Campaniile publicitare S/S 2010: nimic nou de raportat (II)
Teme recurente (II)
Luxe, calme et volupte
La polul opus, creativitatea da frau lascivitatii, opulentei, luxului, exotismului. Si cum poate fi lascivitatea mai bine exprimata, decat prin corpul unei femei, intinse languros? Eric Wilson scria in New York Times despre pozitia folosita in exces, iar eu am remarcat ca nu a spus nimic despre excesul de genti: Lara Stone pozeaza in rol de nimfa pe un pat de ferigi si muschi, inconjurata de porumbite albe si genti Louis Vuitton, Georgia May Jagger este trantita pe o blana alba sau pe o catifea violet, dar tinand strasnic la piept niste genti Versace, Isabeli Fontana se arcuieste pentru Cesare Paciotti, Lindsay Wixson plaseaza strategic o geanta Miu Miu iar Raquel Zimmerman inlocuieste marul cunoasterii cu ciudatii pantofi din armadillo ai lui McQueen, lasandu-se prada celor 30 de serpi colorati imblanziti de Nick Knight.
De altfel, exotismul si decadenta sunt prezente si in campania Bulgari. Julianne Moore este o odalisca moderna, rasfatata in asternuturi de brocart, satin si catifea, pe a carei mana se odihnesc papagali albi si opulente accesorii exorbitante. Desi in imagine nu apar serpi, motivul exista in bratarile Serpenti, iar opulenta este maximizata de paleta cromatica a fundalului, de delicatele lanturi purtate de cele 2 pasari, de geanta Chandra si de splendizii cercei cu smaralde si diamante de 115 carate.
Pentru Dior, Karlie Kloss ne invita intr-o realitate de o eleganta ceva mai retinuta, inspirata din filmele noir hollywoodiene. O Lauren Bacall in versiune moderna, cu privirea misterioasa a unei femme-fatale si garderoba old-glamour.
In alt registru, Gucci se inspira din imaginile unei mai vechi campanii Versace pentru a ne transporta intr-o lume stralucitoare si de o frumusete ireala, in care oceanul este turcoaz, femeile respira voluptate si isi incruciseaza picioare incredibil de lungi, iar toti barbatii arata ca Ryan Kennedy. Cine nu are chef de o geanta Gucci, poate oricand sa isi rezerve o vacanta de lux in Palm Beach, nu-i asa?
Fairytales of fashion
Cliseele surprind adevaruri simpliste, iar imagistica povestilor ne invita la visare cu ochii deschisi, la escapism: peisaje magice, lumina filtrata, paleta cromatica pastelata ca cea a unor bomboane fondante, asa cum sta bine unor povesti din zilele noastre. Chiar daca nu mai credem in „they lived happily ever after”, ne putem imagina ca finantele noastre isi vor reveni, ca nu va trebui sa asteptam 2 ani pentru o geanta Hermes si ca Tom Ford schimba taberele sexualitatii.
Pana atunci, insa, putem doar evalua cat de bine a ilustrat Hermes basmul Printesei si a bobului de mazare (este povestea mea preferata, de altfel!), a micutei Sirene si a Cenusaresei. Delicatetea cromatica a imprimeurilor, atmosfera magica, lumina filtrata, linistea cadrelor gandite de Paolo Roversi sugereaza lipsa de ostentatie a unui brand cu adevarat de lux.
Pentru Alberta Ferretti si sub bagheta lui Steven Meisel, patru fete cucuiete se metamorfozeaza in nimfe, sirene sau sanziene. Miscarile de balet modern, arcuirile si sariturile parca dau viata tesaturilor fluide, pliseurilor, transparentelor. Romantismul colectiei de primavara devine palpabil, luminozitatea pastelurilor le subliniaza delicatetea, iar fragilitatea siluetelor feminine le insufleteste toate ipostazele.
O altfel de poveste, mai moderna si mai comerciala, este ilustrata de Fendi. Anja Rubik este printesa pierduta intr-o padure fermecata de pe continentul negru . Noroc cu geanta salvatoare si cu unchiul Karl, care semneaza directia artistica si fotografiile campaniei!
Mulberry incheie capitolul copilariilor modei. Caruselurile si carnavalurile nu au parut niciodata mai macabre si mai Tim Burton-esti decat in imaginile aceluiasi Steven Meisel. Conteaza mai putin atmosfera, pentru ca toata lumea face coada si comenteaza doar gentile Alexa.
Urmeaza: Celebritati sau doar chipuri expresive? si Un must-have al sezonului, din nou? (partea 3)
Citeste si:
{Campanii publicitare pentru sezonul primavara-vara 2010: nimic nou de raportat (I)}
foarte bine scrii, bun articolul!
Roxana, merci mult 😉
la fel de dezamagitoare si de fada mi se pare si fall ready to wear 2010, cel putin marea majoritate a colectiilor de la NY fashion week…in afara de Alexander Wang, Philip Lim si Jason Wu…restul…o tristete generala…parca din toamna asta incepe „criza vestimentara”….sa vedem campaniile:)