Moda, tendintele si teoria lui Rogers
Mai sunt numai cateva zile pana la 1 septembrie, va vine sa credeti? Mie nu, dar anyway… Toamna calendaristica pare inca foarte departe, cu temperaturile astea, dar in magazine au aparut deja colectiile pentru toamna-iarna. In saptamanile care urmeaza voi incepe si eu sa pun online comentarii despre trendurile pe care le vom vedea si despre campaniile de toamna ale catorva branduri. Pana atunci insa, m-am gandit sa scriu ceva mai teoretic despre trenduri, adica un fel de explicatie la explicatie.
Tendintele din moda se misca ca pe un val (poate de aici si expresia conform careia un stil sau un obiect este „pe val”). In termeni tehnici, forma luata de val se numeste „bell curve”, adica o curba-clopot.
In 1962, Everett Rogers a lansat faimoasa teorie a difuzarii inovatiei (the theory of diffusion of innovations). Conform acesteia, orice inovatie (sau o inovatie reciclata, cum este adesea cazul in moda) va trece printr-un proces de propagare in randul populatiei, intr-o anumita perioada de timp. Procesul in sine parcurge cateva etape, pe masura ce cinci tipuri de consumatori adopta produsul respectiv.
Primii care vor adopta noutatea sau inovatia sunt „inovatorii” (entuziastii), adica vreo 2.5% din populatie. O data ce „inovatorii” si-au insusit noutatea, consumatorii „adoptatori timpurii” incep si ei sa o foloseasca.
In momentul in care acceptarea inovatiei atinge un nivel critic, de obicei intre 5 si 20%, produsul respectiv incepe sa fie folosit de consumatorii din majoritatea timpurie si apoi de catre cei din majoritatea tarzie. Ultimii care adopta inovatia sunt retrograzii, scepticii (the laggards), moment in care piata este saturata cu produse similare.
Teoria difuzarii inovatiei este cel mai des folosita pentru a explica felul in care noile tehnologii – de la GPS la iPhone – se raspandesc in randul populatiei. Expertii demografici si statisticienii, de pilda, le folosesc pentru a calcula venituri, rate de infectii si raspandire ale unor boli, trenduri socio-economice, iar profesorii pentru a evalua progresul sau regresul elevilor in functie de notele obtinute. Mie imi place sa o folosesc cand observ tendintele sau cand explic deosebirile dintre personalitatile noastre vestimentare. Cand vorbesc despre trenduri si teoria difuzarii, asta inseamna ca pur si simplu pot identifica in ce stadiu al difuzarii se afla respectiva tendinta in prezent, sau pot ilustra intregul proces al adoptarii sale pana in acest moment. Este ca un fel de harta mentala pe care o fac, inainte de a ma decide daca voi adopta sau nu respectiva tendinta.
Ca sa fac lucrurile mai usoare, am sa fac o paralela cu ideile lui Malcolm Gladwell. Cand a scris The Tipping Point, Gladwell s-a inspirat din teoria lui Rogers, dar a oferit si cateva idei interesante despre cum un anumit produs sau o inovatie (tehnologica sau nu) atinge masa critica, pentru ca apoi sa se „rastoarne” devenind epidemica (cucereste majoritatile si ajunge sa fie folosita de retrograzi). Gladwell descrie anumiti actori care sunt esentiali pentru ca produsul sa „isi ia zborul” si aplica aceasta teorie la pantofii Hush Puppies – un trend major in America anilor ’90. Cand fac legatura dintre difuzarea inovatiilor, tendintele din moda si teoria lui Rogers, imi dau seama ca asa-numitii „conectori” ai lui Gladwell (unii dintre actorii de mai sus) sunt persoanele cu o foarte mare vizibilitate si care pot influenta masele. Celebritatile sunt conectorii clasici.
Ca sa ilustrez ideile descrise mai sus, haideti sa luam un trend care a ajuns deja la saturatie si apoi inca unul care este pe punctul de a se rasturna.
Din punctul meu de vedere, cizmele de cowboy au atins punctul maxim de saturatie in urma cu cativa ani. Mi-aduc aminte ca in decembrie 2004 (sunt deja 4 ani de atunci!), am vazut un pictorial in Vogue-ul parizian cu Daria Werbowy, purtand cizmele de cowboy Santiago ale lui Pierre Hardy.
Ulterior, acestea au inceput sa fie vazute prin foarte multe reviste de moda si doar in cateva magazine selecte la inceputul lui 2005, iar adoptatorii timpurii si majoritatea timpurie au inceput aproape imediat sa le poarte (la noi, multe femei cumparau modele similare in strainatate). Dupa doar cateva saptamani, tot felul de celebritati au inceput sa fie fotografiate purtand asemenea cizme: Lindsay Lohan, Mischa Barton, Nicole Ritchie (gasca fetitelor lui Rachel Zoe, adica). Acest lucru ar sugera ca celebritatile sunt intr-adevar motoare care genereaza o cerere a unui produs in moda si reusesc sa convinga majoritatea cumparatorilor sa le cumpere pentru ca apoi, la presiunea acestora din urma, foarte multe magazine incep sa puna in vanzare cat mai multe variante ale aceluiasi model. Trendul a continuat sa se raspandeasca in randul majoritatii pana pe la sfarsitul lui 2005 si/ sau inceputul lui 2006. Cizmele de cowboy continua sa se vanda si astazi, consumatorii „retrograzi” le cumpara cu destul de mult entuziasm, iar ele se gasesc pe multe siteuri (cum este Victoria’s Secret) si in lanturi de magazine a caror clientela este matura sau prefera stilul clasic (cum sunt unele magazine mari americane: Macy’s, Bloomingdales etc).
Cu alte cuvinte, trendurile incep cu o faza de descoperire, cresc incet prin expunere, imbobocesc, infloresc iar apoi incep sa se vestejeasca, pana cand dispar cu totul.
Revenind la curba difuzarii, magazinele si merchandiserii o folosesc ca un instrument pentru a-si clasifica clientela si pentru a previziona felul in care acestia vor face cumparaturi. In faza de descoperire, magazinele testeaza un trend. Daca simt o reactie pozitiva din partea cumparatorilor, magazinele isi vor mari stocul pentru a putea servi bine cumparatorii din fazele de crestere si de varf (cand look-ul respectiv a fost definitiv acceptat) si, in unele cazuri, vor mari preturile. Pe masura de stilul respectiv intra in declin, magazinele vor avea la vanzare modele mai putin scumpe si versiuni mai clasice, pana cand trendul dispare de pe radarul modei.
Ok, haideti acum sa discutam despre un alt trend care a cucerit inovatorii, a trecut deja la majoritatea timpurie, dar este inca departe de punctul in care va supune majoritatea tarzie: pantofii-botina platforma, derivati din forma cizmelor cowboy dar ceva mai „grosolani” (in lipsa de alt cuvant). Nu pot spune ca am urmarit indeaproape trendul, pentru ca stilul respectiv nu ma incanta, dar i-am observat in reviste de moda, pe podiumuri, in picioarele foarte multor „inovatori” si „conectori” si deja in extrardinar de multe magazine. Initial, i-am observat in colectia Balenciaga pentru toamna 2006. Dupa cateva luni, am vazut mai multe poze cu Mary Kate Olsen incaltata cu aceeasi pantofi. Mary-Kate, desi se incadreaza si in categoria de „fashion innovators”, poate fi considerata un important „conector”. Spre deosebire de ea, Kate Moss este mai curand un „conector” decat un „fashion innovator”, pentru ca desi pare sa lanseze trenduri, nu imbraca niciodata tinute sau haine curajoase, avangardiste.
In prezent, incaltamintea de care vorbesc apare la noi in reviste de moda (o sa ii vedeti in Elle sau Harper’s Bazaar) si in cateva magazine (concept store-uri gen The Place sau lanturi internationale cu o sectiune trendy, cum sunt Nine West sau Zara), dar cam atat. Femeile inca nu ii poarta, inca ii privesc cu suspiciune, dar este foarte posibil ca in toamna urmatoare sa fie in picioarele multora dintre noi. Personal, mi-am cumparat o varianta mai purtabila de la Zara care seamana foarte mult cu cei din colectia de toamna Giambatista Valli.
In ceea ce priveste personalitatile noastre vestimentare, fiecare se poate identifica cu o faza a difuzarii inovatiei si ne putem plasa individual pe un astfel de grafic: de la descoperire si entuziasm, la crestere, varf si declin al unei tendinte in moda.
Femeile care se incadreaza in stilul Avangardist si pe care eu le numesc Fashion Trend Trackers sunt primele care vor purta un trend, chiar inainte ca trendul sa fie numit trend – ele incearca sa isi schimbe lookul si garderoba in fiecare sezon, sunt dispuse sa isi asume riscuri stilistice, sunt super shopperite, sunt cele mai conectate la lumea modei.
Alte femei sau tinere fete, care prefera stilul Dramatic, Creativ, Artistic sau Eclectic, fac parte din cele care vor adopta de timpuriu o tendinta – aici se incadreaza si cele care fac parada de logouri si It bags, dar si cele care gasesc cate un stil nou de care se indragostesc in fiecare an si care, de cele mai multe ori, cumpara din impuls.
Consumatoarele care au o inclinatie catre modernism, catre un stil actualizat, sofisticat, sic-urban, sunt deja receptive si constiente de aparitia tendintei respective. Isi vor actualiza gentile, accesoriile si paleta cromatica, fara a cadea in vreo extrema.
Ceva mai tarziu, femeile cu un stil Romantic (feminin, nostalgic, traditional) si cele cu un stil Natural (atletic, comod, lipsit de complicatii) vor gasi trendul interesant si eventual potrivit personalitatii lor. Romanticele pot deveni adaptatoare timpurii daca tendinta are referinte vintage, retro sau este extrem de feminina. In mod similar, Naturalele pot fi primele care vor purta o croiala daca este usor masculina, usor agresiva, atletica sau cu influente militare.
In momentul in care tendinta se afla „pe val”, adica in varful curbei, majoritatea femeilor – indiferent de personalitatea lor stilistica – au observat trendul si poate chiar l-au incercat, dar femeile cu stil Clasic sunt ultimele care devin consumatoare, ultimele care il probeaza si il cumpara. Sunt cele mai conservatoare cumparatoare si, in plus, fac foarte rar cumparaturi.
In concluzie…
Cum decizi daca o tendinta este avangardista, progresista sau daca deja o poti adopta fara a-ti fi teama de ridicol? In primul rand, daca de la inceput nu iti place o anume tendinta sau un obiect in tendinte, nici nu e cazul sa te obosesti sa te gandesti la teoria difuzarii a lui Rogers. De exemplu, cizmele Ugg mi s-au parut idioate din primul moment in care le-am vazut si absolut nimic nu m-a facut sa ma razgandesc; ma hotarasem sa ignor trendul inainte de a ma gandi la cum se va propaga. Anyway…
Sa presupunem ca exista o tendinta care te atrage. Poti determina tu insati cat de „pe val” este, daca o compari cu graficul lui Rogers si cu ceea ce observi in jurul tau (apare in multe reviste? o vezi purtata de toate pustoaicele? se gaseste in multe magazine, in toate culorile curcubeului?). O data ce ai facut asta, te poti hotari daca vrei sau poti sa o adopti in functie de:
a. cat de mult iti doresti sa fii „inainte de” sau „in” tendinte
b. accesul si resursele pe care le ai la dispozitie pentru a cumpara obiectul respectiv (sau mai multe articole care creeaza lookul de care vorbim)
c. caracteristicile tale individuale (personalitatea vestimentara, silueta, varsta etc).
Nici nu mai e nevoie sa spun ca perceptiile localizarii unui trend pe graficul difuzarii pot varia in functie de individ. Sunt convinsa ca multi dintre cei care vor citi postul nu vor fi de acord cu descrierea mea legata de cizmele de cowboy, pentru ca perceptia mea si cea a voastra asupra procesului in sine vor fi diferite. BTW, astept comentariile voastre, va fi interesant sa vedem cat de variate pot fi perceptiile.
Ce ma bucur ca ai propus subiectul asta! Am studiat si eu cu ceva vreme in urma chestiunea (in legatura cu alt gen de comportamente, dar nu conteaza) si cred ca e in mare masura fundamentata. Numai ca, din observatii personale, cred ca sunt niste diferente. Vezi, tu vorbesti despre conectori sau fashion innovators care sunt famous, dar eu cred ca trendurile sunt, de cele mai multe ori, lansate de o subcultura, si nu neaparat de un brand anume sau de o celebritate. In cazul acesta avem de a face cu Popular Opinion Leaders, cei care conteaza foarte mult in cercul lor de prieteni, intr-o comunitate restransa, si atunci efectul este similar cu acela al unei pietre aruncate in apa: de la un cerc mic se formeaza cercuri din ce in ce mai mari.
cizmele de cowboy nu mi-au placut de la inceput..nu-mi plac nici acum 😛 eu personal cand vad ca un trend ia amploare ori il evit ori il interpretez 🙂 nu vreau sa arat ca turma 🙂 mai ceva 😛 am vazut ca la noi in magazine apar tot timpul chestiile noi cu intarziere :)) sau mi se pare mie?hmmmm
mai ceva 😀 Susie de la Style Bubble si-a luat ceva f similar botinelor Balenciaga de pe VS :)) deci ei imita si ce e nou 😛
Ioana, excelent comentariul tau. Cum comentariile sunt facute ca sa nasca discutii, imi permit sa-ti spun ca nu sunt intrutotul de acord cu tine. Daca trendurile ar fi lansate de Popular Opinion Leaders, cred ca schimbarile sau tendintele respective s-ar face simtite la o scara restransa sau ar ramane la un nivel restrans (cum e cazul acum, de exemplu, cu trendul hand-made – apar siteuri, targuri, etc, dar nu o sa ajunga niciodata la nivel de masa). Eu raman la parerea ca „conectorii” (cand e vorba de tendinte in moda) sunt de obicei celebritati, iar puterea lor de convingerea echivaleaza cu dorinta restului oamenilor de a imita sau de a se inspira din ceva real. Este foarte posibil ca in cazul altor tipuri de inovatii, conectorii sa nu fie celebritati ci lideri de opinie.
Andra, n-am zis ca VS imita doar ce e depasit, ci doar ca continua sa ofere si stiluri care au ajuns deja in sfera „clasic-actualizata”. 🙂 Oricum, daca te uiti pe site, ai sa vezi ca majoritatea modelelor de incaltaminte nu sunt nici de departe fashion-forward. Vreau sa spun: Susie si-a luat de curand botinele, cand in UK incep sa fie un model relativ acceptabil, sau si le-a luat in urma cu 2 ani, cand abia aparusera? De aici diferenta…
Cat despre faptul ca apar la noi chestii cu intarziere… nu stiu ce sa zic. E posibil, sigur nu apar la fel de rapid ca in afara, dar e din cauza ca piata nu e pregatita. Adica, hai sa fim seriosi, daca ai gasi asemenea botine pe toate strazile crezi ca toate femeile le-ar purta? La noi, femeile obisnuite inca poarta pantofii cu varfuri ascutite de acum 5 ani.QED 🙂
Multumesc – e f interesanta postarea. Banuiam de mult o parte dintre aceste lucruri. Un exemplu de ordin personal – am observat aparitia jeansilor skinny prin 2004-2005. Erau f putine persoane care ii purtau – si ma gandeam – blugi bagati in cizme, f tare! fiind mai curant in raza Romantico-Naturala, mi-am cumparat prima pereche de skinnies in toamna lui 2007, cand m-am integrat cu succes in armata blugi in cizme de calarie, ca sa aflu cateva luni mai tarziu ca sunt, de fapt, so passe, ca se poarta blugi largi, cu talie inalta… de care mi-e inca frica… si cercul se inchide in mod natural 😀
Susie le-a luat cam acum jumatate de an;)) si asa e!VS nu sunt deloc fashion forward :)) daca e pana acolo nici eu nu as purta botinele alea.cred ca nici ea nu le poarta, decat in casa, cand isi face pozele :)) cum ai spus si tu…cautam ceva pe la Zara care sa fie si in trend si purtabil 😀
ca nu tot ce e pe catwalk e pt purtat, ci doar ca inspiratie 🙂
sunt intru totul de-acord cu graficul, si daca in anii ’60 cand a fost publicat „trecerea” unui val dura cam 7-9 ani, in ziua de azi lucrurile misca foarte repede. uneori un trend care a aparut in colectiile de primavara e deja epuizat spre toamna. parerea mea.
iar pe mine personal, nu-s de ce dar ma enerveaza mult faptul ca atunci cand fac shopping in RO, fiecare vanzatoare tine sa-si dea cu parearea ca ceva „se poarta, e la moda” (bine, astea se folosesc si-n reviste), care pentru mine e un cel mai puternic argument pentru a nu cumpara obiectul in cauza.
din moment ce am vazut ceva pe podium, acel ceva e deja „out”.
sustin ideea ca a investi pe termen lung se merita doar in lucruri clasice, gen trench-ul, blugi clasici, tank-top alb, pantofi-oxford… cu cat mai boring cu atat mai bine, sau eventual ceva „beyond fashion”.
😉
Mila, merci pentru primul tau comentariu pe Style Diary 🙂 Si eu cred ca multe trenduri care apar in primavara sunt depasite pana in toamna, iar daca nu – sunt reinterpretate. Altele au o viata ceva mai lunga la raft, dar cred ca succesul lor depinde si cat de „ieftine” par sau sunt versiunile care ajung sa fie lansate in nisa de majoritate „early” si „late”. Ma gandesc, de exemplu, la diferentele dintre printurile artistice, tip acuarela (care trebuie sa arate foarte bine, sper ca nu vor fi gustate chiar de oricine dar care, oricat de frumoase ar fi, la vara vor fi inlocuite de cine stie ce) si jeansii skinny (pe care ii gasesti deja in toate culorile, croiurile, preturile samd si care, din pacate, cred pe pe strada la noi ii vei vedea inca 5 ani de acum).
nu ai pentru ce sa-mi multumesti, Irina, pentru ca este o placere sa-ti citesc blogul! 🙂
cred ca printurile „artistice” o sa ramana si o sa evolueze, sunt prea multi care au „luat” trendul si l-au dus mai departe. in plus, ele dau o nota de unicat (chiar si cele facute in serie), o tendinta stabila deja, care si observa si la modul in care i-si fac buyerii cumparaturile: cauta minimuri mici dar o varietate mai mare. pot sa zic ca si „vintage”-ul a prins peste tot in lume anume din aceasta cauza: este foarte trendy sa ai ceva unicat si sa te deosebesti din multime.
parerea mea subiectiva.
🙂
S-a deschis yourvintagewardrobe, magazinul tau vintage!
Viziteaza-ne la http://yourvintagewardrobe.blogspot.com si da-ti cu parerea in cele doua sondaje de opinie care sunt in curs de desfasurare. Si, daca iti place, te mai asteptam pe la noi!
P.S. Cum imi place foarte mult blogul acesta, mi-am bagat si eu coada….sper sa nu se supere nimeni, am cautat o adresa de e-mail pe care sa trimit mesajul dar n-am gasit.
Daca va place yourvintagewardrobe ne-am bucura foarte mult sa ne adaugati si pe noi in lista de link-uri. Cristina
http://yourvintagewardrobe.blogspot.com
Buna suntem Silvia si Laura de la http://chotronette.blogspot.com/ si va invitam sa ne vizitati in lumea noastra plina de povesti si culori cristalizate in delicatese haute couture. Asteptam parerile si sugestiile voastre.
Chotronette- suburbana pana la ultima fundita