Ai purtat vreodata peplum?

Privind colectiile de toamna-iarna 2008 si liniile arhitecturale ale unora dintre creatii, un lucru e sigur. Peplumul e din nou la moda, parte integrala din tot ce inseamna feminitate in acest sezon. Ecourile perioadei victoriene, cand doamnele purtau jachete peplum pe deasupra rochiilor lungi, cu crinolina, s-au facut simtite la Prada, Bottega Veneta, Balenciaga, Yves Saint Laurent, Chanel, Givenchy, Louis Vuitton, Burberry Prorsum, Dior, Armani, Etro, Lanvin, Max Azria si chiar Marni, Yohji Yamamoto, Viktor & Rolf si Roksanda Ilincic.

 Bottega Veneta toamna-iarna 2008

Prada, Balenciaga toamna-iarna 2008

De aceasta data insa, lucrurile nu se mai invart in jurul corsetelor si crinolinelor. Ceea ce se observa este un look mai modern, din materiale inovatoare si siluete bine structurate care culmineaza in sacouri foarte ajustate, cu talia excesiv de marcata si linia soldurilor exagerata, asortate cu fuste creion, pantaloni pe langa picior sau rochii lungi.

 Givenchy, Louis Vuitton toamna-iarna 2008

 Max Azria toamna-iarna 2008

Fosnetul tesaturii care ne mangaie soldurile imi aduce aminte de Mary Poppins si de Maria Antoaneta. Peplumul, acea bucata de material care porneste din talie catre exterior si se aseaza in falduri feminine deasupra soldului, traditional atasat unei bluze sau unei haine scurte, a inflorit in acest sezon intr-o varietate de forme – de la faldurile asimetrice la Yves Saint Laurent, la cutele soft de la Bottega Veneta, pliurile delicate de la Givenchy, volumele imponderabile de la Prada si eleganta taieturilor drepte la Louis Vuitton.

 Burberry Prorsum, Etro toamna-iarna 2008

Roksanda Ilincic toamna-iarna 2008

Desi acest detaliu vestimentar si-a facut initial aparitia pe rochii in perioada anilor 1600, abia prin secolul al XIX-lea a devenit cu adevarat parte integrala din stilul feminin al rochiilor – cand peplumul rigid paraseste salile de bal si rochiile teatrale, fiind cusut pe rochiile de zi sau pe costumele de calarie din timpul reginei Victoria.

Peplumul revine in atentia pasionatelor de moda in 1947, cand acest „supliment” textil devine detaliul definitoriul al revolutionarului New Look al lui Christian Dior – cu ajutorul sau, silueta clepsidra este accentuata si mai bine definita.  Dupa ani de zile in care imbracasera cu cumintenie pantaloni masculini pentru a merge la munca, controversatul look al lui Dior le ispitea pe femei catre un stil mai feminin, cu sacouri corsetate si fuste lungi, foarte elegante. Ca petalele unor flori, peplumurile se deschideau peste solduri pentru a accentua si mai multe rotunjimile seducatoare ale doamnelor din perioada postbelica.

Peplumuri in anii 1880 si in anii 1950

 Schita a taiorului New Look a lui Dior; creatie Dior din anii ‘50

Mai apoi, dupa o foarte lunga perioada de absenta, peplumul reapare in anii ’80, cand umerii lati, taliile foarte marcate si sacourile cu cozi de redingota erau uniforma standard pentru femeile de cariera (vezi Melanie Griffith in Working Girl). Azzedine Alaïa si Pierre Cardin au fost doi dintre designeri care au marsat puternic pe acest look, recreand silueta voluptoasa a anilor ’40.

 Chanel toamna-iarna 2008

Louis Vuitton toamna-iarna 2008

In ultimii ani, peplumul a avut cateva aparitii rarissime – cum ar fi colectia de primavara 2007 Dolce & Gabbana cu bustiere ca niste armuri cu proeminente pe solduri sau, in acelasi sezon, cea couture a lui Galliano care a optat pentru maiestria orientala, cute origami si linii arhitecturale. In aceasta toamna, insa, designerii folosesc peplumul pentru a crea siluete discrete sau extreme de clepsidra, urmand cu fidelitate exemplul lui Dior.

 John Galliano pentru Christian Dior, colectia Haute Couture pentru primavara 2007

John Galliano pentru Christian Dior, colectia Haute Couture pentru primavara 2007

Fotografii: vogue.co.uk

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

4 comentarii la acest post

  1. 1
    natty says:

    off topic: stii ca ai aparut in catavencu?
    oricum ai avut dreptate cu rochia nadiei spre deosebire de cealalta stilista care cred ca a confundat omul nadia comaneci cu rochia!

  2. 2
    Irina says:

    😀 Da, Natty, stiu ca s-a scris in Catavencu despre mine. Am citit de cateva ori textul, nu m-am prins exact cu cine sunt ei de acord sau de cine fac misto, dar pe mine personal m-a amuzat situatia (sa ajungi in Catavencu din cauza unui comentariu despre o rochie).

  3. 3
    R.R says:

    am savurat din plin articolul foarte placut scris. mersiii

  4. 4
    Irina says:

    Roxana, merci mult pentru apreciere 🙂 Chiar ma gandeam ca poate ajungem sa ne cunoastem personal, la vreun eveniment. Iti citesc blogul, sa stii 😉

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.