Carti cu care iti construiesti biblioteca de moda (II)
Cand am inceput sa scriu despre cartile de moda pe care ar trebui sa le avem in biblioteca, am descoperit o paralela cu felul in care construim o garderoba splendida.
Cumparam intai piesele esentiale, de referinta (acele haine basic, indemodabile si de calitate maxima, investitiile la care ne reintoarcem de nenumarate ori si le transformam prin accesorii), apoi cele de impact (accente de culoare, imprimeuri fantastice sau cate o piesa fabuloasa, care ne umple de vanitate in fata oglinzii) si, in sfarsit, accesoriile (altele in functie de sezon, dar moderne, supuse tendintelor, si totusi sunt cele care dau amprenta personalitatii noastre unei haine).
La fel ar trebui sa facem si cu biblioteca si cartile de moda – pentru ca lista cartilor pe care ni le-am dori este interminabila, mereu tentanta si coplesitoare, la fel ca ceea ce vedem in magazine. Cand ne hotaram sa dedicam mai multe rafturi modei, ar fi frumos sa incepem cu cartile fundamentale, de referinta, echivalentul pieselor „basic”: un dictionar, cateva carti de istoria modei, un volum despre designerii si stilistii cei mai cunoscuti. Vor fi cele mai scumpe, dar si cele pe care le vom rasfoi cel mai des. Le cumparam apoi pe cele care semnalizeaza interesul nostru catre o anumita nisa a modei: albume de fotografie de moda, volume care strang cele mai frumoase reclame, campanii sau coperti de reviste din lumea modei, carti despre fashion buying sau visual merchandising, un manual de design vestimentar sau despre designul de accesorii, cel mai aprofundat volum despre moda vintage, monografii sau biografii ale designerilor pe care ii iubim. In sfarsit, cand le-am bifat pe acestea, putem adauga cartile de moda „in tendinte”, noutatile: un volum despre cei mai faimosi bloggeri ai momentului, un album comemorativ al unei expozitii de moda sau unul despre bijuterii, biografia unei celebritati care este acum „pe val”, un volum editie limitata despre istoria unei case de moda…
La fel ca si in cazul recomandarilor anterioare, lista celor care urmeaza este pur subiectiva.
Vintage Fashion (autor: Emma Baxter-Wright)
Imaginati-va o masina a timpului, inchisa intre doua coperti elegante, care urmareste drumul istoriei modei – de la inceputul secolului XX pana in prezent. Fiecare deceniu marcheaza o alta „borna” si un alt capitol, iar acest volum atrage atentia asupra celor mai importanti designeri din ultimii 100 de ani, ai detaliilor caracteristice creatiilor acestora si pozitioneaza totul din perspectiva evolutiei feminitatii si societatii. In completarea textului, intre paginile cartii veti descoperi 250 de imagini full color (fotografii si ilustratii), explicatii ale siluetelor, culorilor, tesaturilor sau tehnicilor inovatoare, iar fiecare capitol se incheie cu un sumar ilustrativ al detaliilor definitorii ale fiecarui deceniu.
Fashion Careers Guidebook (autor: Julia Yates)
Un scurt indrumar bine structurat, cartea Juliei Yates este facuta mai ales pentru cei care sunt la inceput de cariera dar se adreseaza si celor care viseaza sa intre in Moda – in universul ei! – dar habar nu au de unde sa inceapa. E suficient sa zgarii putin suprafata ca sa intelegi ca moda nu este neaparat glamorous (doar rezultatul ei este), iar cei care o creaza poseda un anumit tip de educatie si pregatire, perseverenta dar mai ales un anume talent. Fashion Careers Guidebook este impartita in doua sectiuni clare – Working in Fashion si Directory of Careers, cea de-a doua fiind apoi sub-impartita pe specializari: Fashion Design, Accessory Design, Textiles, Production, Costume Design, Retail, Communication, Education si Backstage Roles.
In Vogue: The illustrated history of the world’s most famous fashion magazine (autori: Alberto Oliva, Norberto Angeletti)
Splendid editate si abundent ilustrate cu unele dintre cele mai frumoase si mai cunoscute vizualuri aparute in revista in ultimii 100 de ani, cele 410 pagini ale volumului „In Vogue” nu sunt o lectura pentru ora de culcare. Din contra, cartea va deveni unul dintre cele mai frumoase si mai luxoase albume de fotografie de moda pe care le veti rasfoi vreodata, si chiar mai mult decat atat. „In Vogue” este o serioasa, minutioasa trecere in revista a istoriei de 115 ani a revistei. Cei doi autori, Oliva si Angeletti, discuta despre rolul si pozitia de autoritate a revistei in industrie: de la felul in care modeleaza si influenteaza moda actuala, la colaborarile dintre editori, fotografi, stilisti si designeri, sau la crearea unor inovatii editoriale si grafice (Vogue a fost prima revista care a publicat un spread – o imagine care se intinde pe 2 pagini – si prima revista care a folosita o imagine color drept coperta, in locul unei ilustratii).
Fashion: The ultimate book of costumes and style (autor: Judith Watt)
„Moda” din titlu te poate induce in eroare, pentru ca de fapt cartea este o istorie a evolutiei vestimentatiei din ultimii 3,000 de ani, prezentata cronologic si cu un sumar liniar al fiecarei perioade. Ilustratiile splendide, litografiile alb-negru si fotografiile de arhiva sunt completate de imagini color foarte actualizate si explicatii textuale concise, care analizeaza tendintele principale, prezinta designeri importanti dar nu se rezuma la haute couture: vestimentatia sport sau cea de lucru, evolutia jeansilor, importanta divelor hollywoodiene sunt si ele descrise in detaliu. Cartea se concentreaza pe vestimentatia europeana si mai ales occidentala, un aspect nesurprinzator avand in vedere perioada lunga de timp acoperita de acest volum. Din pacate, autoarea a preferat sa dea mai multa importanta vestimentatiei feminine; cea masculina nu este ignorata, dar nu beneficiaza de aceleasi detalii. La finalul cartii exista o sectiune de referinta, care include un glosar de termeni de specialitate, informatii despre porturile nationale, plus o cateva pagini duble despre evolutia accesoriilor.
The Sartorialist & Closer (autor: Scott Schuman)
Scott Schuman si-a lansat blogul in 2005, cand a renuntat la o cariera in fashion retail pentru a-si ingriji fiica. Cu ceva timp inainte incepuse sa fotografieze necunoscuti si necunoscute, pe strazile New Yorkului. Ochiul lui format descoperea indivizi interesant imbracati, ale caror tinute aveau in comun eleganta, originalitatea, stilul puternic individualizat, iar fotografiile lor au atras sute de comentarii. In scurt timp, The Sartorialist a devenit unul dintre cele mai vizitate si mai influente bloguri din lume, iar Scott Schuman unua dintre cele mai puternice voci in jurnalismul de moda, in perceptia publicului asupra modei strazii. In 2009, Schuman a publicat primul sau volum de fotografie, „The Sartorialist” – o selectie a imaginilor sale preferate de pe blog, iar anul trecut a revenit cu „Closer”, o noua colectie de fotografii a celor care i-au atras atentia pe strazile din Milano, Paris, Tokio, Londra, Stockholm sau Berlin.5.
The Model as Muse: fashioning the ideal (autor: Harold Koda)
Modelele – si nu o manechina oarecare – sunt locomotive, ca sa folosesc o formula arhaica, din vremea Dianei Vreeland. Modelele au ascensiuni spectaculoase, explodeaza pe firmament si domina copertile revistelor, ne fascineaza, ne atrag atentia. Albumul „Model as Muse”, la fel ca expozitia omonima de acum cativa ani de la Met Museum, este un omagiu adus femeilor care au creat standardele de frumusete feminina occidentala (cel putin de la inceputurile fotografiei de moda pana azi). Este o trecere in revista cronologica a acestor frumuseti: sofisticatele anilor 1950 (Lisa Fonssagrives, Dovima, Sunny Harnett), cu priviri distante si gesturi aristocratice; zeitele hippie ale anilor ’60 (Veruschka, Penelope Tree, Twiggy); amazoanele atletice ale deceniilor urmatoare (Patyy Hansen, Lisa Taylor) si, evident, supermodelele anilor 80 (Linda Evangelista, Christy Turlington, Naomi Campbell).
Facehunter (autor: Yvan Rodic)
Cand Elle Franta a publicat un articol despre „Cum sa devii hip in 15 pasi”, nimeni nu a contrazis Pasul 1: sa fii fotografiata de Yvan Rodic, the Face Hunter. Care podium??? E mult mai cool ca tinuta si fizionomia ta sa atraga atentia celui mai prolific si mai cunoscut blogger londonez. Intre paginile albumului „Facehunter” veti descoperi culoare, creativitate, originalitate, adevarat non-conformism, dar niciodata afisate de o „frumusete” standard, de o manechina sau o celebritate locala.
Overdressed: the shockingly high cost of cheap fashion (autor: Elizabeth L. Cline)
Spre deosebire de toate cartile prezentate aici, „Overdressed” arata fata urata a modei. „Overdressed” vorbeste despre influentele productiei de imbracaminte ieftina asupra culturii de consum, cum am ajuns sa credem ca hainele sunt „consumabile”, cum cantitatea a inlocuit calitatea, despre apetitul insatiabil pentru moda pe care am ajuns sa il percepem drept o virtute. Autoarea se documenteaza aprofundat si, pentru a-si scrie cartea, calatoreste la propriu si la figurat de-a lungul intregului lant de productie: invata sa coasa de la cusatorese dominicane, viziteaza incognito fabrici din China si Bangladesh si merge la cumparaturi in Manhattan impreuna cu fast-fashion addicts. Elizabeth Cline nu incearca sa ofere o solutie ci, asa cum spune recenzia din WSJ, cauta sa analizeze diferentele dintre costul unei rochii ready-to-wear semnata de un designer si o rochie H&M, in paralel cu o explicare a atitudinii si comportamentelor noastre de consumatori.
100 years of menswear (autor: Cally Blackman)
Orice carte care ii pune pe David Bowie sau Steve McQueen pe coperta pentru a ilustra stilul si eleganta masculina merita rasfoita. „100 years of menswear” nu face exceptie si devine o carte de referinta: catalogheaza stilurile si transformarile vestimentatiei masculine de-a lungul secolului XX si discuta despre moda intr-o maniera accesibila, informativa. Cartea este impartita in doua mari sectiuni – prima se ocupa de perioada 1900 – 1939, iar cea de-a doua incepe in 1940 si se termina in prezent – , ambele amplu ilustrate cu fotografii rare si texte deosebite. La randul lor, fiecare sectiune include cateva sub-capitole definitorii; prima prezinta hainele ca „roluri sociale” – The Suit, Worker & Soldier, Artist & Reformer, Good Guy-Bad Guy (in filme), Player (in sporturi) si Dressing Down-Dressing Up; cea de-a doua descrie alte roluri, alte stiluri: The Rebel, The Peacock, The Media Star, The Culture Clubber, The Stylist, The Designer.
Culture to Catwalk (autor: Kristin Knox)
„Culture to Catwalk” este scrisa pentru cei interesati de aspectul multicultural al modei, de felul in care hainele preiau, reflecta si transforma influentele etnice traditionale sau pentru cei care doresc sa gaseasca paralele intre antropologie si moda. Kristin Knox, cea care semneaza blogul The Clothes Whisperer, a organizat cartea in functie de zone geografice (Africa, Orientul Apropiat, Asia, Americile). Este una dintre cele mai interesante carti pe care le-am rasfoit in ultima vreme: informatiile si fotografiile te ajuta sa descoperi si sa intelegi mostenirile culturale ale multor popoare (cum arata margele traditionale ale tribului Maasai si cum au fost interpretate intr-o colectie Louis Vuitton, ce preiau Zuhair Murad, Elie Saab si Reem Acra din rochiile traditionale libaneze, cum se vede diversitatea Orientului in creatiile unui designer chinez, corean, japonez sau tailandez). Nu va asteptati la un tom de mii de pagini: „Culture to Catwalk” este de fapt adaptarea celor zece volume ale Enciclopediei Berg (Berg Encyclopedia of World Dress and Fashion), publicata in 2010.
100 dresses (autor: Harold Koda)
In faldurile fiecarei rochii este tesuta o vraja, care ne sopteste despre romantism, eleganta si posibilitatea de a trai ceva extraordinar in momentul imbracarii ei. O astfel de rochie are propriul ei limbaj si, daca rasfoiesti „100 Dresses”, descifrezi o suta de limbaje diferite. O data deschisa, „One hundred dresses” isi invita cititorii intr-o plimbare printr-o selectie din colectia permanenta a Costume Institute din cadrul Muzeului Metropolitan de Arta din New York – o colectie de 35,000 de piese, vizitata doar de catre cei privilegiati. Paginile cartii prezinta cele mai frumoase, mai spectaculoase si mai incarcate de istorie rochii, de la o mantua de la sfarsitul secolului XVII, dintr-un timp cand moda – asa cum o stim noi astazi – nu exista, pana la o creatie Dior din toamna anului 2006, trecand in revista si creatii Paul Poiret, Coco Chanel Madame Gres, Yves Saint Laurent, Gianni Versace, Vivienne Westwood, Alexander McQueen.
The Fairchild Dictionary of fashion
Dictionarul Fairchild este un alt volum de referinta pentru biblioteca „de moda”, care include peste 15,000 de termeni care descriu si explica terminologia corecta pentru imbracaminte, accesorii, tendinte istorice, textile, croieli, siluete si tehnologii, dar si limbajul profesional utilizat in industria modei (in fashion buying, merchandising, marketing, design, productie). Altfel spus, este un instrument esential pentru oricine este interesat serios de diversele aspecte ale modei: designeri care doresc sa isi dezvolte o linie de productie sau sa se specializeze in costume de epoca, cinematografie, opera sau productie TV; jurnalisti la cotidiane sau editori de revista; retaileri, buyeri, oameni de vanzari, studenti..
Inscrie-te la newsletterul nostru si vei fi prima care primeste idei de tinute si recomandari de shopping, afla despre concursurile cu premii si citeste articolele de pe Style Diary!
Fotografii: books-express.ro
Foarte interesanta selectia. Multumesc. 🙂
interesante! dar si la AntiqExLibris se gasesc variate carti pe aceasta tema …si nu e reclama, ci o constatare facuta in calitate de client fidel al acestor librarii …
Laura, multumim mult pentru recomandare 🙂
O lista foarte mare de carti. Le adaug si eu pe lista de cumparaturi :). Merci
I love your blog! In urma cu multi ani am visat o carte pe care scrie Issabella, dar eram mult prea ametita, m-am uitat in biblioteca si mi s-a spus ca Isabela a pus-o acolo intre cartile mele de literatura – era o carte de Medicina, mi-a spus ea in vis; si chiar am privit-o si era de ortografie, un mic dictionar. Acum ca ma uit in biblioteca ta – in poza si vad aceeasi carte, retraiesc o memorie pretioasa . M-am trezit din vis si nu era nici o carte cu numele acela. Dar la tine e…
Poti posta sau nu acest mesaj, insa mie mi-a placut foarte mult si imi voi si comanda o carte din acestea pe care le-ai propus tu. Iti multumesc!