Zece colectii de la Paris, pentru toamna 2009
1. Lanvin
Exista, cred, colectii a caror gratie sublima si rafinament extrem pot fii minimalizate, daca nu sunt vazute „in direct”. Evident, sunt foarte rare, dar aici as incadra-o pe cea a lui Alber Elbaz pentru iarna 2010. Prezentata in Halle Freyssinet, o vasta cladire industriala de la inceputul secolului al XX-lea, colectia afiseaza in mod clar bucuria reintoarcerii la clasicism, reinterpretat in stilul lui Elbaz. O moda realista, dupa spusele creatorului, dar mai ales o retrospectiva a dorintei de a oferi femeilor o garderoba perfecta, disciplinata si, mai presus de orice, feminina: de la tinute de zi la piese de seara, totul este o ilustrare perfecta a sicului frantuzesc.
In cazul acestei colectii, toate tesaturile folosite – muselina, matase, stofa fina – deservesc o singura ambitie: a oferi femeii, in fiecare moment, piesa vestimentara ideala. Mantourile de culoarea blanii de vizon sau intr-o nuanta rosu stins, volutele tesaturilor care formeaza noduri sau drapaje, rochiile lungi din matase care cad ca o cascada pe trupul manechinelor, bijuteriile ca niste sculpturi in miniatura – toate par a spune acelasi lucru: moda poate fi plasata in afara crizei, in afara timpului, iar adevaratul stil este intr-adevar „timeless”. Daca faci un pas in spate si admiri colectia cu un ochi obiectiv, observ cum Elbaz creeaza piesele vintage ale viitorului, creatii care transced timpul si care vor fi puse in vanzare, candva, la Sotheby’s sau la Drouot, pentru sume exorbitante. Poate ca acesta este eternul feminin, n’est-ce pas?
2. Yves Saint Laurent
Cu multe sezoane in urma, Stefano Pilati s-a alaturat casei Yves Saint Laurent pentru a intineri marca si a inceput acest demers cautand inspiratie in arhivele mai putin cunoscute ale YSL (cum ar fi, linia Variation). Pana acum, acest lucru i-a reusit cu succes pentru ca versiunea lui a stilului Saint Laurent a simtit pulsul Parisului si a interpretat corect asteptarile femeii moderne fata de o viitoare garderoba semnata YSL.
In acest sezon, colectia lui Pilati a constat exclusiv in haine care merita „savurate”. A inceput printr-o serie de tinute din piele, dar nu neaparat cu un aer tough girl, ci mai curand o versiune rock epurata, usor impregnata de Rockabilly, un reusit mariaj de feminitate si urbanism. Ceea ce impresioneaza placut la aceasta colectie este similitudinea cu liniile savante, geometrice, ale creatorilor japonezi ca Yohji Yamamoto sau Rei Kawakubo, remixate de ochiul italian al lui Pilati. Pasionat si de tehnologia din spatele modei, Pilati a folosit tehnici de mulare la cald (utilizate in mod traditional in industria auto) pentru a uni tesaturile folosite, a da textura si a rigidiza formele angulare create.
Uniunea este una fericita, pentru ca rezultatul in alb si negru nu isi pierde nicicand echilibrul dintre o ultra-feminitate, chiar daca imbracata in piele si pe gustul lui Helmut Newton, si accesibilitatea lui Yves Saint Laurent. Pilati isi confirma astfel, inca o data, dualitatea si talentul de a crea in doua registre: o femeie in cautarea unui evantai larg de propuneri stilistice pentru zi dar si o moda mai complexa, bogata in referinte. Iar dupa toate volanele, fronseurile, cochetaria si frivolitatile saptamanii modei, aceste haine aerisite – o camasa alba din poplin stransa la umar, un sacou lung din casmir, cu reverele ridicate, un escarpen elegant din piele de aligator – ocupa un loc de drept.
3. Stella McCartney
Nimeni nu face croielile tailored atat de sexy ca Stella McCartney, iar creatoarea pare sa se fii reintors la origini cu colectia ei pentru toamna 2009. Sacouri smoking inchise la un singur nasture, mantouri simple din stofa, bluze lejere din matase, rochii furou – toate acestea simplifica deciziile vestimentare ale celor care vor dori sa investeasca in propria garderoba.
Cu toate acestea, creatiile ei sunt doar aparent simple: sacourile alb-negre, alb-rosii sau in carouri negre sunt suficient de largi si lungi pentru a inlocui o rochie, blazerele masculine si pantalonii matasosi poarta semnatura masculinitatii efeminate (sau a feminitatii masculinizate?), mantourile ovoidale isi minimizeaza eleganta dar capata un plus de purtabilitate cand li se adauga cate o curea subtire, iar tocurile stiletto ale cizmelor sunt atat de fine incat pot inlocui armele albe. Spre final, rochiile in stilul anilor ’80 au fost inlocuite de o parada de rochii furou din cea mai delicata matase, bordata de dantela.
4. Chloe
Pentru a doua sa colectie pentru Chloe, Hannah MacGibbon pare sa fii prins pulsul unei tendinte care s-a potrivit ca o manusa acestei case de moda. Totul a inceput cu un desen de Antonio Lopez, un ilustrator de moda din anii ’80: fete cu parul blond si ondulat, se plima prin oras imbracate cu ponchouri si cape, asemanatoare unor paturi uber-chic. Imaginile cu pricina au aparut intr-una din revistele de moda cele mai populare ale momentului, Self Service. Fast-forward in prezent, iar colectia Chloe pentru toamna 2009 pare sa fii calatorit in timp. Si nu doar atat: este colectia care a re-adus aerul sic si lejer, marca Phoebe Philo, reinterpretat de MacGibon in stil propriu.
Colectia ei a inceput cu cateva mantouri largi, din stofa de lana si pantaloni fluizi, cu croiala banana si cu talie inalta, in nuante de camel, bej, verde masliniu si gri. Urmatoarele tinute sunt din piele intoarsa – pantaloni scurti si chiar o salopeta, purtata de Lily Donaldson. In final, bluze feminine (adorabila cea din flanel gri cu volan cuminte de-a lungul decolteului patrat), pantalni din catifea verde, salopete negre cu decolteu asimetric, rochii crem din matase si cea mai spectaculoasa dintre toate, o rochie de culoarea pielii, creata dintr-un milion de pliseuri si cu spatele decupat.
5. Givenchy
Dupa un sezond de „western bondage”, Riccardo Tisci reconciliaza eternul feminin cu propria sa viziune stilistica, oferind o alta definitie: un strop de senzualitate, putina duritate, pene si o puternica prezenta feminina, prin intermediul unor forme sculptate. Pare ca experienta modei Couture a fost benefica pentru Tisci, deoarece liniile croielilor sugereaza acel lux deosebit, in mod clar stapanit cu maiestrie.
Colectia lui pentru toamna 2009 demonstreaza ca semnatura Tisci este din ce in ce mai recognoscibila: taioare din tweed a caror croiala copiaza structura anatomica a siluetei feminine, sirene gotice sunt incatusate in tesatura rochiilor incolacite in jurul corpului lor, rochiile au o singura maneca si insertii de blana la nivelul epoletilor, pene si par de capra cusute de tulle, tinte metalice pe piele alba… cate putin din toate. In viziunea lui Tisci, femeia anului 2010 se inspira din moda anilor ’30-’40 si aduce un omagiu Elsei Schiaparelli. Dar acest panel de inspiratie nu este vizibil decat prin intermediul tratamentelor suprinzatoare aplicate de designer unora dintre tinute: lungile mese din par de capra si penele cusute in tulle pe o rochie lejera si surprinzatoare, transparentele muselinelor fronsate supraimpozate topurilor, greutatea eleganta a stofelor de lana folosite pentru rochii sau pantaloni. La final, iti dai seama ca Givenchy si Ricardo Tisci au ajuns la viteza de croaziera si sunt inseparabili.
6. Dries Van Noten
De cateva sezoane, colectiile lui Dries van Noten par sa fii fost simplificate si transmit o lejeritate din ce in ce mai convingatoare, in acord cu dorinta de a indulci brutalitatea cotidianului. O relaxare care capata putere si privilegiaza piesele simple, perfect croite. Un stil onest, de impact dar care nu cedeaza tensiunilor propagate de presa de moda.
Colectia pentru toamna 2009 pare sa fie continuarea celei masculine si a mantourilor sale in nuante camel. Aici, hainele si sacourile propuse sunt dintr-o impecabila stofa de lana, dar importanta este paleta cromatica, inspirata de talourile lui Francis Bacon: nuante delicate de roz crevete, ocru, oranj, mov si verde deschis. Destinate unei toamne care se anunta gri, culorile alese creeaza un efect Prozac, foarte similar celui creat de sfaturile oferite femeilor in perioada interbelica: un ruj rosu este suficient pentru a tine moralul ridicat in vremuri de restriste. Aceste tonuri feminine, pline de vitalitate sunt subliniate de o garderoba simpla, in care rigoarea unui sacou amplifica frumusetea unei rochii de matase roz pudrat.
7. Chanel
Lagerfeld nu a cautat sa „reinventeze roata”, ci a folosit formula Chanel de succes – taioare, camelii, tweed – pentru o colectie denumita ironic „Belle Brumell”, o referinta la adresa celebrului dandy britanic din secolul al XVIII-lea. Sumarizand cu versurile lui Katy Perry, „it’s black and it’s white”, dar de aceasta data a fost in special black – in taioare perfecte si rochii impecabile, atinse de virusul Karl al dantelei albe, a gulerelor inalte si plastroanelor din poplin, a cameliilor din sifon, a bratarilor si a manecilor plisate.
Punctuatia cromatica a aparut sub forma unor piese tricotate, in nuantele tipice ale casei de moda: roz carnal si verde mentol pastel. O tinuta din tweed bleumarin si negru, cu un pliseu inversat in partea frontala, este chintesenta look-ului Chanel pentru toamna, dar care capata un aer de modernitate datorita platformelor cu tocuri din plastic. Piesele lipsa ale colectiei? Gentile, care au fost acum inlocuite de necessaire-uri din plexiglas, in interiorul carora au fost inchise o mica geanta Chanel, un iPod, un parfum, o paleta de machiaj si o pereche de ochelari de soare, toate marca Chanel.
8. Ann Demeleumeester
Ann n-a fost niciodata mai Demeulemeester ca in acest sezon, fiind fidela aceluiasi vocabular stilistic. Negrul apare rareori acestei colectii, punctat de un alb care pare protejat, aparand doar in straturi inferioare – ca in cazul unei vestei simple, la nivelul butonierelor. Intreaga colectie este deseori sufocata de constructii sau legaturi care obstructioneaza in mod voluntar lejeritatea siluetei: pantalonii stramti sunt adanc bagati in cizme bondage, hainelor le sunt suprapuse multiple curele din piele si catarame din metal, iar o frumoasa rochie alba este stransa in rigoarea dramatica unui corset, tot din piele neagra.
Luminozitatea negrului provine din texturilor brocarturilor, care stralucesc ton pe ton, si se regasesc in croielile vestelor edwardiene. Negrul protejeaza fragilitatea albului, iata lait-motivul colectiei, iar Ann Demeleumeester nu cauta doar sa isi linisteasca publicul, ci sa perfectioneze un limbaj pe care il vorbeste de mult timp.
9. Balmain
Pe podium, pentru colectia de toamna 2009, Christophe Decarnin a oferit experienta concentrata de glam jet-set, consacrata de revistele de moda. Desteapta si eficace abordare, pentru ca in acest fel nu mai sunt necesare explicatii suplimentare. Reteta este cunoscuta: un aer disco glam, forme feminine, blonde frumoase, o armata de pantaloni mulati, rochii micro-minii la fel de stramte. Jeansul bleu decolorat a fost inlocuit de unul negru, foarte elegant. Totul este pigmentat de piele drapata, tinte, paiete si strasuri, mult negru si un aer care aminteste de perioada glam-sexy a lui Gianni Versace. De altfel, Decarnin nici nu ascunde acest omagiu adus creatorului italian, aducandu-l la nivelul la care moda flirteaza cu bunul si prostul gust. Se amuza in a-si imbraca manechinele in papusi Barbie incendiare, sa le decoreze cu volane la nivelul decolteelor sau a trenelor, dar si sa le tina in lesa cu ajutorul centurilor gigantice.
10. Louis Vuitton
Marc Jacobs semneaza inca o „scrisoare de dragoste pentru Paris”, pentru ca de aceasta data muzele sale au fost trei parizience: Ines de la Fressange, Marie Seznec si Victoire de Castellane. Colectia lui pentru toamna 2009 a cuprins cinci povesti distincte, mai toate impogatite de dantele, fronseuri, siluete cu volum, sacouri peplum cu umeri puternici si imprimeuri paisley, dar in toate regasindu-se aerul anilor ’80.
Accesoriile, ca intotdeauna, au fost in competitie cu tinutele pentru atentia publicului – pantofi cu tocuri conice acoperite de glitter, coliere din piele, cizme inalte pana la pulpe, accesorii de par punctuate de perle, genti luxoase. In 62 de lookuri, Jacobs a creat o tapiterie impregnata de spiritul frantuzesc – „joie de vivre, joie de fashion”, cum a numit-o el.
Fotografii: style.com
articol pentru fashionandbeauty.ro
Sunt colectii extraordinare, imi plac foarte mult.