Instagram sau regatul cliseelor
Caricaturala si pe alocuri amuzanta, „gramatica” peisajului de social media este plina-ochi de ticuri estetice care – din nevoie sau din comoditate – sunt reciclate la nesfarsit de catre cele si cei a caror activitate digitala este la foc continuu. Pe Instagram si pe TikTok, ca si in alte domenii, exista trenduri si mode: apar, se instaleaza o perioada, apoi dispar… Pentru amuzament si cultura generala, fac mai jos o trecere in revista a catorva partis-pris-uri vizuale care au influentat comunicarea unor influenceri foarte cunoscuti si care, mi se pare mie, au ajuns la suprasaturare.
Soseaua sau bulevardul: noul catwalk
La vederea numarului mare de influenceri care se fotografiaza traversand un bulevard, focalizandu-si atentia mai mult pe naturalul pasului propriu sau pe dezinvoltura gestuala si mai putin pe masinile din jur, e surprinzator ca acest trend nu a dus la cresterea numarului de accidente rutiere.
Cu atat mai mult cu cat instagrameritele respective se cred un fel de Mike Horn al junglei de asfalt, schimbandu-si linistite escarpenii pe carosabil, confundand soseaua cu o cabina de proba privata sau cu canapeaua de acasa…
Deasupra orasului, dincolo de nori
Cand alegem hotelul in care urmeaza sa petrecem o vacanta, noi, oamenii obisnuiti, luam drept reper tariful pe noapte, confortul camerelor, distanta fata de plaja sau de centrul orasului, reputatia restaurantului, daca este kids-friendly sau pet-friendly…
Vedetele Instagramului sunt la ani-lumina de aceste preocupari marunte. In universul celor care au uitat ce este un card de debit, singurul criteriu care pare sa conteze in materie de hotelerie este fotogenia locului. Concret, prezenta unor ferestre uriase sau, si mai bine!, a unor bovindouri care se deschid catre o priveliste spectaculoasa, neaparat de la inaltime (oras cu zgarie-nori, plaja exotica, faleza stancoasa, turnul Eiffel, baloanele din Cappadocia)… Click, click, asa ne asiguram inca o postare monetizabila!
Love is in the air
Alimentarea unui cont bun de Instagram implica o doza substantiala de storytelling, iar vedetele Instagramului nu au nicio urma de ezitare in a-si (ex)pune cuplul in scena. E si asta un mod de a construi o relatie de dependenta cu urmaritoarele lor.
Asadar, a devenit norma ca in feed sa posteze o fotografie – naturala si fireasca – a cuplului perfect pe care il compun cu sotul, logodnicul, iubitul la fel de perfect. Cuplul suporta, ulterior, acelasi tratament pe care l-ar aplica unei sedinte foto pentru un brand cu care colaboreaza: amandoi imbracati in total look de brand, el rasfoieste presa internationala si ea citeste dintr-o carte de spiritualitate la terasa unui bistro cu aer frantuzit, cu cate un Golden Latte (sau prosecco organic) in fata. Uneori li se alatura cateva prietene la fel de fotogenice si perfect machiate. Alteori, camera ii „surprinde” in cel mai instagramabil coltisor al locuintei, sarutandu-se sau hranindu-se reciproc cu cate o felie de pizza. In sfarsit, ne impartasesc cu sfiala si din alte rutine: se spala pe dinti in tandem, isi hranesc animalul de companie in tandem, schimba scutecele copilului in tandem, fac shopping online in tandem, se mangaie duios pe plaja la lumina asfintitului…
In cazuri extreme se ajunge la a-si transmite live nasterea (Chiara Ferragni), la a mima o cerere in casatorie „surpriza” (Marissa Carey Grossman, convenabil uitand sa mentioneze ca cererea a fost sponsorizata, planificata si organizata), la testarea pozitiva de COVID si incalcarea carantinei (Arielle Chamas) si nenumarate altele. Una peste alta, e vorba de o preocupare aproape maniacala pentru construirea unei imagini in care spontaneitatea este calculata si firescul inexistent, totul pentru strategia de self-branding a persoanei in cauza.
Dublura siropoasa
Pentru a masca o lipsa temporara de fotogenie a fizionomiilor proprii (de regula, datorata fie unui recent peeling, fie unui abuz de bronz, fie epuizarii stocului de contouring blush), vedetele Instagramului au pus la punct un procedeu ingenios, care le inlocuieste zambetul stralucitor cu un aliment pe cat de estetic, pe atat de ridicat caloric si care, fotografiat in prim-plan, joaca rolul de vedeta a zilei.
Adaugati la asta cliseul care asociaza influencerita cu filosofia „good vibes only”, concomitent dand impresia ca aceasta mai triseaza, din cand in cand, cu regimul ei macrobiotic si voila!, iata una din explicatiile pentru care inghetatele cu cirese glasate, briosele multicolore si macaron-urile in culori de curcubeu devin frecvent vedetele cate unei noi marci de dulciuri…
Posturile „semnatura”
Luand ca exemple pe Demna Gvasalia si Alessandro Michele, care ridica in slavi asocierile atipice, volumetriile riscante si faciesurile bizare, influenceritele inteligente si in posesia unui dram de auto-ironie au inteles ca tiparul de glamour repetitiv si „ca al tuturor celorlalti” nu le va permite sa se diferentieze in sanul avalansei de pometi conturati, gurite intredeschise si talii photoshopate. Acestea trei din urma, dupa cum ati observat, au saturat conturile de Instagram. In contra posturilor languroase ale competitoarelor lor, cele din prima categorie au ales o gestica si postura burlesca, al caror scop tacit este de a le sublinia unicitatea incandescenta.
Ma gandesc in mod special la Sophie Fontanel, care a facut din dansurile ei imobile un paravan al timiditatii, complexelor si solitudinii – dar si o redutabila arma de comunicare, intr-o epoca in care imaginea femeii este in plina mutatie.
Ma gandesc si la Leandra Medine care, adoptand drept postura oficiala „piciorul flexat si pus pe o piesa de mobilier, fie ea comoda sau chiuveta” a gasit modul ideal de a-si asuma diametrul firav al coapselor, de a pune in valoare setul de incaltaminte-geanta-bijuterii, de a-si consolida statutul intentionat non-seducator de „Man Repeller”.
Mai sunt si altele, al caror merit e ca nu fac lucrurile pe jumatate. They are all in, se amuza pe seama lor, rareori se iau in serios si, cel mai important, par sa stapaneasca linia de demarcatie dintre rolul pe care il joaca online si viata lor reala.
Fotografia din copilarie
Desi Instagramul a facut ca albumele cu fotografii tiparite sa devina anacronice, vedetele din social media le-au reinterpretat si scanat, postand apoi frecvent imagini din copilaria lor. Trebuie mentionat ca momentele imortalizate sunt induiosatoare: anvergura notorietatii lor cuprindea intreg palierul claselor a cincea a scolii pe care o urmau, perechea de bascheti Kickers le era bunul cel mai pretios, iar micile imperfectiuni (un dinte lipsa, parul cret si umflat, ochelarii cu rame supradimensionate) au o prospetime si o candoare fara pereche. O data ce vezi o Chiara Ferragni miniaturala, cu breton si zulufi ca ai lui Morcoveata, o Kim Kardashian adolescenta, posesoare a unui zambet inocent, o Garance Dore imbracata intr-o mini-pelerina de ploaie galbena ca un bondar, o Rocky Barnes in pantaloni scurti roz sau o micuta Kylie Jenner cu obrajii pocnind de sanatate, ajungi sa privesti cu compasiune si amuzament versiunile lor mature si le ierti egocentrismul caricatural.
Pe de alta parte, sa nu uitam esentialul. Mai putin cronofage decat o posibila aparitie publica in numele Unicef, si mai putin plictisitoare decat redactare unei carti-confesiune de tipul „Inside, I am just like you”, fotografiile din copilarie nu fac decat sa creasca capitalul de simpatie al acestor vedete. Iar ele stiu foarte bine cum sa il foloseasca in favoarea lor…
Naturalete, permanent flatanta
Imortalizata imediat dupa trezirea de dimineata (sau cel putin, asta ni se sugereaza), la finalul unui antrenament epuizant sau in timpul unei plimbari cu familia, fotografia „naturala” si spontana a unei influencerite nu va arata niciodata dungile lasate de o perna pe un obraz obosit, gambe care au renuntat la folosirea lamei de rase sau cerii de epilat, o fizionomie inrosita si patata de efort, o frunte transpirata sub razele fierbinti ale unui soare la amiaza…
Cele care au facut din contul lor de Instagram un acvariu al ego-ului exceleaza, de fapt, in „impresionism”: in transmiterea impresiei ca, sub pretextul impartasirii, comunicarii si conectarii interumane, multe aspecte ale realitatii lor sunt mai luminoase, mai fericite, mai frumoase decat ale majoritatii. Reteta – scurt text sau un citat debordand de recunostinta + fizionomie machiata natural (sau aplicand filtre, sau trecand fotografia prin FaceApp – nu avem de unde stii…) + silueta zvelta + minim 17 hashtaguri – face parte din manualul introductiv de „tips & tricks” pentru influenceritele al caror obiectiv este sa isi sublinieze cu modestie perfectiunea, ramanand totodata dezirabile, admirabile, fascinante, inspirante…
Femeia multitasking
Daca pana acum cativa ani influentatoarea-model mai putea spera sa-si consolideze notorietatea doar calcand nisipul alb din Maldive, sorbind dintr-un latte in compania gentii sale de brand sau pozand in fata zidurilor multicolore din Miami Beach, astazi lucrurile – a se citi „criteriile de dezirabilitate” – s-au schimbat.
Zeitgeistul momentului mizeaza pe „femeia Shiva”, capabila sa gestioneze cu o mana perfect manichiurata business-ul, copiii si sotul, cercul social si cercul de lectura, meniul saptamanal, sedintele de yoga si pe cele de terapie cu ingeri, fara sa uite de sedinte foto, dubla demachiere de seara, jurnalul de recunostinta, brunchuri cu cele mai bune prietene, un eveniment de fundraising, udarea plantelor si rugaciunea zilnica. Prea putin conteaza ca aceasta demonstratie de forta este si hraneste o iluzie, ce conteaza ca dadaca s-a ocupat de copiii imediat dupa ce a fost prins selfie-ul exersat, ce conteaza daca sedintele de business/ meditatie / shopping sunt gandite pentru a fi fotogenice in loc de productive, ce conteaza daca vizita la ferma veche de 200 de ani din Provence a fost asortata cu tinuta perfecta, ce conteaza daca simpla taiere a unei felii de lamaie necesita sincronizarea cu „the golden hour” si cu setul de bijuterii branduite…
La ora la care feminismul se conjuga printre hashtaguri (de la #FreeTheNipple la #lesprincessesontdespoils), e interesant de constatat ca pe Instagram tot femeile sunt cele care intretin mitul femeii care se achita de multitasking arborand un zambet permanent, un corp de zeita, o tinuta impecabil construita si un orar respectat cu precizia unui ceas elvetian.
Alte manevre din manual:
Copilul pare sa fie noul Boo („iubi”, pentru cine nu e la curent cu vocabularul), un element infinit mai dragalas si fotogenic decat partenerul, care garanteaza un boost al like-urilor.
Poza de CEO epuizata si irecuperabil extenuata, la finalul unei zile interminabile, dar iremediabil fotogenica in oglinda supradimensionata din sufragerie
„Sa nu te urci in pat incaltata!” nu face parte dintre mantrele en vogue; similara este varianta in care o anumita pereche de pantofi este asezata, estetic, pe un teanc de carti, nu intamplator la fel de estetic curatoriat, aranjat si asortat cromatic.
Pozand impreuna cu o prietena sau doua (si, astfel, divizand atentia celor care privesc fotografia), influencerita face un efort (aproape) suprauman de a demonstra ca feed-ul ei nu este numai despre ea…
Densitatea calorica a gustarilor fotografiate pare sa fie intentionat aleasa in contradictie maxima cu silueta celei care infuleca gustarea respectiva
Senzațional articolul asta, nonvaloare si nonsens la superlativ. Trăim niște vremuri absolut ridicole.