To bag or not to bag
Ma intrebam zilele trecute de ce noi, femeile, credem ca un articol vestimentar sau un accesoriu ne poate schimba viata. Pe bune, unele femei chiar cred asta. Nu vi s-a intamplat niciodata sa va simtiti mai bine dupa ce ati pus mana pe obiectul viselor voastre (si nu, nu ma refer la un barbat!)? Mda, nici mie nu mi s-a intamplat… Duh, glumesc, evident.
Chestia e ca vezi ceva intr-o vitrina, iti place, dar nu ai bani suficienti sa il/ o cumperi. Ce faci? Pai, economisesti si te duci alta data la cumparaturi. Dupa parerea mea, acesta e adevaratul motiv pentru care ajungem sa ne simtim bine dupa cumparaturi: satisfactia atingerii unui scop pe care ni l-am propus, nu obiectul in sine. Daca iti doresti cu adevarat un lucru (o geanta, pantofi, rochie, o bijuterie, o excursie la Paris), te vei convinge ca orice efort merita. Evident, exista si cazuri patologice: femei care se inglodeaza in datorii doar pentru a-si cumpara haine din ultima colectie a nu stiu cui, sau, cum scria la un moment dat Ovidiu, femei care dau un intreg salariu pe doua perechi de pantofi Prada, se infometeaza o luna intreaga, dar au in schimb fericirea de a dormi incaltate. In fine, am sa ma opresc aici pentru ca altfel ma mai trezesc ca o iau pe coaja de la vreo fashionista in stare de orice.
De fapt, toata dizertatia de mai sus a fost un pretext pentru a introduce un alt subiect: the IT Bags, adica gentile dupa care saliveaza femeile. O explicatie mai corecta ar fi ca aceste genti sunt o combinatie intre o marca de lux, un design trendy dar, in acelasi timp, cu potentialul unui stil clasic, la care se adauga nebunia media alimentata de revistele de moda care fac liste ad-hoc de accesorii must-have.
La aceasta reteta se adauga, bineinteles, pretul gentii. Costul ridicat, in sine, defineste un inalt nivel aspirational – nu orice isi poate permite o astfel de geanta, iar daca esti fotografiata cu un astfel de accesoriu sigur esti cineva. Sau esti pe cale sa devii cineva: fata cu geanta AIA!
In ultimii 2-3 ani de zile, pretul gentilor s-a dublat si, cu toate acestea, vanzarile au crescut la fel de mult. Mai mult, unii designeri au ajuns sa mizeze mai mult pe profiturile facute din vanzarile gentilor (si altor accesorii), decat din cele ale colectiei vestimentare propriu-zise. Un psiholog ar intelege mai bine mecanismul din spatele acestui fenomen, eu ma intreb daca femeile au ajuns chiar atat de disperate incat sa se simta validate numai prin purtarea unei anumite genti? Pentru ca, hai sa fim seriosi, in momentul in care 300 de genti in dulap, pentru ce mai ai nevoie de inca 100?
Buyerii marilor magazine si designerii au argumente, evident. Se pare ca suntem pregatite sa cheltuim atat de mult pentru ca o geanta splendida se potriveste oricarei tinute (I beg to differ, dar asta discutam alta data), deci brusc exista un altfel de cost per purtare.
Pentru ca evit sa scriu posturi prea lungi, va promit ca am sa revin cu descrieri, preturi si istorii ale celor mai cunoscute IT bags: Birkin, Kelly, Stam, Speedy, 2.55, Paddington, Saddle. Astept sugestii si din partea voastra.
daca ai promis ca revii te rog pune si poze pentru cele mai reprezentative „it bags” pentru ca in multe reviste de moda/bloguri se vorbeste de ele dar destul de rar cu poze…
Exista mai multe variante a aceluiasi nume de geanta? – de exemplu downtown am vazut vreo 3 poze cu ea si in fiecare era diferita (mai mare, mai mica, cu detlaii destul de diferite) – nu ma refer la culoare 🙂
sau am mai vazut o geanta (de la balenciaga oare?) – cu numele ceva cu „motorcycle bag” care tot asa era cam diferita de la o poza la alta…
oxitocina draga mea.. oxitocina sa fie the root cause… ? :o)
Promit sa pun si poze. Da, exista variante ale aceleiasi genti – de obicei, e vorba de culori sau texturi diferite (piele simpla, piele lacuita etc…)