Burberry pentru familia Kramer
La Oscarurile din 1979, filmul lui Robert Benton a castigat 5 premii. Nici unul dintre ele pentru costume. De fapt, garderoba din Kramer vs. Kramer – supervizata de Ruth Morley, cea care crease si costumele din Annie Hall si Taxi Driver cu cativa ani inainte – nu a fost nici macar nominalizata.
Am revazut filmul ieri noapte (nu il mai vazusem de mai bine de 10 ani). Este o simfonie de bejuri, griuri, marouri si nisipiu, in acord perfect cu toamna permanenta din New York-ul lui Benton – in realitate mentinuta doar datorita povestii care se intinde pe durata unui an si jumatate, un anotimp de tranzitie, simbolic, care permite si celor trei personaje-cheie sa evolueze.
Am observatĀ amprenta lui Ruth Morley si in alte filme (The Prince of Tides, Ghost, Tootsie), preferinta ei pentru un stil all-American/ clasic Ralph Lauren: jeansi albastri, tricouri si hanorace gri (care azi par decupate dintr-o colectie Alexander Wang!), sacouri si taioare frumos desenate, tinute casual, neutre, dar care greu pot fi descrise ca fiind memorabile sau remarcabile.
Nici in Kramer vs. Kramer Morley nu a facut vreun exercitiu de imaginatie. Si-a imbracat personajele „corect”, ca dupa un retetar stilistic al sfarsitului de deceniu ’70.Ā Exista o singura piesa vestimentara in film, care iese din tiparul stilului american: un trench Burberry, ridicat la statutul de simbol al succesului profesional pe Madison Avenue, bulevardul advertisingului.
„You make your first money, you get yourself a Burberry coat”. Ted Kramer – jumatatea masculina a cuplului, jucat de Dustin Hoffman – lucreaza, evident, in advertising, iar aceasta este replica pe care i-o serveste sefului sau, la inceputul filmului. Este ca si cum ar spune ca, atata timp cat reusesti sa te imbraci ca si cum ai autoritate, bani si succes, ai inteles secretul autoritatii, bogatiei si succesului. Very Mad Men.
Joanna Kramer – personajul lui Meryl Streep – este o mama si sotie nefericita, nevrotica, cu o cariera zdruncinata, aflata in pragul depresiei si care, intr-un final, isi paraseste sotul si baietelul. Joanna se imbraca din cap pana in picioare in nuante de bej si maro, definitorii pentru starea ei de spirit. In ansamblu, stilul ei este totusi elegant, ordonat, rutinat.
Cand isi paraseste familia, Joanna isi poarta trenchul pe brat (iar pe umar o micuta geanta Hermes) iar mai tarziu, cand le face o vizita, este imbracata cu el: reprezinta armura care ii este necesara.
Exista inca un moment in film in care vedem o frantura din garderoba ei, atunci cand isi face valiza, impaturindu-si rapid dar ordonat hainele: o colectie de bluze si fuste oarecare, intr-o paleta de culori „pasive”. Intre ele se strecoara un micut puloveras albastru, murdar: este al lui Billy, fiul ei. Spre deosebire de fotografii, hainele provoaca in noi emotii mult mai puternice: le atingem, le putem mirosi, amintirile sunt trezite altfel la viata… Puloverasul albastru este un simbol al faptului ca, de fapt, nu va renunta niciodata la Billy.
Tinutele metodice ale Joannei, asortate aproape mecanic, sunt o trimitere ironica la existenta ei, aflata intr-o spirala descendenta: hainele ei perfecte si trenchul disciplinat acopera dezordinea sufleteasca, debusolarea, nehotararea.
Ted este diferit de ea, sufleteste si stilistic. Imbracat in haine 100% casual – tricouri polo, geci kaki, pantaloni din catifea reiata, camasi din denim – , Ted face dovada unei relatii apropiate cu fiul sau: se joaca impreuna in parc, il invata sa mearga pe bicicleta, mananca clatite si inghetata, discuta despre scoala si meciuri de american football. Imbracat la costum (uneori chiar un trois pieces, cand este promovat), Ted isi joaca rolul omului de business, iscusit si cu experienta.
In schimb, in secventa in care seful ii chestioneaza seriozitatea si angajamentul fata de job, prin prisma noilor indatoriri de tata full-time, Ted este imbracat doar in camasa si pantaloni. Nu are nici o tinuta casual, nici una business: este prins undeva la mijloc, ca si in viata lui…
In sfarsit, spre final, cei doi se intalnesc „la mijloc”. Pe Ted il vedem mai des imbracat in camasi cu maneci scurte si blazere sport, cu parul usor ravasit. Joanna poarta bluze feminine albe si bleu, parul ei lung si blond este in continuare frumos pieptanat, dar inlocuieste trench-ul armura cu un mantou cu linie lejera.
Este adevarat, garderoba din Kramer vs. Kramer nu a meritat un Oscar, insa filmul ramane unul dintre cele mai frumoase si emotionante: despre povesti in cuplu, despartiri, iertare si iubire.
Voi ati vazut filmul? Pe o scara de la 1 la 10, cat de mult v-a emotionat?
Inscrie-te la newsletterul nostru si vei fi prima care primeste idei de tinute si recomandari de shopping, afla despre concursurile cu premii si citeste articolele de pe Style Diary!
Fotografii: tumblr.com, imdb.com, pinterest.com
ce fain scris articolul!
E unul din filmele mele preferate! Plang de fiecare data cand il vad! Niciodata nu am fost atenta la hainele lor, asa ca postul tau mi se pare foarte interesant. Garderoba le completeaza povestea…
Andreea, si la mine e pe lista celor mai iubite filme… si sunt cu servetele langa mine de fiecare data š
f frumos filmul! nu se mai fac pelicule ca astea in zilele noastre…