Ai purtat vreodata peplum?
Privind colectiile de toamna-iarna 2008 si liniile arhitecturale ale unora dintre creatii, un lucru e sigur. Peplumul e din nou la moda, parte integrala din tot ce inseamna feminitate in acest sezon. Ecourile perioadei victoriene, cand doamnele purtau jachete peplum pe deasupra rochiilor lungi, cu crinolina, s-au facut simtite la Prada, Bottega Veneta, Balenciaga, Yves Saint Laurent, Chanel, Givenchy, Louis Vuitton, Burberry Prorsum, Dior, Armani, Etro, Lanvin, Max Azria si chiar Marni, Yohji Yamamoto, Viktor & Rolf si Roksanda Ilincic.
De aceasta data insa, lucrurile nu se mai invart in jurul corsetelor si crinolinelor. Ceea ce se observa este un look mai modern, din materiale inovatoare si siluete bine structurate care culmineaza in sacouri foarte ajustate, cu talia excesiv de marcata si linia soldurilor exagerata, asortate cu fuste creion, pantaloni pe langa picior sau rochii lungi.
Fosnetul tesaturii care ne mangaie soldurile imi aduce aminte de Mary Poppins si de Maria Antoaneta. Peplumul, acea bucata de material care porneste din talie catre exterior si se aseaza in falduri feminine deasupra soldului, traditional atasat unei bluze sau unei haine scurte, a inflorit in acest sezon intr-o varietate de forme – de la faldurile asimetrice la Yves Saint Laurent, la cutele soft de la Bottega Veneta, pliurile delicate de la Givenchy, volumele imponderabile de la Prada si eleganta taieturilor drepte la Louis Vuitton.
Desi acest detaliu vestimentar si-a facut initial aparitia pe rochii in perioada anilor 1600, abia prin secolul al XIX-lea a devenit cu adevarat parte integrala din stilul feminin al rochiilor – cand peplumul rigid paraseste salile de bal si rochiile teatrale, fiind cusut pe rochiile de zi sau pe costumele de calarie din timpul reginei Victoria.
Peplumul revine in atentia pasionatelor de moda in 1947, cand acest „supliment” textil devine detaliul definitoriul al revolutionarului New Look al lui Christian Dior – cu ajutorul sau, silueta clepsidra este accentuata si mai bine definita. Dupa ani de zile in care imbracasera cu cumintenie pantaloni masculini pentru a merge la munca, controversatul look al lui Dior le ispitea pe femei catre un stil mai feminin, cu sacouri corsetate si fuste lungi, foarte elegante. Ca petalele unor flori, peplumurile se deschideau peste solduri pentru a accentua si mai multe rotunjimile seducatoare ale doamnelor din perioada postbelica.
Mai apoi, dupa o foarte lunga perioada de absenta, peplumul reapare in anii ’80, cand umerii lati, taliile foarte marcate si sacourile cu cozi de redingota erau uniforma standard pentru femeile de cariera (vezi Melanie Griffith in Working Girl). Azzedine Alaïa si Pierre Cardin au fost doi dintre designeri care au marsat puternic pe acest look, recreand silueta voluptoasa a anilor ’40.
In ultimii ani, peplumul a avut cateva aparitii rarissime – cum ar fi colectia de primavara 2007 Dolce & Gabbana cu bustiere ca niste armuri cu proeminente pe solduri sau, in acelasi sezon, cea couture a lui Galliano care a optat pentru maiestria orientala, cute origami si linii arhitecturale. In aceasta toamna, insa, designerii folosesc peplumul pentru a crea siluete discrete sau extreme de clepsidra, urmand cu fidelitate exemplul lui Dior.
Fotografii: vogue.co.uk
off topic: stii ca ai aparut in catavencu?
oricum ai avut dreptate cu rochia nadiei spre deosebire de cealalta stilista care cred ca a confundat omul nadia comaneci cu rochia!
😀 Da, Natty, stiu ca s-a scris in Catavencu despre mine. Am citit de cateva ori textul, nu m-am prins exact cu cine sunt ei de acord sau de cine fac misto, dar pe mine personal m-a amuzat situatia (sa ajungi in Catavencu din cauza unui comentariu despre o rochie).
am savurat din plin articolul foarte placut scris. mersiii
Roxana, merci mult pentru apreciere 🙂 Chiar ma gandeam ca poate ajungem sa ne cunoastem personal, la vreun eveniment. Iti citesc blogul, sa stii 😉