Moda: invitat special in serialele TV

Un nou episod in povestea modei: creatorii isi gasesc inspiratia in fata televizoarelor, sau este invers? Dupa SATC, Mad Men si Gossip Girl se joaca de-a tendintele. Sezon dupa sezon, moda infierbanteaza tuburile catodice.

Mad Men

“This is sooo Mad Men !”

De la recenziile lui Suzy Menkes, trecand prin Style.com si ajungand la blogul lui Diane Pernet, parerile sunt unanime: Mad Men a influentat profund moda ultimului sezon. E suficient sa ne uitam catre colectiile Prada, Nina Ricci si Louis Vuitton pentru a vedea rezultatul fenomenului: siluete cu talii bine marcate, busturi incorsetate, parul coafat si tapat, brate inmanusate pana la  cot…  Toate detaliile comploteaza pentru a crea semnatura specifica anilor ’60, pentru look-uri a la Betty Draper, Joan Harris si Peggy Olson, care nu sunt altele decat cele trei personaje feminine principale ale serialului.

mad-men-women.jpg

  mad_men_women_420-420×0.jpg

Colectiile Louis Vuitton, Nina Ricci, Prada pentru toamna 2010

Lansat cu succes in Statele Unite in 2007 (difuzat si la noi, pe TVR anul trecut), Mad Men urmareste viata lui Don Draper si lumea advertisingului dintr-un New York extrem de masculin, iar parte din succesul sau se datoreaza stilismului personajelor, coafurilor, gesturilor, atitudinilor care creaza un estetism extrem. De altfel, aceasta estetica l-a facut pe Tom Ford sa il aleaga pe Dan Bishop, production designer al serialului, pentru crearea decorurilor la A Single Man.

Pana la final, fiecare a vrut o bucatica din placinta Mad Men. Criticii s-au ambalat, la fel si publicul. Premiile au fost coplesitoare iar pe internet, siteuri de tipul www.seenon.com analizau fiecare tinuta a personajelor (pe www.amctv.com iti puteai chiar crea un avatar Mad Men).  Offline, efectele au fost la fel de ametitoare. “Find your Mad Men style at Banana Republic”, puteai citi in vara trecuta in vitrinele magazinelor BR din Manhattan. Cand un lant de magazine semneaza, impreuna cu un canal TV, o colectie capsula inspirata de serialul favorit al Americii, te astepti la un best-seller.

 Banana Republic Style guide for Mad Men

 Banana Republic Style guide for Mad Men

 Banana Republic Style guide for Mad Men

Bloomingdale’s a intrat si el in joc, creand o sectiune dedicata panopliei tinutelor retro si decorand vitrinele magazinului de pe Third Avenue in stil Mad Men, cu mobilier vintage.

Vitrina Bloomingdale’s in vara 2010

Vitrina Bloomingdale’s in vara 2010

Vitrina Bloomingdale’s in vara 2010

Moda in rol principal

Mad Men nu este un caz izolat. Gossip Girl, un serial despre viata trepidanta a catorva scolarite «de aur» cu adrese de Park Avenue si inscrise la o scoala de elita, provoaca aceleasi emotii. Personajele seriei – Blair, Serena, Little Jenny, Kati – au devenit adevarate “fashion icons” , pana in punctul in care New York Times titreaza “Forget gossip, girls; the buzz is about the clothes.”  Moda este, prin urmare, cea care joaca rolul principal.

 Gossip Girl

Prin intermediul tinerelor printese new-yorkeze, costumierul Eric Daman a reusit sa reinvie un stil considerat depasit, clasic: stilul preppy (scolaresc), combinat de aceasta data cu cel “upper east side”.  Deodata, toata populatia feminina isi doreste blazere cu ecusoane, tricouri polo ajustate, jupe plisate cu carouri scotiene, pulovere cu romburi Argyle, sosete trei-sferturi, bentite si berete, imprimeuri in carouri…

 Gossip Girl

In 2008, tot New York Times o cita pe Stephanie Meyerson, specialista in trend forecasting pentru Stylesight, care spunea ca in ciuda unui rating moderat, in termeni stilistici serialul “ar putea avea o influenta covarsitoare in cultura consumerista a tineretului”.  In acea perioada, nebunia maxima a adolescentelor americane era sa isi cumpere aceeasi geanta cu a lui Blair, aceeasi bluza cu jabou ca a Serenei…  A doua zi dupa difuzarea unui episod, marcile isi vedeau vanzarile triplate. Este adevarat, aveam de-a face cu o masinarie bine unsa: nici ca se derula bine genericul de sfarsit, ca siteul www.cwtv.com analiza fiecare tinuta aparuta si cita brandurile, magazinele si preturile.

 Gossip Girl

Si uite asa, abracadabra, in ultimul episod al sezonului 3, doua dintre fete isi cheltuie banii pe cate o geanta Gatsby Exotic de la Longchamp. Vi se pare nesemnificativ? Ei bine, Longchamp a fost de alta parere – pentru ca in acel moment, brandul nu era suficient de cunoscut peste Atlantic, iar aparitia in serial a tinut locul unei campanii de imagine si unei vitrine din Manhattan.

 Actritele din Gossip Girl cu genti Longchamp

Serialele pe catwalk

Michael Kors, fan declarat al serialului Mad Men, si-a construit colectia pentru toamna 2008 in jurul acestei teme. Anna Sui nu doar ca a recunoscut influentele televiziunii asupra creatiilor sale, dar a si semnat o colectie-capsula pentru Target, intitulata “Gossip Girl”.

 Michael Kors, toamna-iarna 2008

Masaya Kukori, creatoarea marcii Kitsune, a promis o colectie inspirata tot din stilul agentiei Sterling Cooper, iar Adelaide Salvi, cea care semneaza gentile Mysuelly, spunea intr-un interviu ca stilul scolaresc face parte din ADN-ul marcii. De aceea, gentile ei poarta imprimeuri old school, iar modelul Louise Victoria a fost propus in carouri scotiene, ca uniformele fetelor din Gossip Girl.

Eric Daman si Janie Bryant, in roluri de Pigmalioni moderni

Cei doi costumieri, creatori ai stilurilor Gossip Girl si, respectiv, Mad Men, sunt autorii acestei revolutii in moda actuala a strazii. Iata cum arata, pe scurt, CV-urile lor.

Eric Daman si Jamie Bryant

Eric Daman: costumier pentru Gossip Girl, fost stilist asistent pentru Patricia Field la Sex and the City si premiat cu un Emmy. A publicat deja 2 carti, dintre care ultima – You know you want it! – este un ghid cu recomandari de stil si best-seller. Lucreaza acum la propria linie vestimentara si este consultant de creatie pentru Charlotte Russe.

Janie Bryant: costumiera la Mad Men, fosta costumiera la serialul Deadwood, pentru care a obtinut un premiu Emmy. Janie a facut studii de istoria modei, iubeste stilul vintage si colectioneaza imbracaminte din anii ’60. “Fashion Files” este cartea semnata de ea, in care vorbeste nu doar despre procesul de creatie al costumelor din serialul TV, dar explica si cum poti recrea diferite stiluri.

Fotografii: nytimes.com, bananarepublic.com, style.com, bloomingdales.com

articol scris pentru fashionandbeauty.ro, februarie 2011

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.