Suzy Menkes: o Pitie in lumea modei
Cu stiloul intotdeauna pregatit, privirea mereu atenta si bretonul pompadour fixat, Suzy Menkes observa moda de mai bine de 30 de ani. Neobosita, este una dintre jurnalistele de moda care dicteaza tendintele, distribuie bilele albe si negre, ingroapa sau ridica in slavi colectii – totul cu o impartialitate legendara, care a facut din ea un personaj redutabil si reputat, dar mai ales respectat, in unanimitate, in lumea modei.
Suzy Menkes este nascuta in 1943, in Marea Britanie. De tanara, isi mannifesta atractia fata de Franta, fata de cultura si rafinamentul acesteia. Imediat dupa terminarea studiilor, pleaca la Paris pentru a urma un an de scoala cu „La Chambre Syndicale de la Couture”. Acolo invata ce inseamna subtilitatile unei croieli si isi dezvolta bunul gust in materie de moda. Se intoarce apoi in Marea Britanie, unde studiaza literatura si istoria engleza la Cambridge. In aceasta perioada – in care este prima femeie redactor-sef al revistei universitatii – se hotaraste sa devina jurnalista.
Cu diploma in buzunar si pasionata, mai mult ca oricand, de moda (care este in plina evolutie sau mutatie, fiind vorba de perioada tarzie a anilor `60), Suzy obtine un loc in rubrica de moda din Times. Aici face cunostinta, printre altii, cu viitorul sau sot, David Spanier, cu care va avea trei copii. Stilul sau de analiza a evenimentului, spiritul sau deschis, curiozitatea nesatioasa si talentul de netagaduit la scris o ajuta sa capete, in foarte scurt timp, responsabilitatea intregului departament.
Intr-o epoca in care universul modei este in fierbere, in care codurile esteticii contemporane sunt pe punctul de a fi rescrise si in care legendele de azi incercau sa revolutioneze pret-a-porter-ul, Suzy Menkes este la bataie, in primele randuri.
Fara incetare, Suzy analizeaza, confrunta, se entuziasmeaza si critica, cu o inteligenta care a facut-o sa devina o «penita» de temut. In 1988, statutul sau de Pitie cu drept de viata sau moarte asupra destinelor unor creatori de moda nu face decat sa se confirme, in momentul in care preia conducerea sectiunii de moda din International Herald Tribune. Aici ea descifreaza intr-un limbaj pe intelesul tuturor – pe langa ca scrie cronicile aferente – prezentarile din cadrul saptamanilor modei internationale, fie ca este vorba de cele din New York, Beijing sau Berlin.
Forta si pertinenta lui Suzy Menkes vin, in parte, din dorinta ei de a aduce in prima-plan Moda, in sensul cel mai larg al cuvantului. Nu se cantoneaza in recenzii legate strict de marile case de moda, ci colinda lumea in lung si-n lat, pentru a avea o viziune de ansamblu a industriei. Cauta in permanenta sa descopere noi talente, tineri creatori, discuta cu aviditate cu diversi actori din aceasta lume, le este disponibila acelora in care simte scanteia talentului.
Lucrand pentru un mediu de comunicare puternic, beneficiind de o retea de influenta foarte intinsa si posedand o intuitie si un fler imparabile, Suzy face parte dintre acele persoane a caror recomandare poate distruge cariere sau influenta vanzari – la fel cum face Carine Roitfeld. Intre timp, desi cele doua femei exercita o putere incontestabila in lumea modei si evolueaza in acelasi domeniu, nici ca pot fi mai diferite.
Roitfeld, mai tanara, diabolic de fotogenica si inconjurata de o echipa de tinere elegante si filiforme, joaca pe cartea tendintelor: este adulata atat pentru alura si stilul sau, cat si pentru perspicacitatea stilistica careia nu-i scapa nimic. Menkes, pe care Kate Moss o descrie drept «a crazy auntie», afiseaza un look british chic, aducand pe alocuri cu cel al reginei Marii Britanii, plus o coafura cu un breton pompadour, unic in peisaj. Iar daca Carine este afabila, Suzy este impresionanta. Articolele sale ii fac sa tremure pana si pe cei mai cunoscuti stilisti sau creatori…
Astfel, atunci cand toata lumea il punea pe Marc Jacobs pe un piedestal, obiectiva Suzy nu a ezitat sa-l faca cu ou si cu otet cand acesta si-a inceput prezentarea colectiei de primavara-vara 2008 cu mai mult de 2 ore intarziere. Un exemplu la polul opus este cazul lui Nicolas Ghesquiere pe care, inainte de a deveni rasfatatul presei de profil, Menkes il numea deja «designerul cel mai fascinant si mai original al generatiei sale». Parerile sale respectate influenteaza, prin urmare, pana si schimbarile de ierarhie in posturi cheie: critici negative repetate despre un anume director de creatie pot face ca acesta sa fie concediat sau, cel putin, amendat.
In ciuda cadentei coplesitoare impusa de munca sa, Suzy Menkes reuseste sa isi dezvolte si alte hobby-uri. Ca urmare a dragostei sale pentru istoria Marii Britanii, a scris cateva carti despre stilul si istoria familiei regale – The Windsor Style, The Royal Jewels, Queen and Country – , contribuind si la alte cateva carti de referinta (biografii ale lui Valentino si Hussein Chalayan).
Fie ca unii ii contesta recomandarile stilistice iar altii nu rezoneaza cu designerii ei preferati, Suzy Menkes ramane una dintre acele rare persoane – intr-un mediu in care ipocrizia, barfele si superficialitatea sunt moneda curenta – care nu se supun dictatelor comercialismului, dand dovada de o sinceritate intelectuala deosebita. Toate acestea i-a castigat respectul si admiratia multora. Cariera si integritatea sa i-au adus, de altfel, Legiunea de Onoare a Republicii Franceze si Ordinul Imperiului Britanic.
articol publicat pe fashionandbeauty.ro
Suzy e geniala! Prin articole dar si prin prezenta atipica in peisaj. Cu toate astea, in ro. nu s-a auzit nimic de ea pana n-a inceput Romania libera sa publice articole scrise de ea.. Poate asta e inca un pas ca moda sa fie privita cu alti ochi in ro..