legatura dintre moda si arta, publicitate si arta, designeri si inspiratie, am descoperit o mai veche campanie publicitara a casei Yves Saint Laurent, realizata in 1998 pentru YSL Rive Gauche Homme. Pe vremea aceea, director de creatie era Hedi Slimane, fotograful Mario Sorrenti, dar directia artistica a campaniei a fost data chiar de Yves insusi.

Daca va aduceti aminte de fotografiile asa-zis scandaloase facute de Jeanloup Sieff, nici nu e de mirare ca pentru aceasta campanie a folosit cu predilectie nuduri si tablouri inovatoare sau controversate.  Pe de alta parte, ma gandesc ca nu intamplator au fost alese capodopere clasice, neo-clasice si realiste, hedoniste (vezi roccoco) si senzuale pentru ca acestea se doreau a fi valorile asociate casei YSL. Si in final, de cele mai multe ori, modul cel mai facil de a identifica un „clasic” este sa vezi decat ori a fost imitat sau reinventat 🙂

1. Gabrielle d’Estrees et la Duchesse de Villars (Gabrielle d’Estrees et une de ses soeurs), cca 1594, autor anonim, Musée du Louvre, Paris

Gabrielle d’Estrees et la Duchesse de Villars (Gabrielle d’Estrees et une de ses soeurs), cca 1594, autor anonim, Musée du Louvre, Paris  ysl08a_1.jpg

2. Olympia, Edouard Manet, 1863,  Musée d’Orsay, Paris

Olympia, Edouard Manet, 1863,  Musée d’Orsay, Paris  ysl07a_1.jpg

3. Le déjeuner sur l’herbe, Edouard Manet, 1862, Musée d’Orsay, Paris

Le déjeuner sur l’herbe, Edouard Manet, 1862, Musée d’Orsay, Paris  ysl09a_3.jpg

4. Jeune Homme Nu Assis au Bord de la Mer, 1863, Jean-Hyppolyte Flandrin, Musée du Louvre, Paris

Jeune Homme Nu Assis au Bord de la Mer, 1863, Jean-Hyppolyte Flandrin, Louvre  ysl02a_2.jpg

5. Les trois graces, Jean-Baptiste Regnault, 1798, Musée du Louvre, Paris

 Les trois graces, Jean-Baptiste Regnault, 1798, Musée du Louvre, Paris

ysl03a_1.jpg

6. La baigneuse de Valpincon, 1808, Jean Auguste Dominique Ingres

 La baigneuse de Valpincon, 1808, Jean Auguste Dominique Ingres  ysl05a.jpg

7. Le sommeil, 1866, Gustave Courbet, Musée du Petit Palais, Paris

Le sommeil, 1866, Gustave Courbet, Musée du Petit Palais, Paris  ysl01a_1.jpg

8. Venus au mirroir, 1647-51, Diego Velasquez, 1647-51, British National Gallery, London

Venus au mirroir, 1647-51, Diego Velasquez, 1647-51, British National Gallery, London  ysl06a_1.jpg

9. Le verrou (Zavorul), ca. 1780, Jean-Honoré Fragonard, Musée du Louvre, Paris

Le verrou (Zavorul), ca. 1780, Jean-Honoré Fragonard, Musée du Louvre, Paris  ysl11a.jpg

Citeste si:

{Belle de Nuit}

{Morning Sun}

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

7 comentarii la acest post

  1. 1
    Half Exposed says:

    Incredibil! i’m speechless 😀

  2. 2
    Penny says:

    Foarte misto! Cel mai mult imi place copia dupa Olympia lui Manet.

  3. 3
    Andra says:

    Te rugam sa mai postezi articole la fel, toate sunt fenomenale, insa acesta m-a uns pe sufletel! Multumim!

  4. 4
    Irina says:

    Promit sa mai postez chestii asemanatoare, mai am cativa asi in maneca 😉

  5. 5
    alta Irina says:

    Oau genial !! cate de tare poate sa imi placa blogul tau, mi se pare cel mai rafinat din fashion-blogosfera romaneasca. Astept asii din maneca 🙂

  6. 6
    carola says:

    Imi place inversarea rolurilor. Superba campania, vazusem una dintre imagini anterior, dar nu stiam despre ce este vorba. Si e interesant ca au fost alese nu doar neaparat nuduri, ci tablouri cu mesaje mai profunde su mai complexe. Acelasi Ingres, reprezentant de seama al neoclasicismului, celebru pentru modul in care trata corpul uman, pentru destule inadvertende in proportiile figurilor picate. Si oare cum ar fi aratat intrepretarea Baii Turcesti in viziunea lui YSL? Iar Kate Moss, tanara si extrem de senzuala, e un capitol aparte.
    Ca intotdeauna, o postare minunata 🙂

  7. 7
    mihaela says:

    te-am descoperit tarziu dar ma bucur enorm.
    felicitari !!! mi-ai facut ziua frumoasa 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.