Dior, the New Look: concurs Style Diary si Books Express

„Cred ca s-a scris mai mult despre Dior cat timp a trait, dar si dupa, decat despre orice alt couturier” – asa isi incepe Alexandra Palmer introducerea la „Dior: a new Look, a new Enterprise”.

Coperta Dior: a new Look, a new Enterprise

Sa fiu sincera, nu am de unde sa stiu. Nu am citit alte carti despre Dior  sau biografii despre el, si nici un cautat vreo statistica. Poate tocmai de aceea am citit cele 113 pagini fara sa ma astept la o expunere academica, ci doar la o lectura de placere.  Cu toate astea, Palmer – care este Senior Curator of Costume la Royal Ontario Museum si a scris cartea pentru o expozitie la V&A – mi-a oferit mult, mult mai mult…

In mai putin de 200 de pagini am descoperit o comoara de informatii. Desi la prima vedere pare o carte subtirica cu multe poze (iar fotografiile sunt toate…oh my god!), „Dior” povesteste nu doar despre faimoasele creatii, dar intra in detalii si despre inovatiile pe care le-a adus industriei modei (cum isi gandea reclamele, ce recomanda clientelor, strategiile de marketing si licentele).

Rochia Camaieu, fotografie aparuta in Harper's Bazaar 1949

Dior, dupa cum isi ilustreaza cazul Alexandra Palmer, este mai mult decat celebrul lui taior Bar (Bar, by the way, era numele tesaturii din care a fost croit deux-pieces-ul care a dat numele siluetei New Look, iar taiorul propriu-zis facea parte din prima colectie Dior, intitulata

„La Ligne Corolle”). Intr-un singur deceniu, de la lansarea primei colectii in 1947 pana la moartea lui prematura in 1958, Dior a readus femeilor dorinta de a purta moda frantuzeasca, placerea viscerala de a se imbraca – lucruri care in timpul razboiului pareau blasfemii!

Campion in lupta impotriva pirateriei comerciale de moda couture (ei da, se pare ca exista si pe vremea aceea!), Dior isi incuraja clientele sa duca rochiile semnate de el la un croitor pentru a le „copia” in alte culori. Oricat de bizar ar parea, pentru Dior acesta era „un bon plan”: se asigura ca clientele lui ii multiplicau expunerea creatiilor.

Dior a fost nu doar unul din putinii designeri care au revolutionat evolutia modei, dar si un foarte destept si inventiv om de afaceri. La momentul respectiv, a gasit cai prin care sa ocoleasca taxele vamale si de transport ale materialelor folosite in atelierul lui, astfel ca creatiile lui (pe care le vindea si in Europa, si in State) ramaneau la preturi accesibile. Dior a facut ca, pentru o perioada, lumea haute couture sa nu mai apartina doar celor privilegiati.

Pe masura ce citeam, crestea si respectul meu pentru Dior. Dincolo de talentul lui de designer si de iscusinta lui in business, m-a emotionat sensibilitatea lui, atentia pe care o acorda relatiei dintre stil si personalitate, motivatiei de a te exprima prin imbracaminte – lucruri care nu ar trebui sa se diminueze pe masura ce imbatranim. Dupa ce ani de zile a croit costume de teatru, Dior a inceput sa creeze haine complexe, tri-dimensionale; isi compara siluetele rochiilor si taioarelor cu cele ale unor flori, cu toata varietate pe care o sugereaza acest lucru. Dior le oferea femeilor adevarate alegeri: cocota sau cocheta, un trecut senzual sau un viitor curat. Femeile care treceau prin
atelierul lui Dior intelegeau „imaginile duale, de femeie sofisticata dar si de ingenua, prezente in toate creatiile lui haute couture”.
Mi-am dat seama, inca o data, citind cartea, cat de diferite sunt abordarile designerilor contemporani. Desi astazi vedem multe interpretari ale feminitatii, moda astazi mai curand exclude anumite femei.

„Dior: a New Look, a new Enterprise” nu este un album cu fotografii de moda. In schimb, este genul de carte care ofera o imagine completa si autentica a personajului Christian Dior: de la inspiratia si talentul lui, povestea vietii, detalii despre marketingul si cifrele de vanzari ale casei Dior, pana la alegerea etichetelor, reactiile publicului (asa am aflat de The Little Below the Knee Club, format pentru a protesta impotriva creatiilor prea feminine, prea traditionale ale lui Dior) si dorinta acestui om de a lasa ceva in urma lui.

Un exemplar al acestei carti va ajunge la una dintre voi. Incepand de astazi demarez concursul lunii martie, impreuna cu Books-Express. Daca va place Dior, daca sunteti pasionate de moda frantuzeasca sau daca vreti o lectie despre cum sa intri in istoria modei, iata ce aveti de facut:

1. Dupa ce va imprieteniti pe Facebook cu Books-Express, vizitati siteul: in oricare dintre sectiuni (de preferat in Lifestyle/ Stil personal/ Moda, dar nu obligatoriu).
2. Alegeti o carte care va place, dati-i un “like” si apoi partajati linkul pe pagina voastra de facebook.
3. Daca nu aveti cont de facebook, copiati linkul, reveniti pe StyleDiary.ro, in sectiunea de comentarii a acestui concurs si treceti-l aici.
4. Dupa “like” & “share”, reveniti pe StyleDiary.ro, in sectiunea de comentarii a acestui concurs si lasati-mi titlul cartii care v-a atras, numele vostru (prenume si nume, sau macar o initiala) si o adresa de email valida.
5. Daca va simtiti generoase, share-uiti concursul cu prietenele si colegele voastre (prin email, pe un blog, pe facebook, twitter etc). Stiti vorba aceea, pay it forward… 🙂

Concursul se desfasoara in perioada 28 februarie – 7 martie inclusiv, iar castigatoarea cartii va fi aleasa prin random.org si anuntata vineri, 8 martie (prin email, individual, si oficial pe blog). Pentru ca imi doresc sa fie un concurs corect pentru toata lumea, voi considera drept o singura intrare comentariile/ linkurile venite de pe acelasi IP si cu aceeasi adresa de email, chiar daca trimise sub identitati diferite.

I’ll keep my fingers crossed for you, girls!

Inscrie-te la newsletterul nostru si vei fi prima care primeste idei de tinute si recomandari de shopping, afla despre concursurile cu premii si citeste articolele de pe Style Diary!

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare