Zece colectii de la Milano, pentru toamna 2009

 Detalii din colectiile toamna-iarna 2009 de la Milano

1. Etro

Pentru toamna care urmeaza, Veronica Etro pare sa isi fii gasit inspiratia in perioada bizantina sau in istoria aztecilor. Accente metalice si penaje delicate se impletesc cu imprimeurile tipice ale casei italiene, pentru un efect spectaculos. Curele de culoarea bronzului topit si gulere cu pene aurite sunt combinate cu fuste din piele, culminand intr-o silueta slab conturata – mai ales cand in scena apare o mantie de culoarea ceramicii arse. In acest caz, stralucirile metalice sunt temperate de croielile sobre ale blazerelor si fustelor sau de simplitatea unor tricotaje. Umerii exagerati subliniaza aerul unei femei razboinice, in timp ce o rochie imprimata cu desenul asimetric al unor cuburi pare sa fie o viitoare prezenta pe listele de „must-haves”.

Etro toamna-iarna 2009

 Etro toamna-iarna 2009

 Etro toamna-iarna 2009

Colectia cuprinde cateva piese clasice, puternice: fuste creion si lalea din piele, pulovere din mohair fin, pantaloni cu pense, bluze de matase, toate infrumusetate de versiunea eclectica a estetismului Etro. Rochiile lungi sunt exemple superbe ale standardelor casei italiene iar in ansamblu, cu exceptia aparitiei unor franjuri sau ale unor creatii patchwork putin prea zeloase, intreaga colectia este corenta, disciplinata si foarte frumoasa.

2. Alberta Ferretti

Nu trece un sezon fara ca Alberta Ferretti sa nu ne demonstreze taletul cu care poate combina, cu o nonsalanta teribila, tesaturile, texturile si culorile. Nici in acest sezon lucrurile nu stau altfel, iar prezentarea a debutat cu povestea unor contraste de culori, in care se amestecau tonuri saturate, profunde, de albastru petrol, magenta, roz azalee, cu altele la fel de rafinate: aqua, ocru, violet deschis. Doua dintre cele mai bune exemple sunt bluza mov ametist din sifon alaturata salvarilor albastru petrol, stransi in talie cu o centura Obi rubinie si blana colorata in nuante de mov, in straturi succesive.

 Alberta Ferretti toamna-iarna 2009

Alberta Ferretti toamna-iarna 2009

Alberta Ferretti toamna-iarna 2009

Daca primele lookuri parea sa urmeze un tipar logic, pe parcursul prezentarii colectia a pierdut firul principal. Dupa etalarea sofisticarii unor blocuri de culoare, a aparut o rochie neagra din piele, interesant drapata, urmata de tinute neobisnuit de diverse: rochii si topuri cu epoleti stralucitori, din cristale; rochii din dantela si catifea, cu accente metalice, foarte Art Deco; fuste din piele decupate din Dynasty; taioare sobre cenusii si rochii similare, discret brodate, cateva rochii de cocktail din brocart metallic, totul culminand cu o parada a unor rochii destinate covorului rosu – stralucitoare, cu paiete, margele, lame sau suprapuneri de plasa si voal.

3. Prada

Pentru colectia de toamna/iarna 2009, Miuccia Prada a dorit sa evoce o atmosfera rustica, minus cliseele si fara sa sacrifice rafinamentul metropolitan. Aceasta idee a dus la crearea unei colectii splendide, in care creatoarea a reinterpretat elemente tipice casei Prada – croieli impecabile, cusaturi si slituri, accente de rosu intens pe fundaluri de verde oliv, negru si cafeniu. Viziunea ei exprima o fascinatie serioasa fata de zona taliei, pe care o impodobeste la nesfarsit si o cuprinde cu curele, chiar tragand pantaloni scurti din stofa pe deasupra unui cardigan rou si folosind texturi contrastante pentru rochiile decupate si pentru partea de sus a acestora.

 Prada toamna-iarna 2009

Prada toamna-iarna 2009

Cat despre vibratia urbana, Prada a subliniat-o prin intermediul tesaturilor folosite si a broderiilor aplicate, in special cele din catifea sau ton pe ton folosite pe stofe rigide, pe unele piese din piele sau pe blanuri. O alta declaratie de supravituire in jungla urbana a fost facuta cu ajutorul accesoriilor, printre care perechea de cizme inalte, care acopera pulpele, foarte asemanatoare cizmelor de pescar. Poate sunt o metafora pentru situatia modei in contextul „noroiului” economiei in recesiune, cine stie…

Aceste incaltari amuzante s-au suprapus cu haine foarte serioase si cu altele la fel de neobisnuite: mantouri din stofa si fuste despicate, alaturi de o tunica din blana de culoare sangerie sau de o pereche de pantaloni scurti caramizii, din blana de nurca.

Cat despre linia de accesorii prezentate, acestea vor face deliciul cumparatoarelor in sezonul care urmeaza: posete-plic colorate, genti incapatoare, pantofi din piele stantata si cu tocuri imposibil de inalte, mary-janes cu franjuri din piele si impodobiti cu tinte, escarpeni din catifea albastra sau rosie. Lasand la o parte cateva exceptii notabile, majoritatea lookurilor prezentate nu vor avea nici o problema sa faca tranzitia din showroomul Prada catre garderobele fanelor.

4. Burberry Prorsum

Cele care cautau sa scape de siluetele slim care asalteaza in prezent podiumurile si toate colectiile de toamna, au gasit acest moment de respiro la Burberry, pentru ca Christopher Bailey si-a gasit inspiratia in perioada anilor ’20-’30, mai precis in stilul vestimentar al intelectualilor din grupul Bloomsbury: cardigane foarte lejere, mantouri largi cu aer retro, rochii destinse din matase. In adevarat spirit Burberry, trenchurile si hainele din piele ocupa o mare parte a colectiei, actualizate cu esarfe din blana si cizme cu toc inalt. De altfel, referindu-se la ceea ce l-a animat cand a creat colectia, Bailey declara ca a dorit ca hainele sa fie „foarte poetice si artistice”, iar caietul de notite al prezentarii subliniaza ca designerul si-a dorit ca linia sa fie o sarbatorire a „marilor personaje britanice” Vanessa Bell, Virginia Woolf si contesa de Devon, Elisabeth.

Burberry Prorsum toamna-iarna 2009

Bottega Veneta toamna-iarna 2009

Bottega Veneta toamna-iarna 2009

Bailey nu doar a adus un omagiu scriitorilor in grupul Bloomsbury, ci si istoriei brandului Burberry. Pe podium, si-a inceput povestea cu un trench larg, croit din piele intoarsa oliv, acesta fiind urmat de altele in tweed si twill, purtate cu voluminoase fuste plisate, cu aer rustic, sau cu delicate si romantice rochii din matase, de culoare alba, violet sau albastra. Un superb pulover tricotat, cu desen Fair Isle, purtat cu o fusta ampla au recreat atmosfera tipica a elegantului rural englezesc. Tricotajele groase, catifelele opulent si hainele din blana au adaugat textura necesara, in timp ce rochiile vaporoase din sifon, imprimate cu portretele unor aristocrati anonimi si cu croiala taliei coborata, au dat prezentarii un aer nostalgic.

O colectie cu adevarat splendida, la care sper ca se va face referire cand se va discuta despre istoria contemporana a casei Burberry.

5. Bottega Veneta

Lui Tomas Maier ii plac rochiile. Si, aparent, sanii femeilor, pentru care pare sa fii facut un fetis in aceasta colectie. Lasand acest lucru deocamdata la o parte, colectia Bottega Veneta pentru toamna 2009 este pe cat de luxoasa si discret marcata de erotism, pe atat de practica, cocheta si feminina.

Siluetele lui sunt modelate dupa desenul unui plic deschis, efect reusit in mod memorabil prin cateva rochii lejere din satin charmeuse, care pareau sa se topeasca de-a lungul conturului corpurilor manechinelor. Ca intotdeauna, paleta cromatica a fost retinuta si neutra: alb si negru, fumuriu, movuri saturate care merg de la liliachiu la vinetiul strugurilor atinsi de bruma, gri deschis, bejuri si o singura pata de culoare caramizie. Rochiile negre de zi si cele de cocktail, din boucle subtire sau in catifea, sustinute de o bretea delicata, si-ar putea gasi locul in dulapul oricarei femei care isi va deschide portofelul intrecciato in urmatoarele luni.

Bottega Veneta toamna-iarna 2009

Bottega Veneta toamna-iarna 2009

Bottega Veneta toamna-iarna 2009

Si pentru ca am amintit tinutele de zi, mai toate au fost prezentate insotite de cate o geanta: mica, mare sau medie, din piele de aligator, piton sau altele la fel de exotice. Stiind ca businessul creste prin intermediul marochinariei si accesoriilor, Maier s-a concentrat si asupra bijuteriilor care au completat vestimentatia. Trioul rochiilor de catifea au fost tivite cu cristale si infrumusetate de cercei, coliere, inele, bratari si ace de par stralucitoare.

Apogeul colectiei a venit la final, o data cu defilarea ultimelor sapte rochii – intr-o delicata paleta de latte, gri perlat, ecru si alb, cu pliseuri si drapaje complicate, asemanatoare chitonurilor in Grecia Antica. Seducatoare si spectaculoase, o extraordinara dovada a talentului lui Maier de a insufla emotii hainelor sale.

6. Giorgio Armani

Pentru toamna 2009, Armani si-a intors privirile catre anii ’80 – perioada lui de glorie. Spre deosebire de sezonul trecut, colectia a flirtat cu femeile dure, nu cu nimfele, propunandu-le creatii ultra-sofisticate: costume liniare si sepci din piele sau rochii diafane din plasa tesuta cu margele purtate cu cizme stralucitoare fara toc. Aceeasi atitudine de fronda a fost sugerata de mersul manechinelor, copiat dupa cel al antecesoarelor din anii ’80: pasi apasati, puternici, solduri unduitoare, piruete, inclusiv poza de final.

Giorgio Armani toamna-iarna 2009

Giorgio Armani toamna-iarna 2009

Giorgio Armani toamna-iarna 2009

Spre deosebire de colectia de primavara, in care hainele erau sugestive fara a fi erotice, de aceasta data creatiile sunt indraznete, pline de atitudine si chiar cu o aura de high-glam: pantaloni incredibil de ingusti, cape cu captuseli dramatice a caror gulere sal se inchid cu cate o brosa stralucitoare, sacouri foarte cambrate, inchise cu un singur nasture si cu umeri exagerati, imprimeuri optice, peplumuri – plus un drapaj sau o aplicatie, ici si colo. Paleta cromatica este tipica pentru Armani: gri metalizat, bleumarin laptos si mult, mult negru. Pata luminoasa de culoare a aparut prin intermediul unui imprimeu floral abstract, pe o rochie de cocktail si pe un sacou. Rochiile de seara au completat tabloul glamorous: aplicatii indraznete de decolteul asimetric al unei rochii, o bustiera stralucitoare cu o fusta din catifea, broderii delicate.

Per ansamblu, o colectie splendida pentru o femeie care stie sa cum sa-si pastreze stilul chiar si in perioadele de austeritate maxima.

7. Marni

Consuelo Castiglioni did it again! Spre deosebire de spectacolul stralucitor al sezonului trecut, in care accentul s-a pus pe garderoba kitsch cool a unei fetiscane nazdravane, colectia pentru toamna 2009 a fost mai intunecata, mai serioasa, mai adulta, chiar daca la fel de complicata.

Ghirlandele aurite, in stil rococo, eclectic, de la gatul manechinelor le vor face sa suspine pe cele mai aprige fashioniste (mi-a atras in mod special atentia colierul din petale aurii cu smaralde, ametist si pirita si sunt curioasa cu cat se vor vinde pe net-a-porter)), dar erau doar suprafata unei colectii extrem de bine executata, formata din fuste pe langa corp, mantouri evazate, ponchouri scurte, dresuri texturate si accesorii amuzante. Pantofii cu talpa platforma, imprimeurile abstracte florale si vestele din blana sunt deja miezul recognoscibil al brandului Marni.

 Marni toamna-iarna 2009

Marni toamna-iarna 2009

Marni toamna-iarna 2009

Prezentarea Marni a inceput cu o serie de tinute sport, declinate in forme aerisite, simple si clar structurate – o jacheta cu insertii din blana, foarte tactila, sau pantaloni simpli in tonuri apropiate de gri si bleumarin. Silueta ei preferata pare sa fie, in acest sezon, dreptunghiul – reluat pe intregul parcurs al showului in mantouri drepte, rochii si topuri simple. Abaterile nu au fost facute de la silueta, ci de la linia cromatica. Aceasta a fost completata de carouri si mozaice, in diverse texturi, la care ulterior a inceput sa adauge jocuri de imprimeuri: fuste in carouri mari si dresuri ecosez, flori abstracte si romburi. Paleta cromatica unitara a avut rolul de a inchega colectia oricum coerenta: griuri, negru, nuante profunde de albastru si verde, punctate la tinutele de seara de auriu si galben mustar, verde acvatic si trandafiriu stralucitor prezentate pe brocarturi si satinuri.

8. Gucci

La fel ca in sezonul trecut, cand colectia Gucci a fost criticata pentru ca ofera pe tava idei si croieli celor de la Zara, comentatorii de moda au readus in discutie chestiunea „designer sau merchandiser?”. Unii au laudat-o pe Frida Giannini pentru ca ofera clientilor ei tendinte accesibile, directe, purtabile, in timp ce restul sugerau ca prestigiul unei case de moda obliga ca designerul in discutie sa aiba viziune.

Pentru toamna 2009, abordarea lui Giannini a fost foarte pragmatica: o interpretare proprie a anilor ’80, cu aer glam rock. Ca sa va faceti o idee, manechinele aveau toate parul strans la spate si ochii machiati cu o intensa nuanta de roz, ca niste copii ale lui David Bowie. „Aceasta este o colectie pentru femeia periculoasa”, a spus Giannini inainte de prezentare. „Este o femeie dura, nu este timida. Vrea sa epateze.”

 Gucci toamna-iarna 2009

Gucci toamna-iarna 2009

Siluetele sunt cele cu care ne-a obisnuit: slim si ultra-slim, in special in jumatatea inferioara, cu pantaloni lipiti de picior, colanti din lame, cizme inalte pana la pulpe si/ sau fuste lungi de o palma. Cateva costume cu pantaloni si-au facut aparitia pe podium, dar nu sunt la fel de prezente ca in sezoanele trecute. Datorita stralucirii si senzualitatii agresive, colectia pare mai curand destinata femeilor al caror stil de viata include nopti petrecute in cluburi si petreceri decadente, si mai putin unor femei care se remarca prin rafinament: prea multe paiete, prea mult lame, prea mult lurex.

9. Emilio Pucci

Inainte de prima prezentare a lui Peter Dundas pentru Pucci, aceeasi intrebare era pe buzele tuturor: poate face si altceva decat imprimeuri? Si, spre placuta surpriza a celor prezenti, colectia pentru toamna 2009 a inclus doar cateva desene, si acestea abstracte. O clara dovada de schimbare a garzii.

Emilio Pucci toamna-iarna 2009

Emilio Pucci toamna-iarna 2009

Look-urile memorabile au inclus jachete parka si haine militare imblanite cu vulpe, completate de rochii micro-mini si cizme din piele intoarsa peste genunchi, de pantaloni mulati din piele sau de jeansi foarte stramti, cu fermoare diagonale si insertii de catifea. Imprimeurile prezentate sunt de fapt reinterpretarea, sub forma de broderii si decupaje, a unui motiv Pucci in 1957, intitulat Palio (dupa cursele de cai specifice orasului Siena). Aparitia blanurilor nu a mirat pe nimeni, deoarece este stiut faptul ca Dundas supervizeaza si creatiile casei Revillon.

Una peste alta, intreaga colectie are un aer nou, mai proaspat si mai sexy (care aminteste de faptul ca Dundas a lucrat candva pentru Cavalli), din care se observa ca designerul va cultiva o noua clientela: acele party girls cu o viata de noapte palpitanta, care doresc sa-si faca intrarea intr-un club infasurate intr-o blana mare de sub care sa se vada stralucirea unei rochii mini cu dantela, paiete si catifea.

10. Gianfranco Ferre

Casa Gianfranco Ferre va trece printr-o perioada dificila, chiar daca si-a gasit echilibrul cu ajutorul designerilor Tommaso Aquilano si Roberto Rimondi. Colectia lor pentru toamna 2009 a reflectat o gama variata de emotii – multe dintre ele la fel de sumbre ca vremurile prezente – dar rezultatul a fost splendid. Croielile structurate si aerul optzecist au fost cheia acestei linii glamorous dar serioase, care sugereaza cu discretie inceputurile casei de moda.

Siluetele prezentate de ei au fost puternice, arhitecturale, centrate pe sacouri cu umeri clar desenati ca acoperisul unei pagode si revere ascutite, talii marcate si pe fuste cu structura evidenta, gulerele victoriene modernizate de pliseurile asimetrice au imprumutat tinutelor o tusa de eleganta clasica si romantica, iar peplumurile unor sacouri sau unele funde surprindeau prin rigurozitatea aproape matematica a geometriei lor.  Precizia acestora a fost contrabalansata de folosirea in abundenta a catifelei, de gulerele inalte si de atmosfera feminina a intregii colectii. Amalgamul de texturi – casmir, alpaca, boucle, crepe marocan, satin duchesse – a fost subliniat de paleta cromatica: bleumarin, negru, ciocolatiu, gri antracit.

Nu este o colectie pentru cele cu inima slaba – este teatru si arhitectura, un omagiu adus fondatorului si o abordare vizionara a mostenirii Ferre.

Gianfranco Ferre toamna-iarna 2009

Gianfranco Ferre toamna-iarna 2009

Gianfranco Ferre toamna-iarna 2009

articol pentru fashionandbeauty.ro

Fotografii: style.com, nymag.com

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.