The Birkin

hermesbirkinbag.jpgExista doua „legende urbane” care povestesc cum s-a nascut aceasta geanta. Ce e sigur si de netagaduit, insa, este faptul ca geanta poarta numele actritei/ cantaretei Jane Birkin (englezoaica, dar care traieste de zeci de ani in Franta).

Prima dintre legende, care se pare ca fost povestita chiar de Birkin jurnalistei de moda Dana Thomas, spune ca in 1984, in timpul unui zbor Paris-Londra, fusese asezata langa Jean-Louis Dumas, CEO-ul casei Hermes. In timpul ce discutau, ea si-a deschis agenda Hermes din care au zburat zeci de hartiute, iar Dumas i-a luat-o, pentru a i-o inapoia cateva saptamani mai tarziu cu un buzunar cusut de coperta din spate (detaliu care a devenit, intre timp, standard).  Ulterior, cei doi au avut o alta discutie in care actrita ii spunea cat de greu ii este sa gaseasca o geanta frumoasa dar si practica, pe care sa o poata folosi si in week-end si in timpul saptamanii, sa fie incapatoare… in fine, as you do, when you fly business si esti asezata langa CEO-ul de la Hermes.  La scurt timp dupa aceea, a primit o geanta identica cu ceea ce ii descrisese ea lui Dumas – si asa s-a nascut geanta Birkin.

O versiune mai picanta a fost repetata de regizorul Andrew Litvack. El a dat 1981 drept anul de nastere al gentii. Cica Birkin ar fi fost invitata la Hermes pentru a vedea prototipul gentii care ii poarta numele.  In momentul in care a plecat cu geanta agatata de brat, cei de la Hermes au intrebat-o daca nu cumva a uitat ceva.  Surprinsa, si-a dat seama ca se asteptau ca ea sa plateasca geanta. Litvack mai spune ca pana la urma banii i-au fost rambursati, si de atunci primeste 10% reducere pentru orice produs Hermes cumparat.

In moda strazii, geanta Birkin a devenit unul dintre cele mai cunsocute simboluri al luxului, desi din cauza utilizarii ei ostentative de catre tot felul de starlete, neveste de fotbalisti and the likes, multi din lumea modei speculeaza cu privire la dezirabilitatea acestui model.  (La fel ca si in cazul gentilor Vuitton: cu cat sunt mai vizibile si mai purtate de toata lumea, cu atat ajungi sa te indoiesti de calitatea si originalitatea lor, ceea ce le face sa-si piarda alura exclusivista).  In ultimii ani, geanta a devenit chiar personaj secundar in seriale de televiziune (vezi Sex and the City, Gilmore Girls, Will & Grace), cand exista dialoguri intregi despre ea.

Lista celebritatilor care au nu una, ci zeci de genti Birkin, este foarte lunga: Oprah Winfrey, Nicole Ritchie, Sarah Jessica Parker, Lil’ Kim, Porita de Rossi, Victoria Beckham, Sandra Bullock, Mariah Carey, Sofia Coppola, Elle Macpherson, Lindsay Lohan, Martha Stewart, Demi Moore, Katie Holmes, Jodie Foster, Kate Moss… pana si a noastra Andreea Raicu are una.  Sophie Albou, fondatoarea casei de moda Paul&Joe, declara intr-un interviu ca isi cumpara cate o geanta Birkin in fiecare sezon in ultimii 10 ani, ceea ce face coelctia ei de genti „o dependenta exorbitanta, dar parte din mostenirea ei culturala de frantuzoaica.” Ma rog…

In general, pretul unei genti Birkin obisnuite incepe la 6,000 euro, dar in cazul unor editii limitate sau cand modelul este facut din piei exotice pretul poate urca la cateva zeci sau chiar sute de mii. Ceea ce probabil stie toata lumea este ca nu poti, pur si simplu, sa intri intr-un boutique Hermes si sa iti cumperi o Birkin. Nu, trebuie sa te inscrii pe o lista de asteptare de 2 pana la 6 ani (!). De fapt, magazinele Hermes au doua tipuri de liste: o lista de asteptare si o lista de comanda, diferenta fiind data de tipul de clienta. Cele care, intr-un fel sau altul, au devenit cliente in mod repetat sau care s-au imprietenit cu una din vanzatoare sunt evident privilegiate.

Lasand la o parte nebunia creata de celebritati, gentile Birkin isi merita cu adevarat pretul. Sunt intre putinele marci din lume a caror valoare creste sau, cel putin, se pastreaza o data cu trecerea timpului. Nu se pot cumpara online si nici din magazine de lux, ci numai in boutique-urile Hermes. Unul din factorii care contribuie la valoarea lor est faptul ca sunt lucrate in intregime manual, de catre mesteri marochineri specializati, iar crearea unei genti necesita in jur de 50 de ore de lucru manual (ceea ce inseamna, de fapt, saptamani de munca migaloasa).  Gentile se distribuie neplanificat in lumea intreaga, in mod intentionat, si in cantitati minime – alti factori care ajuta la crearea senzatiei de exclusivitate a produsului.

Exteriorul gentii poate fi produs dintr-o mare varietate de tipuri de piele, unele dintre cele mai scumpe fiind cea de crocodil. Pretul acestora depinde de marimea solzilor – cu cat sunt mai mici, cu atat geanta este mai scumpa. In mod obisnuit, interiorul este din piele de capra iar culoarea este astfel aleasa pentru a se asorta cu exteriorul.  Exista posibilitatea de a face o comanda speciala – un anumit tip de piele, o anumita culoare – dar acest lucru este rezervat numai unor cliente privilegiate si, chiar si in acest caz, manufacturarea lor poate dura pana la 2 ani.  Partile metalice ale gentii (lacatul, cheitele, cataramele, piciorusele) sunt de obicei placate cu aur sau alte metale pretioase cum este paladiumul. Lacatul poate fi uneori imbracat in piele, la rugamintea clientei. Alte cliente au dorit sa impodobeasca lacatul cu diamante, ca in cazul unei genti negre din piele de crocodil care a fost vanduta in 2005 la licitatie pentru 65,000 de dolari.  Toate lacatele si cheitele au coduri numerice, ca o modalitate de verificare a autenticitatii.

Inclus in pretul unei Birkin autentice este privilegiul de a-ti aduce geanta in orice boutique Hermes pentru a fi trimisa la Paris pentru un „spa treatment”.  Pentru cateva sute de euro, orice geanta – indiferent cat de veche sau cat de deteriorata este – va fi reconditionata pentru a ajunge intr-o stare cat mai buna.  Exista un singur tip de geanta care nu poate fi reconditionata: cele din categoria Shooting Stars, care se recunosc dupa un timbru incolor plasat langa stantarea cu „Hermes, Paris, Made in France” din interiorul gentii.  Acestea sunt genti pe care artizanii din fabrica Hermes le produc in urma unei permisiune special acordate lor – pot face o singura geanta pe an, pentru uz personal sau drept cadou, dar care nu pot fi puse in vanzare.

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.