Campaniile publicitare S/S 2010: nimic nou de raportat (III)
Celebritati sau doar chipuri expresive?
Spre deosebire de sezoanele trecute, vedetele nu mai tin imaginea unei case de moda, decat cu foarte putine exceptii. In schimb, unele au semnat contracte mai degraba cu marci de mass-fashion. Poate este o chestiune de buget, poate este o chestiune de schimbare de paradigma, nu stiu… La urma urmei, o manechina celebra are aceeasi cota de piata, daca nu chiar mai mare, decat o actrita. Pe de alta parte, mai putem diferentia stilurile si esteticile diferitelor marci de lux, daca aceeasi manechina „du jour”, cum sunt Lara Stone sau Karlie Kloss, este omniprezenta in zece campanii publicitare?
Madonnna a fost prieteneste inlocuita de Louis Vuitton cu Lara Stone si pare sa se intoarca la radacinile familiei Ciccone in campania Dolce & Gabbana, Eva Mendes s-a pastrat pentru Calvin Klein Jeans, Liv Tyler se intinde pe niste scari (vezi trendul de mai sus!) pentru G-Star. Claudia Schiffer apare doar in 2 campanii – Salvatore Ferragamo si Chanel – dar in ipostaze foarte diferite, Christy Turlington este fata brandului Bally, Daphne Guiness este de nerecunoscut pentru linia de marochinarie Akris, iar Kate Moss apare doar pentru Just Cavalli si Longchamp.
Din generatia tanara, Emma Watson, rafinata si retinuta, imbraca alaturi de fratele ei toate trenchurile Burberry. Alexa Chung a devenit imaginea Pepe Jeans in locul Siennei Miller, Scarlett Johansson este in al treilea sezon pentru Mango, iar Megan Fox este fotografiata pentru Armani Jeans.
Un must-have al sezonului, din nou?
Pentru ca vanzarile liniilor de accesorii – genti, incaltaminte, ochelari de soare – reprezinta intre 18-45% din profitul unei case de moda, nu mai e de mirare ca cele mai multe marci de lux aleg ca, in recentele campanii publicitare, gentile sa ocupe un loc la fel de proeminent ca cel al manechinei.
Genti mici de umar, posete-plic, genti messenger, genti de umar, toate sunt in prim-plan in cadrul fotografiilor. Moschino si Lanvin, de exemplu, dedica jumatate din pagina de reclama lui Isabeli Fontana, respectiv lui Jamie Bochert, iar cealalta jumatate cate unei micute genti de seara. Ferragamo revarsa pe podeaua unei camere escarpeni, sandale si genti. Miu Miu, Chloe, Dior, Bottega Veneta, Loewe, Versace, fara sa mai spun Louis Vuitton, Prada, Mulberry, Burberry, Versace si Fendi – toti pariaza ca marochinaria ii va scoate din recesiune.
In loc de concluzie…
Un sezon dezamagitor din punct de vedere al creativitatii, cu rare dovezi de originalitate si expresivitate – mai ales in cazul fotografilor respectati, de la care ma asteptam la vizionarism. In schimb, se pare ca acestia si designerii au preferat retete sigure, care sa nu zdruncine deciziile de cumparare sau loialitatea clientelor.
Ma bucura sa vad ca manechinelor tinere, aproape necunoscute, marcheaza aproape la fel de multe puncte ca veteranele. Imi imaginez ca responsabilii de marketing ai caselor de moda au inteles ca celebritatea nu mai vinde la fel de bine ca inainte, iar pragmatismul se substituie pe alocuri aspirationismului.
In ceea ce priveste perspectiva caselor de moda fata de potentialii consumatori de branduri, aceasta ultima „recolta” de reclame, observ o intoarcere la simplitate. Chiar si cei cu venituri in exces cauta valoare, nu doar frivola emotie a cumparaturii. Imbracamintea este reinventata si simplificata, accesoriile sunt necesare dar adiacente, artificiile sunt lasate deoparte pentru ca, pana la urma, toti stim foarte bine care este chintesenta mesajului unui fashion brand
Surse imagini: fashiongonerogue.com; fashionverbatim.com; The Fashion Spot
Super articole 🙂
Subscriu la cele de mai sus 🙂
Mi-a placut atat analiza, cat si modul in care m-ai facut sa tanjesc dupa mai mult – faptul ca ai impartit materialul in trei, cate „o portie” pe zi. Nicely done! Irina, congrats! 😉