I am woman, hear me roar!

dolce__gabbana_animal_print_fashion.jpegCu ani in urma, asociam animal print-ul cu perioada optzecista si cu grupul minoritar al femeilor care isi fac publica latura picanta, sexy prin intermediul unui astfel de detaliu, sau, si mai rau, al celor pentru care chintesenta senzualitatii feminine sta intr-o bluza decoltata cu imprimeu care imita petele de leopard. Si mai rele sunt cele care poarta colanti similari si sunt convinse ca sunt imbracate perfect acceptabil pentru zi, dar aceea e alta poveste…

De cativa ani incoace (vreo 3, mai precis), mi-am dat seama ca tot ce inseamna animal print trebuie sa fii fost subiectul unei conspiratii, care ne-a progamat sa asociem imprimeul cu pricina, cu vulgaritatea. Poate schimbarea de mentalitate are de-a face cu Kate Moss, imbracata intr-o haina vintage de blana, poate are legatura cu faptul ca am depasit 30 de ani (sac!), I don’t know… In mod cert, are legatura cu faptul ca designerii au reinceput sa il foloseasca si chiar sa il trateze cu respect.

In toamna lui 2006, cativa designeri abia indrazneau sa atinga suprafata. Putine colectii includeau astfel de lookuri si imprimeuri. Prada se saturase sa fie draguta si feminina, Louis Vuitton suprapunea imprimeul gri antracit cu un fundal rosu intens, Kenzo alegea filiera etnica, iar Dolce & Gabbana – in ciuda inspiratiei napoleonice a colectiei – nu s-au putut dezice de spiritul tipic milanez. Ca sa nu mai vorbesc despre Gucci si Cavalli, care erau definitia animal print in acea perioada.

 Kenzo, Cacharel toamna-iarna 2006

 Emanuel Ungaro, Louis Vuitton toamna-iarna 2006

 Prada, Dolce & Gabbana toamna 2006 Roberto Cavalli, Gucci toamna 2006

Pentru colectia sa couture de primavara 2007, Lagerfeld trimitea pe podium o astfel de rochie, iar in februarie 2007, Vogue US publica un articol despre o rochie DKNY: cu maneci trei-sferturi, decolteu boatneck, tivul abia atingea genunchiul, iar imprimeul maro se distingea pe un fundal crem, cu adevarat rafinat.  Articolul era insotit de fotografia a sapte jurnaliste, care isi cumparasera rochia si o purtasera la birou, in aceeasi zi (in stiluri foarte diferite, evident).

Fotografie din Vogue US, februarie 2007

De fapt, in acest moment ar fi bine sa clarificam ceva. Nu ar trebui sa punem semnul egal intre imprimeurile exotice, de sorginte animala si vulgaritate. Daca imbraci o rochie, un top sau un mantou astfel imprimat, la care adaugi unghii lungi vopsite in rosu, tocuri stiletto, ochi puternic machiati si o tigara atarnand din coltul gurii, atunci da, putem pune punct aici.  Dar daca le iei drept exemplu pe jurnalistele de la Vogue, vei observa diferentele: pantofi cu tocuri groase si chiar platforme, dresuri negre opace, coliere masive, curele, parul stralucitor si coafat natural, machiaj discret.

In primavara lui 2008,  splendida prin explozia de florale de la Prada, Balenciaga si Dries, recapata viata tot ce insemna safari si imprimeuri tribale, evident alaturi de pete de leopard, ocelot, jaguar, ghepard, girafa, tigru, zebra. Marlene-le lui Galliano imbracau desuuri si mantouri cu imprimeu de leopard si zebra pentru aniversarea a 60 de ani de Dior, Anna Molinari la Blumarine le transpunea in culori stridente, Pollini si Just Cavalli le preluau si le multiplicau, iar Derek Lam, Danielle Scutt, Diane von Furstenberg si Proenza Schouler le foloseau cu moderatie.

Christian Dior primavara-vara 2008

Derek Lam primavara-vara 2008

Pollini, Diane von Furstenberg primavara-vara 2008

In toamna trecuta, povestea s-a repetat, in forta. Parca am fi devenit, o data cu recesiunea, adevarate cave-women, in jungla urbana: salbatice, provocatoare, lipsite de inhibitii (probabil perspectiva unui an in care ne cumparam mai putine haine ne-a innebunit!). Iar imprimeurile au migrat, de la imbracaminte la accesorii si imbracaminte, de la pete la reliefari stantate (de aligator si piton) pe genti si curele, au fost combinate cu alte tipuri de imprimeuri si au inceput sa capete din ce in ce mai multa vizibilitate.

Badgley Mishka, Just Cavalli toamna-iarna 2008

   Michael Kors, Naeem Khan toamna-iarna 2008

  6267, Rebecca Taylor toamna-iarna 2008

Si astfel ajungem in prezent, unde designerii au reusit sa redea conotatia pozitiva acestui element stilistic, transformandu-l in ceva cu adevarat modern, sofisticat si, da, foarte senzual si seducator. Si nu doar atat: prin multiple metamorfoze si alchimii, imprimeul de origine animala a reintrat in zona luxului.

Efortul lui Elbaz la Lanvin demonstreaza aceste lucruri: rochia lui albastra, asimetrica, cu imprimeu de leopard a fost un best-seller, iar faptul ca a fost purtata de catre Maggie Gyllenhaal – cunoscuta pentru alegerile ei neobisnuite pe covorul rosu – confirma ca imprimeurile au parasit zona de clisee ale modei.

Si pentru ca un lucru bun nu vine niciodata singur, avem la dispozitie o diversitate de forme de exprimare: printuri piton la Issey Miyake, Prada si Dior pe rochii, corsete si incaltaminte, zebre la Hermes si Junya Watanabe, aligator la Gucci, tigru la McQueen, pete de ghepard pe genti la Louis Vuitton, pe costume de baie si bluze la Vivienne Westwood.  Armani si Fendi se rezuma la genti elegante, Cavalli revine la origini, in timp ce Versace este esenta opulentei, cu o haina de piele aurita. Insa cel mai original imprimeu este cel al lui Christopher Kane, care a impodobit o rochie cu imaginea unei gorile urland.

 Alexander McQueen, Lanvin primavara-vara 2009

 Issey Miyake, Christian Dior primavara-vara 2009

Prada primavara-vara 2009

Gucci primavara-vara 2009

Just Cavalli primavara-vara 2009

 Zac Posen, Junya Watanabe primavara-vara 2009

Versace primavara-vara 2009

Vivienne Westwood, Narciso Rodriguez primavara-vara 2009

Louis Vuitton, Hermes primavara-vara 2009

 Louis Vuitton

Prada

Gucci, Fendi

 Marc Jacobs

Christopher Kane primavara-vara 2009

Fotografii: nymag.com, style.com

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

9 comentarii la acest post

  1. 1
    Raluca says:

    hehe…da trebuie sa recunosc ca si eu, in 95% din cazuri asociez ideea de animal print ( orice animal ar fi acela) cu vulgaritatea si dorinta de epatare prost materializata. Insa cateva dintre exemplele de mai sus ( mai ales cel cu rochia de zi purtat de acele jurnaliste) m-au facut sa reconsider un pic idea. Thanks!

  2. 2
    bluelle says:

    Si mie mi-e greu sa nu fac asocierea intre animal print si kitsch; leopard print as purta (si de fapt si am) pe accesorii gen o esarfa – dar nu mai mult iar snake print, pe nimic 😀
    In schimb, zebra print mi se pare chiar dragut si purtabil.

  3. 3

    E greu sa nu asociezi imprimeul animal print cu vulgaritatea traind in Romania! Cu toate acestea am cautat multa vreme rochia perfecta cu un imprimeu animal print si am gasit-o cand deja imi pierdusem speranta! Rochia mea perfecta este din matase, cu imprimeu de zebra, albastru pe alb – chiar o sa scriu un articol de my style cu poze cu aceasta rochie asta seara – m-ai inspirat!:)

  4. 4
    Irina says:

    La fel ca tine, si eu am o singura rochie cu animal print: petrecuta, cu maneca scurta, fundal bej iar imprimeul este cu mici pete de ghepard (cred). Abia astept sa-ti citesc articolul! 🙂

  5. 5

    Gata am publicat insemnarea – vad ca am scris imprimeu zebra, am gresit, ma duc sa ma culc acum:). Imi plac tare mult rochiile petrecute si habar n-am de ce animal e excat cel de pe rochia mea, poate stii tu:):):)

  6. 6
    Irina says:

    Alice, mi-ai dat o idee: am sa public azi un mini-post cu diverse animal print si cu explicatii 🙂

  7. 7

    Ar fi util, draga mea! Daca esti in pana de idei am multe lucruri pe care le-as vrea lamurite si nu cred ca exista cineva mai calificat si cu mai mare har la scris care sa le lamureasca:)

  8. 8

    …si chiar vreau sa elucidez misterul cu rochia mea, trebuie sa pun un nume imprimeului meu „animalic”:)

  9. 9
    BURP says:

    Nice 🙂

    Conotatia negativa de care vbesti s-a „incetatzenit” datorita doamnelor si domnisoarelor care se doreau a fi super-sexy imbracate in astfel de print-uri din cap pana in picioare…

    In principiu, animal print se preteaza de obicei unei abordari ironice. Purtat cu o doza de umor, chiar si cel mai kitschy imprimeu poate spune ceva interesant.

    Avem si noi o fetitza-oitza care nu se poate abtine de la animal print 🙂

    http://burp-nevergrowup.blogspot.com/2009/04/rocknroll.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.