Femeile din politica: noul val de influenceri
“Spune-mi cum te imbraci, ca sa iti spun cine esti.”
O idee care si-a croit drum pana in lumea politicii, unde femeile isi folosesc garderoba drept element de comunicare non-verbala. Nu ca ar fi un demers nou – la urma urmei, vestimentatia a fost dintotdeauna un simbol si semnalizator al puterii -, insa m-am amuzat sa trec in revista, sa analizez si sa descifrez tinutele catorva dintre cele mai influente politiciene care au participat la campaniile electorale din Statele Unite de acum cateva saptamani. Poate voi face acelasi lucru, la un moment dat, si pe plan national. Pana atunci…
Mantoul rosu al lui Nancy Pelosi
Pe 11 decembrie 2018, dupa a nu-stiu-cata dezbatere aprinsa cu Trump, la iesirea din Casa Alba Nancy Pelosi arboreaza acest maiestuos mantou rosu, accesorizat cu un suras triumfator. Presedinta a Camerei Reprezentantilor, lidera a partidului Democrat din Congres si dusmana declarata a fostului presedinte republican, Pelosi a devenit peste noapte o style icon, zambetul ei – un semn al victoriei, iar pardesiul rosu-caramiziu – o capa de super-eroina anti-Trump in versiune prêt-à-porter.
Viralizarea a fost maxima pe retelele de socializare. In cateva ore pe Twitter au aparut doua conturi (I Am Nancy Pelosi’s Red Coat si Nancy Pelosi’s Red Coat), ambele elogiind mantoul, o cautare pe Google cu “Nancy Pelosi coat” ajungea la 6 milioane de rezultate, iar Vanessa Friedman (editorialista de moda la New York Times) scria ca mantoul “a fost un semn de luare in ras la adresa lui Trump, cu sarcasm si discretie. In plus, a transformat-o (pe Pelosi) dintr-un simbol obosit al guvernului intr-unul al revoltei elegante.”
In scurt timp, publicul si-a adus aminte ca mantoul mai fusese purtat de Pelosi, la cea de-a doua inaugurare (depunere a juramantului) a lui Obama. Simbolismul nu a trecut neobservat. Tot Vanessa Friedman a scris: “Alegerea hainei, de aceasta data, este atat un memento al longevitatii ei intr-o pozitie de putere, cat si o aluzie in privinta loialitatii ei.”
Atat de surprinzatoare si de efect a fost aparitia lui Pelosi, incat Max Mara, producatorul pardesiului, a repus in productie si in vanzare respectivul model, desi nu mai figura in “catalog” din 2013. Ian Griffiths, directorul de creatie al casei de modei italiene, a numit-o pe Pelosi chiar muza a colectiei de toamna 2019…
Baschetii Kamalei Harris
Noua vice-presedinta americana a stralucit deseori prin simplitatea tinutelor ei si prin apropierea de public. Semnatura ei stilistica distinctiva? Tenisii si baschetii Converse Chuck Taylor All-Stars, din care si-a construit o mini-colectie: negri din piele, albi din panza, bej din piele, unii speciali de iarna, altii pentru vara, cu sireturi, fara sireturi, chiar si cu talpa groasa si o pereche de paiete… Harris a purtat tenisi Converse cand a tinut un discurs in Orlando, cand a participat la un eveniment de mobilizare a votantilor in Las Vegas, la o intalnire cu suporterii democrati din Salt Lake City, la o emisiune TV, la un tur al catorva baze militare din Milwaukee, chiar si in momentul coborarii din avionul de campanie cu care traversa continentul american.
Intentionat sau nu, alegerea incaltamintei ei transmite un anume mesaj despre cine este si care ii este abordarea politica. Tenisii ei comunica ca este genul de persoana cu picioarele pe pamant, la propriu, concentrata pe actiuni practice si cu rezultate concrete. Este un alt fel de a transmite alegatorilor ei ca este pregatita sa isi suflece manecile, sa se implice, sa faca treaba cot la cot cu toata lumea.
Deloc de neglijat, Conversii ei sunt un simbol al apartenentei la “popor” pentru ca, indiferent de varsta, etnie, gen, orientare sexuala, statut socioeconomic sau de limba vorbita de strabunicii care au pasit primii pe Ellis Island, toata lumea a avut la un moment dat o pereche de Chucks…
Esarfele Deborei Birx
Cand e vorba de un partid conservator, va imaginati ca ambianta nu incurajeaza purtarea unui crop top, ci mai curand a unei esarfe elegante, clasice si fara varsta, semn al traditionalismului imuabil, al calmului din mijlocul furtunii. E posibil, deci, ca aceasta sa fi fost intentia din spatele alegerii acestui accesoriu, purtat si schimbat zilnic de Deborah Birx, medic, colonel in armata americana, ambasador si coordonator a Coronavirus Task Force din partea Casei Albe.
La fiecare dintre aparitiile sale televizate, Birx a purtat cate o alta esarfa – de fiecare data diferit innodata, prinsa sau drapata. Desi pozitia ei a fost adesea criticata – Birx s-a “asezat” in centru, intre realismul pesimist al doctorului Fauci si optimismul aberant al lui Trump -, a fost atins un consens general in privinta stilului ei vestimentar. Zi dupa zi, Deborah Birx le-a servit jurnalistilor si telespectatorilor o doza de eleganta traditional-americana si, poate neintentionat, le-a prezentat “le foulard du jour”. In martie, cunoscuta critica si jurnalista de moda Robin Givhan, de la Washington Post, semna un articol elogios la adresa coloratelor ei esarfe. Mai recent, Instagramul s-a imbogatit cu @deborahbirxscarves, un cont care prezinta fiecare dintre patratele ei matasoase, in mod cronologic si succint (data aparitiei, ocazia si brandul). Preferatele ei: Hermès, Emilio Pucci si doua branduri americane, Echo si Ann Hand.
De ce conteaza esarfele doamnei Birx? Well, nu ar trebui sa fie subiect de articol sau titlu de stire, par o tema frivola, nu-i asa? Si totusi sunt… Poate pentru ca afinitatea ei pentru esarfe a desteptat o nostalgie colectiva: americancele isi aduc aminte de generatia bunicilor lor, care isi legau o esarfa la gat, peste parul proaspat coafat sau la manerul gentii. Poate pentru ca esarfele ei le-au readus aminte de eleganta unei Babe Paley sau a unei Jackie Kennedy, la distanta de ani-lumina de vulgaritatea si neglijenta stilului urban actual. Sau poate, pur si simplu, pentru ca in timp ce transmite lumii intregi informatii seci si vesti proaste, prezenta ei este plina de culoare si speranta.
Jabourile lui Ruth Bader Ginsburg
Alta figura feminina, alt stil de ornamentare al gulerelor… Evident, e vorba de dantelariile albe purtate peste roba neagra de magistrat a simpaticei Ruth Bader Ginsburg. Decedata in septembrie, RBD a fost un simbol real al progresismului din cadrul Curtii Supreme de Justitie a Statelor Unite.
Sa fi fost acele jabouri doar o simpla cochetarie feminina? Deloc. Fiecare dintre ele reprezentau atat un mod de a sublinia austeritatea robei judecatoresti, dar si exprimarea cifrata a unei pareri personale cu privire la solutionarea cate unui litigiu. Fiecare guler, jabou sau colier semnalau cine este si ce pozitie ocupa, atrageau atentia asupra rolului ei unic (istoric, a doua femeie din cea mai inalta curte de justitie), ii subliniau prezenta in fotografii si in tribunal.
Intr-un interviu televizat din 2014, Ginsburg etala in fata telespectatorilor continutul impresionant si impozant al colectiei ei de jabouri, gulere si coliere. Cu aceeasi ocazie explica cum alegea un anume stil pentru a transmite propria opinie legata de un eveniment din Congres sau hotarare judecatoreasca. Preferatul ei a ramas un simplu guler alb, crosetat, pe care il purta la cele mai importante evenimente. De cate ori a dorit sa isi exprime dezaprobarea fata de o solutionare, a purtat un jabou negru cu tepi si aplicatii din cristale aurii si argintii, de la Banana Republic. A ales un alt colier-jabou auriu, ale carui elemente de design semanau cu aripile si penele unei pasari Phoenix, pentru prima ei aparitie in public dupa un grav accident: a fost felul ei de a spune ca este de neoprit.
Pe cat de sobra, pe atat de surprinzator de nostima putea fi Ginsburg. Moda o incanta si o purta cu placere. Pe langa extinsa colectie de jabouri, se stia ca ii plac manusile crosetate, din plasa (a purtat o pereche pentru portretul de pe coperta revistei Time, editia din 2015 a celor 100 cele mai influente persoane din lume), iubea sacourile cu broderii si, de cate ori avea ocazia, incalta o pereche de pantofi argintii.
Geanta, rujul rosu si tinutele purtate de AOC
Am pastrat ce e mai bun pentru la final: Alexandria Ocasio-Cortez, careia ii port o admiratie greu de descris. AOC, cum a ajuns sa fie cunoscuta, este cea mai cunoscuta reprezentanta a tinerei generatii din aripa stanga a partidului Democrat, experta in relatii internationale, economie si comunicare, cu milioane de followeri pe retelele sociale.
Elementele semnaturii ei stilistice sunt trei: geanta Telfar (devenita, in Statele Unite, simbol al valului nou de designeri care se adreseaza cu precadere minoritatilor), cerceii creoli aurii (simbol al originii ei portoricane) si rujul rosu aprins (pe care il poarta, conform declaratiilor proprii, mai ales “cand simte nevoia unui elan de incredere”).
In cazul ei, pana si machiajul are un mesaj politic: AOC foloseste produse vegane si ecologice ale brandului Ecotools. Astfel, ea lupta impotriva ideii ca machiajul e sinonim al frivolitatii, contracareaza atacurile celor care ii critica sau cenzureaza aparitiile si, nu in ultimul rand, apara o feminitate vazuta drept sursa de putere personala. Feminism, ecologie, lupta sociala: asa arata viitorul in care crede ea.
Coperta ei pentru Vanity Fair si articolul insotitor – pentru care a pozat in creatii semnate Loewe, Carolina Herrera, Wales Bonner, Christian Louboutin, Bvlgari si Christopher John Rogers – au provocat aprinse dezbateri publice – stupide, de altfel… Laura Ingraham, prezentatoare de stiri pentru Fox News, a cazut in propria capcana dupa ce a acuzat-o ca, in rolul ei de reprezentanta a poporului in Congres, ar trebui sa ii fie rusine sa poarte tinute al caror pret depaseste 14.000 dolari. “A meritat 100%, as face-o din nou”, i-a raspuns sarcastic tanara politiciana, adaugand imediat “& nu stiu daca ai participat vreodata la o sedinta foto, Laura, dar nu poti pastra hainele in care ai fost fotografiata.” Burn, cum ar spune unii…
humanity – o lume in care hainele femeilor au simbolistici subtile, iar cele ale barbatilor sunt doar haine.
f dragut scris articolul.
si eu sunt fan AOC <3
Sasha, si hainele barbatilor pot da nastere diverselor interpretari; in cazul femeilor, parerea mea e ca multitudinea comentariilor, perspectivelor, interpretarilor vine si din diversitatea stilistica, din multitudinea optiunilor vestimentare si de accesorii, dar mai ales pentru ca femeile sunt observate, criticate si apreciate vizual mai mult decat sunt barbatii. Am citit chiar de cateva experimente – unul dintre ele, desfasurat timp de 6 luni sau 1 an la o televiziune australiana sau britanica, nu mai retin exact – in care prezentatorul s-a imbracat in perioada respectiva doar in 2 costume (purtate alternativ), 2-3 camasi si 1-2 cravate (la fel, schimbate intre ele), publicul ne-observand si ne-reactionand, in timp ce colega lui a fost imediat „sanctionata” la purtarea aceleasi rochii, in 2 sau 3 ocazii diferite.