Vedem seriale, invatam sa ne imbracam
Ultima data cand am observat influenta exercitata de stilul unui personaj sau a unui serial TV in moda a fost pe vremea cand urmaream Mad Men. Fustele ample si cardiganele scurte purtate de Betty Draper erau masiv copiate – de branduri, in pictoriale, in moda strazii, in social media. Ceva mai de curand am observat un fenomen similar cand am bifat pe Netflix Forbrydelsen (The Killing), un serial politist danez: garderoba Sarei Lund, personajul principal, parea sa fie inspiratia pentru toate tricotajele colectiilor de iarna trecuta.
Iar cel mai recent… Well, e suficient sa va spun „Killing Eve” si o vizualizati, la fel ca mine, pe Villanelle plutind pe strazile Parisului, intr-o spumoasa rochie roz din tulle. Nu-i asa? O rochie creata de Molly Goddard, parte a colectiei ei pentru primavara 2017. Jack, aceasta e denumirea rochiei, nici macar nu fusese pusa in vanzare la momentul lansarii serialului; era pastrata in arhive. Si uite asa, gratie unui episod, creatoarea britanica a fost propulsata in atentia unei audiente globale. Ulterior, Net-a-Porter a pus in vanzare o varianta actualizata a rochiei roz (care a devenit best-seller-ul colectiei lui Goddard pentru toamna 2019), iar Lyst, platforma specializata in fashion search, raporta la final de mai 2019 (la incheierea sezonului 2) o crestere cu 1,060% cautarilor online legate de garderoba personajului Villanelle.
Pe langa creatia roz semnata de Molly Goddard (asortata cu ghete Balenciaga), Villanelle are o garderoba doldora de costume imprimate Dries van Noten, piese couture neo-gotice Alexander McQueen, jachete bomber brodate Jason Wu si Miu Miu, rochii involanate Rosie Assoulin, bluze Chloé si Isabel Marant, topuri Lanvin si JW Anderson, rochii si trench-uri Burberry, sacouri si pantaloni Erdem, papuci Aquazzura si pijamale si halate din matase Olivia von Halle, al carei kimono imprimat cu tigri a aparut tot in sezonul 2 al serialului. Intr-un interviu pentru Vogue UK, von Halle chiar mentiona o crestere considerabila a traficului si comenzilor pe siteul propriu si, desi kimono-ul din film era sold-out, cautarile online au reinceput imediat dupa difuzarea primului episod din sezonul 2.
„Fleabag”, serialul britanic cu succes nebun la finalul anului trecut (coplesitor numarul de premii: un Bafta, 2 Globuri de Aur, 3 Critics Choices, 6 Emmy’s, un NME samd), este un alt trend-setter. Personajul interpretat de Phoebe Waller-Bridge (care, btw, este si creatoarea serialului Killing Eve, si autoarea/ regizoarea/ producatoarea/ actrita principala din Fleabag) poarta in primul episod al sezonului 2 o salopeta neagra de la Topshop. Costa 38 lire sterline. A fost sold-out la cateva ore de la difuzarea episodului.
Am pe lista alte cateva seriale care au re-aprins trenduri sau sentimente de nostalgie stilistica.
„Friends”, al carui ultim episod a fost difuzat in 2004 si care e disponibil pe Netflix, e un alt puternic influencer. Google afiseaza 285 milioane de rezultate la o cautare pentru „Rachel Green style”, rezultate care includ articole publicate in ultimele luni despre stilul vestimentar al personajului. Ralph Lauren a lansat o intreaga colectie Friends in septembrie anul trecut, in semn de omagiu la cea de-a 25-a aniversare a serialului. H&M are inca la vanzare tricouri cu fotografiile de grup ale actorilor. Balenciaga pare sa-si fi inspirat haina Oversized Layered Parka dintr-una din tinutele lui Joey.
Ce sa mai spun de „Stranger Things”, un alt serial-cult? Mai toate personajele poarta camasi cadrilate, hanorace oversized, accesorii masive. Vestimentatia reflecta narativul fiecarui personaj si o face cu succes. Eleven, interpretata de Millie Bobby Brown, inlocuieste camasile masculine pe care le poarta in primele 2 sezoane cu rochii strident imprimate, elastice de par creponate si curele. Se maturizeaza, isi descopera identitatea, iar hainele incep sa reflecte acest proces – un sentiment pe care, de altfel, l-am simtit cu totii la un anume moment. Atat de puternica e influenta acestui serial incat Nicolas Ghesquiere, directorul de creatie de la Louis Vuitton, a produs un tricou Stranger Things pentru colectia din primavara 2018.
Un al serial fantasy este „Materiile Intunecate” (il gasiti pe HBO Go – si este mult mai bun decat filmul, cu Nicole Kidman), in care formidabila Mrs. Coulter este jucata de delicioasa Ruth Wilson. Costumatia ei, aleasa de talentata Caroline McCall (anterior costume designer pentru Downton Abbey si cu asta am spus multe!) reproduce minunat spiritul vechiului Hollywood – rochii languroase din matase, taioare impecabil croite, haine din catifea -, stil similar colectiilor Burberry si Longchamp din toamna 2019 (ambele permeate de un mood rezervat, pudic, lady-like si infuzate de glamour vintage). Mrs. Coulter, la fel ca Villanelle, Fleabag si Eleven, este dura, stapana pe sine, glaciala, semeata, pe alocuri la limita insolentei, calitati exprimate de hainele pe care le poarta.
In sfarsit, personajul Shiv Roy din „Succession” a devenit un alt nou reper stilistic. Michelle Matland, costumiera serialului, spunea intr-un interviu pentru New Yorker ca piesele tailored, ireprosabile, „la dunga”, pentru care Shiv a devenit faimoasa sunt „armura” ei – armura construita cu ajutorul The Row, Stella McCartney, MaxMara si Armani. Daca urmariti aparitiile lui Shiv, veti observa ca tinutele alese transmit o fermitate discreta, deloc ostentativa sau agresiva. Hainele personajului denota o cunoastere a propriului stil si a universului modei, dar fara a fi stridente.
Sa fie oare acesta viitorul industriei modei?
Se repeta oare istoria anilor ’30, cand filmele de la Hollywood lansau mode, femeile devorau revistele cu tipare, iar o rochie ce o reproducea pe cea purtata de o actrita de film se vindea in zeci de mii de bucati in cateva minute?
Inclin sa dau un raspuns afirmativ.
Stilistii si costumierii deja colaboreaza cu designeri si case de moda, mai ales cand filmul sau serialul se desfasoara intr-o perioada apropiata temporal. Cu timpul, accesul permanent al audientei la diferite platforme de streaming poate deveni pentru designeri o optiune valoroasa a expunerii noilor colectii, iar pentru noi – un nou canal de shopping (aplicatiile cu abonament au deja informatiile noastre bancare, filmul ruleaza de fapt de pe telefon, prevad aparitia unui „pin” pe cate o tinuta, pe cate o secventa si posibilitatea de a lansa o comanda online simultan cu urmarirea episodului sau filmului).
Faptul ca intregul mapamond se topeste la gandul rochiei roz a lui Villanelle si o comanda pana e sold-out nu inseamna ca toate ne dorim sa devenim aceste personaje sau sa le traim vietile. La urma urmei, Villanele e o asasina psihopata, Shiv e ipocrita si lipsita de integritate, Mrs. Coulter e the mother of all evils. Se pare ca doar vrem sa ne imbracam ca aceste femei. Ne fascineaza puterea pe care o degaja, ne dorim unele dintre atributele lor pozitive, aspiram la intensitatea personalitatii si prezentei lor.
Pe final, spuneti-mi garderoba carui personaj v-ati dori-o: Villanelle, Mrs. Coulter sau Shiv Roy?
Sa nu uitam de stilul vestimentar din „Sex and the city”
Mrs. Coulter pentru mine
Eu aș face pentru mine o combinație între Shiv pentru muncă și Villanelle în timpul liber. Când am urmărit serialele mă și vedeam în ținutele lor. Câtă inspirație! 💗
Foarte interesanta perspectiva, intr-adevar, nu ar fi de-a mirarii sa se repete istoria influentei actritelor si filmelor asupra garderobelor noastre. Sunt curioasa care va fi reinterpretarea influencerilor curenti pe viitor.
Pentru mine, stilul lui Villanelle e total- culori, printuri, accessorii mari! Dar nici unul din costumele lui Mrs. Coulter nu l-as kick out of bed for eating crackers 🙂