Sfarsitul modei fast-fashion, as we know it
1999. Anul in care Prince spera sa petreaca fulminant, iar Teri Agins publica The End of Fashion. Saracul Prince a dansat pana a vazut violet in fata ochilor, cartea cu pricina a devenit si ea desueta si demodé (merita insa citita, pentru a avea o cronologie si analiza desteapta a evolutiei industriei modei), iar moda a continuat sa traiasca. Facem fast-forward pana in 2018, cand ni se anunta un alt sfarsit iminent si previzbil al modei, de aceasta data prin intermediul tehnologiei.
Dar va intreb intai ceva. V-ati cumparat anul asta o borseta? Un cos de rafie? O rochie midi inflorata? Un pantalon larg liliachiu, culoarea anului? Daca le aveti pe toate si considerati ca ati bifat trendurile principale ale anului, gresiti. Ati uitat sa puneti in cosul de cumparaturi un costum Zozo. E ultima nebunie, la paritate cu jeansii cu genunchiere transparente si slapii cu blana, s-a vandut deja in peste 1 milion de exemplare.
Un Zozosuit este un combinezon din spandex negru, pe suprafata caruia sunt plasati 300 de markeri fiduciali. Am fost nevoita sa caut pe Google „fiducial”, o spun cu oarecare jena… Pentru cele dintre voi care, la fel ca mine, nu sunteti familiarizate cu terminologia si inovatiile computerizate, un marker fiducial se foloseste in teledetectie, robotica, metrologie, radiologie, imagistica medicala si alte industrii despre care nu am habar; este un obiect plasat in campul vizual al privitorului si care devine, astfel, un punct de referinta. Spre exemplu, o rigla gradata este un marker fiducial pentru masuratori, iar o grila CMYK poate fi un marker fiducial pentru o lucrare tipografiata. In cazul combinezonului, e vorba de niste senzori-bulina atasati de materialul costumului.
Revenind la combinezonul Zozo, lucrurile stau astfel: il comanzi (gratuit), il imbraci, te plasezi in fata telefonului si, rotindu-te constant, lasi aplicatia sa iti scaneze intregul corp, din cap pana-n picioare si de jur imprejur. La finalul masuratorilor, markerii fiduciali ai combinezonului sunt sincronizati cu aplicatia, iar pe ecran apare avatarul tau digital. Mai concret explicat, aplicatia iti ofera o copie digitala fidela a siluetei si proportiilor tale. Acest avatar digital devine „cheia” cu care vei incepe sa faci un alt fel de shopping, cumparand piese vestimentare croite cu adevarat pe masura corpului tau, dar fara costurile unei piese haute couture sau sur mesure. Pentru moment, aplicatia si avatarul iti permit sa faci shopping doar pe Zozotown, cel mai popular site multibrand din Japonia.
V-am pierdut la explicatiile despre markeri fiduciali? Sau la avatarul digital? Va inteleg, cand e vorba de moda si tendinte, suntem obisnuite si ne e usor sa citim despre texturi, imprimeuri, styling si inspiratie. Insa sunt convinsa ca putem tine pasul, invata termeni tehnici noi, dezvolta vocabularul si extinde orizontul dincolo de umerase si manichiuri… Lasand deoparte bizareria combinezonului si limbajul tehnic, motivul pentru care mi-am dorit sa scriu despre Zozo este posibilitatea ca acesta sa revolutioneze industria modei. Creatorul lui, miliardarul japonez Yusaku Maezawa, e convins ca Zozo va reusi imposibilul: sa creeze o versiune fast-fashion de imbracaminte custom-made.
Evident, conceptul e oximoronic. Industria si fenomenul fast-fashion sunt caracterizate de productia de masa, in nu mai mult de 6-8 masuri semi-standardizate (de la 6 la 16, de la 32 la 46, de la XS la XXL samd), dar ale caror masuratori pot varia de la o tara la alta. La polul opus, o haina made-to-measure (sau custom-made) inseamna personalizarea, ajustarea si modificarea unui tipar in functie de masuratorile specifice ale unei anume cliente, haina respectiva urmand sa fie unicat, finisata manual si oferita la un pret care incepe de la cateva mii de euro. Maezawa isi doreste o altoire ale celor doua directii.
Chiar daca multi vor spune ca modelul si ideea de business pe care se sprijina Zozo sunt ambitioase (si poate nerealiste), eu sunt de alta parere. Daca va functiona si se va lansa global, voi fi printre primele care il vor aplauda. Ca multe alte femei, nu ma incadrez intr-o marime de prototip (S-36), iar corpul meu nu se strecoara cu usurinta in orice croiala. In unele magazine, imbrac cu usurinta o marime 40-42. In altele, nu incap nici intr-un XXL. Mi s-a intamplat chiar ca la un anume brand sa mi se potriveasca la fel de bine doua marimi diferite: un M pentru jumatatea de sus, un 44 sub talie. Dupa multe incercari de a-mi incheia singura fermoarul unor rochii complicate sau stramte, ma incanta ideea unui avatar, prin intermediul caruia scad la minim timpul petrecut in cabine de proba sau greselile de comezi online.
Ducand discutia intr-o alta directie, suntem toate constiente ca actualul sistem de standardizare a marimilor de imbracaminte este vraiste, iar publicul incepe sa se revolte. Va dau cateva exemple.
In iunie, H&M a cedat criticilor si plangerilor din partea cumparatoarelor din mai multe tari, anuntand ca isi va modifica tiparele si marimile, pentru ca cele din Marea Britanie si Statele Unite sa fie aliniate cu cele europeene. New Look, Missgudied, Asos, Pretty Little Things, Old Navy si Boohoo sunt alte cateva branduri puternic criticate pentru utilizarea mascata a asa-numitei „fat tax”: un nejustificat +15% adaugat la pretul pieselor vestimentare ce depasesc marimea 16 (48, varianta romaneasca). In Marea Britanie, aceste plangeri publice au facut ca sase mari branduri – Asos, River Island, Next, Monsoon/ Accessorize, F&F si New Look – sa ia parte la campania Shape GB, o initiativa ce se va desfasura pe intreg teritoriul Marii Britanii. Treizeci de mii de adulti, barbati si femei, isi vor trimite masuratorilor prin intermediul unei aplicatii, pentru ca retailerii britanici sa adere la un sistem universal de masuratori.
Chiar daca suna distopian, Zozo nu isi doreste decat sa faca shoppingul mai usor si mai corect. Intai, femeilor le va fi mai la indemana sa comande si sa modifice orice haina; o data ce ai avatarul, poti cere sa ti se ajusteze piesa comandata: sa i se scurteze tivul, sa i se lungeasca o maneca, sa fie putin stramtata. Apoi, Zozo va oferi un beneficiu fantastic: ne va ajuta sa facem shopping cumpatat. La urma urmei, daca toate hainele vor fi croite pe masura noastra, ne vom descotorosi de ele mai greu. Si, chiar daca inca nu a fost comunicat pretul tuturor pieselor ce vor putea fi croite custom-made si comandate via Zozo, in mod cert vor fi ceva mai scumpe decat o tura rapida prin Zara (dar nici o piesa nu va depasi, pare-se, 100 dolari) – un alt motiv pentru a nu ne debarasa de ele dupa o prima purtare.
Astea fiind spuse, sa ne imaginam ca perechea cu adevarat perfecta de jeansi urmeaza sa apara, pentru ca in iulie Zozo s-a lansat in 72 de tari (printre care China, Brazilia, US si UK).
Sa indraznim sa visam la un viitor fara etichete de marimi.
Fotografii: reuters.com, gadgetmatch.com
Excelent articol, felicitari!
Mi-a placut mult cum ai abordat articolul, e altceva decat ma asteptam. Foarte interesanta ideea Zozo, sper sa aiba succes- personalizarea devine din ce in ce mai mult cheia in moda si retail, din ce observ.