Reclame controversate
Moda si sexul au fost intotdeauna strans legate. Iar sexul si reclama sunt, practic, de nedespartit. Suntem atat de obisnuiti cu imagini sexuale incat abia le mai observam: un san dezvelit pe un podium de moda sau imaginile cu Britney fara lenjerie intima sunt mai curand motiv de ras decat de jena. Cu toate astea, din cand in cand, cineva ne mai scutura. Si impinge, astfel, limita fanteziei, jenei sau pudicitatii un milimetru mai departe.
Pot sa inteleg faptul ca anumite case de moda aleg imagini cu incarcatura puternic sexuala pentru ca mesajul se potriveste imaginii lor, femeilor pe care doresc sa le cucereasca, tipului de haine pe care le creeaza (nu mi-as putea imagini un spread Cavalli, Dolce & Gabbana sau Gucci care sa nu fie sexy). In schimb, imi provoaca iritare reclamele in care sexul depaseste anumite limite ale bunului-simt (vezi violenta, pedofilie, S&M). Nu de alta, dar pana la urma vom ajunge total insensibilizati. Nu ma credeti? Pe la inceputul anilor ’80, brandul de jeansi Jordache a avut indrazneala de a lansa o campanie in care aparea o femeie cu bustul gol – ce soc! ce scandal! Astazi, am intoarce pagina din revista fara macar sa o observam.
In fine, ca sa nu mai divaghez… Iata cateva dintre reclamele care pe mine m-au facut sa ridic din sprancene (cateva din ele sunt ceva mai vechi, dar le-am adaugat de dragul… modei).
1. Reclama Dolce & Gabbana, primavara 2007. A fost interzisa in Marea Britanie si in Italia, pe motiv ca recreaza un viol in grup. Evident, Stefano si Domenico au spus ca nu asta a fost intentia lor. Duh…
2. Campania Tom Ford for Men, vara 2007. Tom a facut din „scandalos” un stil de viata. De pe vremea cand incepuse sa lucreze la Gucci si a injectat Viagra in campaniile lor publicitare, numele lui a fost sinonim cu sexul. Acestea sunt doua dintre imaginile campaniei publicitare pentru propriul sau parfum masculin. Cred ca chiar si pe un cititor foarte mai conservator l-ar face sa… transpire.
3. Campania Sisley Fashion Junkie, 2001. Sisley, ca si United Colors of Benetton, au avut intotdeauna campanii publicitare socante. What’s next?
4. Campania Gucci G-spot, 2003. Asta sa fii fost accesoriul must-have al acelei veri, un epilat pubian de forma unui logo? Go figure…
5. Campania Jean Christian Dior, primavara 2000. Reclama nu este noua, dar este legendara. Gisele Bundchen si Rhea Durham in fotografiile lui Nick Knight care au lansat trendul lesbian chic. Galliano este intr-adevar un geniu, pentru ca a reusit sa creeze o noua femeie Dior.
Principessa, nu doar ridic o sprancena… mi se face rau sa vad atata lipsa de bun simt si de pudoare. efectiv mi se face rau! ce i-d-i-o-t-i!!!!! :o((( este strigator la cer… viol in grup, lesbianism, prizare de droguri, parfum cu aroma de … come oooon! cine cumpara produsele astea PENTRU CA vad reclamele astea? incredibil… incredibil…
Nu cred ca scopul acestor reclame e de a vinde ceva – fie ca e vorba de parfumuri sau de haine. Mai curand, as zice ca directorul de creatie a vrut sa creeze intentionat o imagine socanta: pentru ca sa dea nastere unor buzzwords, lumea sa asocieze o imagine si o senzatie cu un brand, sa schimbe imaginea mai traditionala a unei marci, sau pur si simplu pentru ca s-au gandit ca este singura modalitate de a pune numele unei marci in creierul consumatorilor. Oricum ar fi, genul asta de reclame nu te lasa nepasator. Dintr-un motiv sau altul (oroare sau atractie), le retii, nu-i asa? QED.
come on, eu una refuz sa imi amintesc numele marcilor pentru care vorbesc aceste imagini. refuz si gata. si oricine mi-o spune orice, alta reactie decat de gtreata nu pot sa am. sorry.
daca spui ca esti obisnuita cu imaginile sexuale incat abea nu le mai observi, de ce spui ca `ridici din spranceana`? 🙂
sincer, mie una chiar mi-au placut unele din reclamele pe care tu le-ai prezentat mai sus(cea de la gucci g-spot de exemplu mi se pare geniala). cred ca totusi felul in care le accepta(ca sa zic asa) fiecare tine si de sexualitatea individului. as putea sa dezvolt ideea si sa spun mai mult dar calculand reactia ta, nu cred ca am sa reusesc sa iti arat anumite lucruri intr-un simplu comment. cam atat am avut si eu de zis. o seara placuta va doresc 🙂
ce atata soc pudic.. imaginile sunt frumoase, socante, sexy, hot, steamy, reprezinta un brand cu aceste caracteristici. sexul nu se face prin pijamale. cine se socheaza nu e probabil clientela ptr acest gen de firme. so, no harm done..
Alexa, senzatia mea este ca ai inteles gresit mesajul si postul meu. Ceea ce incercam sa spun este ca tocmai pentru ca lumea este foarte obisnuita cu sexualitatea evidenta, asta nu mai trezeste reactii foarte puternice. Exact din acelasi motiv scriam ca incet-incet, ceea ce vedem va fi permeat de imagini care alta data erau tabu. EVIDENT ca imaginile sunt frumoase din punct de vedere estetic! Ce dumnezeu, doar s-au ocupat de ele directorii de creatii ai caselor respective, vezi Tom Ford pentru Gucci si parfumul omonim, Galliano pentru Dior etc… Dar asta nu inseamna ca unele dintre ele nu sunt discutabile. Vrei sa spui ca gasesti complet acceptabila si „frumoasa” imaginea de la D&G? O reclama se „citeste” si dincolo de estetic, o imagine nu inseamna doar ce pantofi au asortat nu stiu carui outfit. Daca in locul tipilor bine, bronzati si dati ulei ar fi fost niste urati burtosi, ai fi avut aceeasi parere? Intr-un fel, e posibil ca tocmai aici sa fie cheia reclamelor: frumusetea lor depaseste „povestea”, si atunci mesajul ramane la nivel subliminal.