Zece colectii Haute Couture, toamna/ iarna 2008

1. Valentino
Primul efort couture al Alessandrei Facchinetti la Valentino a fost atat de bine conceput, incat reputatia prezentarii ca fiind una dintre cele mai asteptate ale saptamanii a fost confirmata. Colectia a fost prezentata in studioul opulent si aurit al casei Valentino din Place Vendome, unde Facchinetti s-a jucat in mod stralucitor cu texturi, fronseuri si aplicatii de margele, manipuland elementele asa cum numai un mare couturier o poate face. Colectia a inceput cu cateva tinute neobisnuite, printre care un taior alb ovoidal, voluptuos, care parea mai curand desprins dintr-o colectie Balenciaga decat Valentino, dar prezentarea a revenit curand pe traseul normal, al elegantei feminine, cu o minunata rochie fara bretele, brodata cu perle, paiete si fir argintiu. O alta rochie splendida din sifon brodata cu paiete perforate si cristale fumurii a dovedit publicului ca Valentino este inca una dintre cele mai bune case de moda in categoria rochiilor de seara.

Creatiile prezentate erau stropite cu pietre semi-pretioase de un galben asemanator unui camp de narcise, rochiile erau prinse in valuri de sifon care se lipeau seducator de gambele manechinelor sau cadeau ca o cascada din decoltee. Margele stralucitoare luceau pe umeri, ca sideful scoicilor imprastiate pe nisipul unei plaje. Croieli bine definite ale pelerinelor contrastau cu detaliile delicate din dantela, iar nasturilor li s-a dat o importanta crescuta aparand pe sacouri cu umeri drepti si pe revere ascutite.

Valentino Haute Couture

Valentino Haute Couture

2. Jean Paul Gaultier
A fost o prezentare usor schizofrenica – dar chez Gaultier, nici nu te-ai astepta la altceva. Cele 53 de tinute prezentate erau lejer unite printr-o serie de colivii sculpturale, incepand cu una maiestrit lucrata si pozitionate ca stuctura deasupra unei haine scurte de blana. Aceleasi colivii au aparut mai tarziu pe tinute din satin duchesse, pe rochii de seara fantastice construite cu un penaj in nuante intense de galben mustar, oranj, verde smarald si liliachiu. Coliviile, cadrele structurale, corsetele, crinolinele au aparut in cele mai diverse forme si modele, de la catarame exagerate pana la curele multiple peste taioare din tweed, pelerine sau rochii tricotate.Gaultier a oferit couture in cel mai indraznet mod cu putinta, pentru iubitoarele de moda interesate, mai mult decat orice, in a fi unice. Prezentarea s-a incheiat cu cel mai uimitor val de mireasa vazut vreodata – o structura elaborata, care cadea in spirale din varful capului miresei pana la pamant si apoi se prelungea intr-o trena fantastica.

Jean Paul Gaultier Haute Couture

Jean Paul Gaultier Haute Couture

3. Elie Saab
Cineva scria ca Saab este couturierul cu cele mai multe rochii vandute. Nu stiu daca este adevarat, dar prezentarea ultimei sale colectii de la Paris pare sa vina in sprijinul acelei afirmatii. Rochiile lui sunt facute pentru femeile care doresc sa atraga atentia, fiind totusi deseori lipsite de complicatiile, aplicatiile sau adaugirile care fac, sa zicem, o creatie Gaultier sa fie Gaultier.Din cauza experientei sale, Saab intelege esenta a ceea ce deseori este numit „comercial” de catre clientele sale. „Intotdeauna”, spune el, „trebuie sa respect silueta feminina. Apoi, incerc sa imi gasesc inspiratia.”

De aceasta data, inspiratia lui a fost Capela Sixtina. Cele 50 de tinute prezentate copiaza liniile rochiilor de bal, incarcate si opulente, transpunandu-le in tinute demne de covorul rosu. Rochiile cele mai glamorous au mizat pe jocuri ale transparentelor – dresuri din dantela purtate pe sub o fusta din sifon subtire si o rochie de culoarea pielii cu un jupon incarcat de flori aurii. Doua rochii de cocktail – singura aluzie la acest indragit ritual – au dus broderia cu pietre stralucitoare la un alt nivel. Nuantele rochiilor au pictat un tablou in rosu stins, bleumarin, bleu azuriu, maroniu si gri, intensificate parca de fronseurile de pe corsete, de pliurile fustelor sau de fundele supradimensionate de pe umeri.

„Pentru mine, frumusetea caracterului si prezenta unei femei sunt cele mai frumoase lucruri”, spune Saab. In aceste rochii, ambele sunt imposibil de ascuns.

Elie Saab Haute Couture

Elie Saab Haute Couture

4. Roland Mouret
Le Musée de la Mode este locatia ideala pentru Roland Mouret, pentru ca ultima sa colectie couture a parut sa fie creata din insasi materialele unor viitoare expozitii. Douazeci si noua de tinute au traversat spatiul galeriei, iar cele mai multe dintre ele pot fi descrise ca esenta unui impecabil stil daywear.Cand este vorba de perfectionarea unei rochii sheath, Mouret este maestru. In acest sezon, el a ramas fidel formei si siluetei acesteia, oferind privitorilor rochiilor in nuante de rosu si negru. Foarte multe detalii origami, in special in zona umerilor si taliei, au facut ca aceste rochii sa nu poate fi descrise ca simple. Escarpenii Christian Louboutin din satin au continuat tema acestor detalii.

O parada a celor mai ingusti posibil pantaloni au facut ca o serie de sacouri severe sa para de-a dreptul modeste. Cateva tinute in nuante de verde masliniu, in special o sfioasa rochie-mantou, va face deliciul doamnelor care formeaza clientela designerului. Totusi, in cazul in care vreuna dintre ele il ia pe Mouret drept romantic si delicat, ar trebui sa observe cu atentie fusta verde din tafta verde smarald, care explodeaza de senzualitate. Inteligent finisata cu un corset imprimat in negru si alb, a demonstrat ca chez Mouret clasicul nu este niciodata in prim-plan.

Roland Mouret Haute Couture

Roland Mouret Haute Couture

5. Christian Lacroix
„Nu suntem niciodata prea departe de Renastere”, spunea intr-un interviu Christian Lacroix chiar inaintea showului sau de la centrul Georges Pompidou. Cu toate acestea, ultima sa colectie couture a luat mai putin in serios pompa si contextul, astfel incat prezentarea sa nu a inclus nici o tinuta sobra, infasurata in dantelarii. Pe de alta parte, tinutele prezentate au fost la fel de spectaculoase ca intotdeauna – poate e vorba de lunile de zile necesare broderiilor manuale, poate are de-a face cu kilometrii de margele sau hectarele de dantela. Efectul cumulativ al acestui exces magnific este ca pana si cel mai cinic observator uita ca are in fata doar niste haine. Au prea mult suflet ca sa fie, tehnic, neinsufletite.”Femeia mea este foarte puternica, foarte agresiva. Putin salbatica, dar intr-o maniera adorabila”, explica designerul.

Drept argument, aduce o rochie scurta in nuante neutre de bej din crepe, imbogatita de o fusta plisata din tafta cu un tiv dantelat. In rest, pe podium au defilat un fel de majorete, incorsetate in sacouri ultra-impodobite, cu bluze ale caror maneci falfaiau din cauza volumului materialelor, fuste inspumate din tulle, totul accesorizat cu toci care acopereau discret ochii cu voaluri scurte. La ele s-au adaugat femei imbracate in rochii pictate in tuse de roz si bolerouri de matador, sau doamne purtand severe haine edwardiene, brodate si cu revere inalte. O procesiune de fuste din dantela cu dresuri din acelasi material, tinute in care se imbina trei nuante diferite de rosu si roz sub o pasmanterie neagra sau tivuri vopsite astfel incat sa imite petalele unei gigantice flori de mac.

Showul s-a incheiat cu o rochie de mireasa, bratele manechinei complet acoperite de tulle si satin roz. Un voal lung de cativa metri se prelungea pe scena, ridicat la final de insasi Lacroix.

Christian Lacroix Haute Couture

 

Christian Lacroix Haute Couture

6. Dior
John Galliano a atins o coarda sensibila cu prezentarea sa neobisnuit de regala si grandioasa, a carei tema a reinviat stilul Lisei Fonssagrives, a costumelor create de Edith Head si, de ce nu, a elegantei conservatoare a noii doamne a Frantei, Carla Bruni-Sarkozy. Superbele tinute au fost construite pe contraste interesant elaborate: frumuseti intunecate, machiate cu rujuri de culoare inchisa, purtand haine de o delicata transparenta, siluete clar definite asortate cu nuante bogate si imprimeuri exotice, rochii vaporoase cu detalii origami purtate de femei puternice. Colectia pare sa fii satisfacut chiar si pe cele mai pretentioase dintre cliente, incluzand atat sacouri negre perfect lucrate cat si cele mai stralucitoare dintre paiete. Pe langa toate acestea, Galliano a realizat ceva nemaintalnit. A prezentat stilul Dior asa cum majoritatea dintre noi si-l pot doar imagina privind fotografii de arhiva, din tomuri de arta dedicata perioadei interbelice.

Dior Haute Couture

Dior Haute Couture

7. Armani Privé
Pentru sezonul de toamna/iarna 2008, creatorul italian a prezentat 52 de tinute care au transformat clasicele teme – siluete masculine, costume cu pantaloni, sacouri extraordinar lucrate, tesaturi decadente si accesorii iesite din comun – in stiluri glamour, stralucitoare. O haina neagra din matase, strabatuta de un imprimeu orizontale, a fost prima dintre tinutele care a solicitat o furtuna de aplauze spontane. Rochiile brodate cu cristale aproape ca au orbit publicul cu stralucirea lor, lucru datorat in mare parte si celor 10 reflectoare care maturau scena. O serie de rochii-sirena, primejdios de cambrate, din sifon de matase, organza incrustata cu onix, voaluri georgette creponate si catifea lame au smuls strigate de admiratie din partea admiratoarelor aflata in sala Palatului Chaillot.

Armani Prive Haute Couture

Armani Prive Haute Couture

8. Chanel
Colectia couture a lui Lagerfeld, prezentata la Grand Palais, a oferit privitorilor retetele de succes Chanel, aduse la un nivel superior. Taioarele, ca de fiecare data, au fost din abundenta. In acest sezon, ele vin sub forma unor sacouri cu talia maiestuos subliniata, combinate cu fuste ample care se ingusteaza abrupt la genunchi. In ceea ce priveste rochiile, Lagerfeld a trimis pe podium rochii cu jupoane din blana si splendide rochii tricotate. Sobra paleta cromatica de griuri, negru, bleumarin si fumuriu a fost punctata de pete de culoare – se remarca in special o rochie de seara din tafta, de culoarea somonului. Totusi, nuantele alese nu sunt plictisitoare, poate si din cauza detaliilor din cristale care faceau ca rochiile de zi sa straluceasca discret.

Memorabila este o rochie purtata de Sasha Pivovarova, incustata cu imprimeul unor frunze pe umar si in jurul taliei. Manecile au fost un punct focal al tinutelor, dar departe de cele poetice, pline de volum din sezoanele trecute. Cele mai multe au fost serioase – rigide, plisate, verticale, echivalentul unei maneci cu manseta lata. Aplicatii alambicate din margele au fost prezente pe multe din rochiile de seara, in special pe maneci si captuselile vizibile. In privinta accesoriilor, colectia nu a inclus nici o geanta, manechinele au purtat in mod uniform escarpeni simpli cu tocuri late din perspex.

Chanel Haute Couture

Chanel Haute Couture

9. Givenchy
La Givenchy, Ricardo Tisci a ajuns in punctul in care a inteles balanta delicata a ceea ce inseamna couture: dezvoltarea, pe de o parte, a unui stil recognoscibil si, pe de alta parte, transformarea acestuia intr-o fantezie stilistica. Colectia lui pentru toamna 2008 a avut o tema unitara: viitoarea sa calatorie in Peru. De aici a preluat schemele cromatice – de la maroniul tabac si rozurile intense, la dungile etnice similare celor de pe paturile din lana de alpaca sau la imprimeurile tipice tricotajelor din Anzi. Pe toate le-a cominat pentru a dezvolta o colectie tinereasca, moderna, urbana, sic, punctuata de croieli tailoring, pete de culoare si detalii interesante. Ultimele au aparut sub forma unor rochii roz deschis cu franjuri dubli, densi si neregulati, un fel de actualizare a rochiilor cu pene din colectia sa couture de la inceputul anului.

Pentru zi, croielile definite au alternat intre pantaloni largi, de culoare khaki asortati cu geci scurte din piele si sacouri lungi, ajustate si maieuri stramte purtate peste colanti.Peste toate acestea, rochiile asimetrice din jerseu cu trene lungi si cele din dantela neagra Chantilly purtate cu geci de motociclist sau pelerine au dat colectiei un aer eclectic.

Givenchy Haute Couture

Givenchy Haute Couture

10. Anne Valerie Hash
Hash a dorit ca aceasta colectie sa fie mai purtabila si mai stricta, cu un echilibru clar intre structura si feminitate. In acest sezon, creatoarea s-a reintors la motivele botanice, bazandu-si siluetele pe formele complicate ale orhideelor. O rochie alba, stramta cu revere sculpturale a fost una dintre cele mai frumoase tinute de pe podium; celelalte au fost intinate de curioase buzunare frontale, asemanatoare unor marsupii, care poate au dus referintele eco prea departe. Din fericire, Hash a cultivat si cateva siluete delicate, feminine – rochii si fuste cu paneluri din dantela, in nuante de cenusiu, alb fildes si roz pastel.

Anne Valerie Hash Haute Couture

Anne Valerie Hash Haute Couture

Fotografii: vogue.co.uk, style.com

Articol pentru fashionandbeauty.ro

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.