Fashion ads: „colectia” de primavara 2009
It’s that time of the year again, cand in paginile revistelor incep sa apara campaniile publicitare pentru primavara 2009. Cand economia e in plina criza iar viitorul este incert, moda se reintoarce la ceea ce stie sa faca la superlativ: old-style glamour. Poate femeile nu vor ajunge sa isi traseze dunga ciorapilor cu un kohl Lancome si nici sa poarte baticuri D&G peste bigudiuri, dar austeritatea se face simtita si la nivel vizual, nu doar financiar.
Ceea ce defineste si domina campaniile publicitare pentru primavara 2009 este un aer de, hai sa-i spunem, conventionalism, mercantilism si normalitate. Daca doar in urma cu doua sezoane paginile de publicitate erau impanzite de imagini ale unor fantezii diafane sau de manechine robotizate dar sic, de aceasta data vizualurile sunt cu precadere traditionale, fiecare casa de moda oferind o interpretare foarte ortodoxa a propriei identitati de brand.
Lux, rasfat si stralucire
Roberto Cavalli renunta la infloriturile cinematice din toamna trecuta si se inspira din glamour-ul anilor ’50 si’70, cu ajutorul Dariei Werbowy, a pletelor ei ondulate si a unui kilogram de pudra bronzanta. Lookul final este sexy, puternic, perfect pentru imaginea Cavalli.
Versace, prin Mario Testino, opteaza pentru un vizual neobisnuit de simplu (intinderea turcoaz a unei mari linistite) si pentru doua dintre cele mai mari nume din modelling, Kate Moss si Gisele Bundchen. Toate detaliile – de la coafurile usor ravasite de briza oceanului, pana la bronzul stralucitor si podeaua alba, impecabila, din imagini – sugereaza cu discretie un stil de viata luxos, jet-set, asociat dintotdeauna brandului italian.
Exploatand acelasi filon al opulentei controlate, Raquel Zimmerman este fotografiata de Craig McDean pentru Oscar de la Renta pe fundalul unor oglinzi, fara nici un fel de alte detalii suplimentare. Juxtapunerea monocromaticii fundalului si vestimentatiei cu ttrasaturile puternice ale manechinei este geniala.
In sfarsit, Donna Karan pune in aplicare un plan de marketing atent bugetat. In loc sa cheltuiasca sute de mii de dolari pe vizualuri nou-noute, ea foloseste imagini din prezentarile colectiei de primavara, reinterpretate, retusate si re-aranjate. Rezultatul este fantastic. „Am vrut ca mesajul nostru sa fie transmis in mod creativ dar si realist”, declara Karan cu privire la campania de primavara. Logic de altfel: intr-o mare de reclame dramatizate, e placut sa vezi imagini (relativ) autentice. Podiumul este unul din locurile in care se naste moda, asa ca de ce sa nu te folosesti de el?
Ascetism rafinat
Lanvin ii foloseste pe Steven Meisel si pe Iselin Steiro pentru o campanie rafinata estetic, potrivita reputatiei de arbitru al elegantei pariziene a casei de moda. La fel si Bottega Veneta, in care Emma MacClaren, rochia galben mustar si geanta intreciatto sunt singurele personaje ale campaniei.
Chiar si Balenciaga, pionierii avangardei stilistice, sunt relativ discreti. Viziunea lui David Simms, in care apar 10 manechine (printre care Iris Strubegger, Elsa Sylvan si Hanne Gaby Odiele) este de o frumusete sobra si, paradoxal, senina.
Dintre celelalte branduri, Givenchy marseaza pe austeritate extrema, cromatic si artistic. Inez si Vinoodh au fotografiat-o pe Mariacarla Boscono pe un fundal complet alb, intr-un tuxedo ales de Carine Roitfeld.
Acelasi lucru il face si Karl Lagereld pentru Chanel si Fendi. Fundalurile monocrome, lipsa oricarui mobilier (fotografiile pentru Chanel sunt facute chiar in casa lui din Vermont) si a oricaror detalii superflue atrag atentia asupra numelui brandului, si atat.
Top-modele veterane si fete noi
Continuand trendul anului trecut in care au avut un comeback senzational, veteranele modelling-ului isi revendica coroana si in 2009, semnand contracte pe publicitate cu cele mai prestigioase case de moda. Pe langa Linda, Naomi si Christy, Claudia Schiffer isi reia cariera „comerciala”. Dupa contractul cu Chanel din toamna lui 2008, acum este starul campaniei YSL. Actualele vizualuri, realizate de deja ubicuii Inez van Lamsweerde si Vinoodh Matadin, sunt foarte diferite de cele precedente: mai luminoase, mai austere, o singura silueta gratioasa desenata pe fundalul dealurilor hollywoodiene. Un interesant mesaj subliminal il constituie preluarea literei Y in pozitia Claudiei si in relieful desenat pe geanta Easy care, in mod cert, isi va gasi sustinatoare in cele mai inraite recessioniste.
(Later edit) Contrastand estetic cu campania YSL si cromatic cu cea DSquared, sunt vizualurile pentru Salvatore Ferragamo. Tot Claudia Schiffer, mai glamorous, mai bronzata, mai frumoasa, mai tanara, intr-un decor tropical si incaltata cu unele dintre cele mai splendide sandale pe care le-am vazut in ultima vreme.
Doua dintre celelalte top-modele, Naomi Campbell si Linda Evangelista, apar impreuna in campania DSquared. Fotografiate de Steven Meisel, cele doua par sa se lupte pentru o forma de suprematie – in mod ironic, poate este vorba chiar despre comebackul lor. Rivale in cariera, rivale in fotografii, in imagine ambele se decupeaza pregnant pe fundalul de culoare inchis.
La polul opus, trei dintre marile case de moda care in toamna trecuta au folosit nume celebre si au mers pe varianta unui „personaj” solitar – Balenciaga, Prada si Miu Miu – au preferat ca pentru primavara ’09 sa foloseasca grupuri de manechine, unele dintre ele nou aparute. Prada a angajat 8 (Anna Jagodzinska, Giedre Dukauskaite, Katrin Thormann, Nimue Smit, Sigrid Agren, Toni Garrn, Viktoriya Sasonkina, Ymre Stiekema) dar a continuat sa lucreze cu Steven Meisel, Miu Miu alte 8 fete ca „accesorii” pe langa Katie Holmes (Darya Kurovska, Elena Lomkova, Imogen Morris-Clarke, Katie Fogarty, Myf Shepherd, Sophie Srej, Tilda Lindstam, Yulia Leontieva), iar Balenciaga a ales 10 (Amanda Laine, Anabela Belikova, Anna Jagodzinska, Anya Kazakova, Diana Farkhullina, Elsa Sylvan, Hanne-Gaby Odiele, Iris Strubegger, Katie Fogarty, Kinga Rajzak).
D&G foloseste tot o parada de manechine, intr-o locatie mediteraneeana de lux, intr-un vizual in care caldura este aproape palpabila. Pasind, imi imaginez, spre un iaht, sunt Anna Gushina, Ariel Meredith, Cato van Ee, Constance Jablonski, Imogen Morris-Clarke, Tanya Dziahileva si Zuzanna Gregorova.Brandul-mama, Dolce & Gabbana, a recurs lao imagine total opusa: in penumbra, de interior, intr-un anotimp nedefinit.
In paralel cu supermodelele care domina sezonul, cateva fete proaspete apar in neasteptat de multe campaniile publicitare. Anna Gushina pozeaza in stil hippie luxe pentru Philosophy di Alberta Ferretti iar Yulia Kharlapanova isi etaleaza talentul teatral pentru Moschino, in fata obiectivului lui Patrick Demarchelier.
Celebritati
Incet-incet, casele de moda renunta la folosirea unor actrite ca imagine publicitara. Exista cateva care mizeaza insa pe aceste profiluri. Katie Holmes detine rolul principal in campania Miu Miu, Madonna recreaza Cabaretul lui Bob Fosse pentru Louis Vuitton, Lindsay Lohan pozeaza pentru Fornarina iar Pamela Anderson, of all people, a fost aleasa pentru Vivienne Westwood. Vestea buna este ca nu vom vedea doar celebritati de la Hollywood. Actrita franceza Marion Cotillard, fotografiata de Peter Lindbergh, este starul campaniei Lady Dior Bag si, in mod surprinzator, Vincent Cassel devine imaginea parfumurilor barbatesti YSL.
Reintoarcerea la natura si romantism
Simbolismul anotimpului este mult prea puternic pentru a fi ratat, iar designerii nu puteau trece cu vederea corelatia cu tot mai puternicul curent eco-friendly. „Prognoza” sezonului este, asadar, o eleganta eclectica, pe alocuri hippie boema sau hippie luxe, cu paleta cromatica naturala, neutra, pigmentata de nuante exotice.Natasha Poly, Lily Donaldson si Abbey Lee Kershaw isi reiau rolurile de fete Gucci, intr-un luxuriant decor tropical.
Burberry ramane profund englezesc si aduce in prim-plan un hobby tipic britanic – gradinaritul – si sugestia unei primaveri ploioase. Intr-o forma eleganta si sofisticata, desigur, as you do cand porti Burberry. Lily Donaldson, Eden Clarke, Alexina Graham, Richard Wyndham, George Craig si Sam Beeton pozeaza pentru fotografa Eden Hope, in trenchuri si cizme de ploaie, avand ca butaforie sera unui gradinar amator. „Am vrut ca atmosfera sa fie una delicata, relaxata, romantica, care sa sugereze un lux discret”, spune Christopher Bailey.
Lumina filtrata a soarelui si rozul intens al azaleelor din imaginile mediteraneene ale campaniei H&M ma fac sa visez la viitoarele zile calde de primavara. Iar Coco Rocha este feminina, jucausa si cocheta. Cu unele dintre cele mai realiste, optimiste si colorate vizualuri, H&M stie sa realizeze o campanie care poate rivaliza cu orice alt mare brand.
Singura campanie profund teatrala si diafana este cea de la Kenzo. pentru care au pozat, pe post de nimfe, Magdalena Frackowiak si Guinevere van Seenus.
Reclama, sufletul comertului
Spre deosebire de campaniile de brand – de identitate sau conceptuale -, cele pentru colectiile Cruise/ Resort sunt eminamente comerciale. Trebuie sa vanda, iar subtilitatile nu sunt necesare. Totusi, un aer glam este obligatoriu.
Miuccia a preferat varianta full-frontal, in care Ymre Stiemka este inconjurata de genti din satin, puternic colorate si ornate.
Bottega Veneta merge pe filosofia caracteristica lui Tomas Maier: un ascetism estetic si arhitectural, in care linia bratului Colettei Pecheconova copiaza cusaturile in zig-zag ale gentii. Culorile – albul peretelui si albastrul cobalt al trenchului contrasteaza placut cu verdele smarald al gentii din piele de crocodil.
Ipostazele in care au fost imortalizati Carmen Kaas si Noah Mills te fac sa aspiri la stilul de viata jet-set si la o vacanta in Antibe. Fotografiata de Mario Testino, campania este o parada de rochii vaporoase, tunici elegante, costume de baie multicolore, sandale metalizate si genti absolut delicioase.
In final, ma asteptam ca D&G sa aiba o altfel de campanie, dar asta nu inseamna ca imi displace total. Rozul deschis nu pare cea mai inspirata alegere pentru a simboliza rafinamentul, dar poate ca mesajul este adresat unui nou target, mai tanar si mai romantic. Altfel nu imi explic trandafiriul rochiilor si pantofilor, abundenta de funde si luciul satinului.
Fotografii: vogue.com, models.nl. tfs.com, fashionologie.com, womenblog.com, hm.com, flickr.com
wow – ce articol misto! multumesc irina!
culmea e cel mai mult imi place H&M 🙂
Foarte dragut articolul! 🙂
Este extrem de placut sa citesc articolele tale, mereu atat de bine documentate si de complete. Felicitari si multumesc! Se simte austeritatea si prudenta.. nu doar in piata media ci si in constructia ad-urilor de presa, putin mai risca imagini luxuriante si extrem de aspirationale. Si totusi cel mai simplu ad emana cel mai pur lux : Bottega Veneta cu plicul verde din piele de crocodil alaturi de trenchul ala atat de albastru. superb!
Campania de la H&M a fost pe sufletul meu! Poate si pentru faptul ca a pozat Coco Rocha si era „de acolo”.
Irina, daca mai organizezi un workshop legat de moda & stuff poate ne anunti si pe noi? M-ar interesa sa particip la un event organizat de tine!
Este un articol complet.Se vede ca ai muncit la el.Imi place foarte multe.felicitari!!
Abia azi am avut ragaz suficient sa ajung la zi cu toate articolele tale – ca de obicei sunt extrem de bine documentate si pline de amprenta ta! E un mare rasfat pentru mine sa te citesc la o cafea cu lapte!:)
Buna Alice, credeam ca „nu mai locuiesti aici” 🙂 Bine-ai revenit, merci pentru apreciere si ma bucur ca ce scriu iti indulceste cafeaua de dimineata 🙂