Cele 4 limbaje ale stilului

Am certitudinea ca cele mai multe dintre voi ati auzit, citit, cercetat cate ceva despre „cele 5 limbaje ale iubirii”. (Acelora dintre voi pentru care conceptul nu este familiar, aveti aici un articol care explica despre ce sunt nefondate.)

In esenta, limbajele iubirii sunt o teorie aparuta la inceputul anilor ’90, pusa la punct de dr. Gary Chapman (un pastor baptist din Statele Unite, cu doctorat in Filosofie, nu si in Psihologie!) si care a ajuns un cadru cvasi-universal pentru a descrie cum preferam sa ne exprimam dragostea si cum preferam sa o „primim” (de la partenerul de cuplu, prieteni, familie etc). Nu am de gand sa intru intr-o polemica despre cat adevar, ce fel de dovezi exista in sustinerea acestui instrument de comunicare si cat de (non)inclusiv este acest cadru, pentru ca nu asta e scopul articolului.

Insa, la fel ca dr. Gary Chapman in 1992, sunt aici ca sa inventez si sa va propun un instrument complet nou prin care puteti incepe sa va intelegeti stilul personal si variatele expresii stilistice. Asadar, cu surle si trambite, va prezint: cele 4 limbaje ale stilului!

La fel ca in cazul limbajelor iubirii, fiecare dintre noi avem un limbaj stilistic dominant. O preferinta clara. O inclinatie care, urmata cu firesc si autenticitate, ne permite sa ne simtim in largul nostru, corect reprezentate si corect exprimate prin alegerea noastra vestimentara.

Propriul limbaj stilistic este motivatia intrinseca in functie de care ne imbracam, radacina si temelia alegerilor noastre stilistice cu care ne identificam total. Propriul limbaj stilistic este nascut din autenticitate, din identitate, din cine suntem noi cu adevarat chiar si atunci cand nu stim cine suntem. In situatiile si momentele cand nu ne onoram adevaratul limbaj stilistic, ne simtim blocate, artificiale, dezradacinate, indiferente, blazate fata de cum ne imbracam. Insa, o data ce ni-l constientizam, ne poate fi mult mai usor sa ne construim o garderoba care functioneaza lin, tinute armonizate si sincronizate cu noi si viata noastra, un stil cu care rezonam si care ne umple de incantare in fiecare zi (nu doar la ocazii speciale).

Ok, si cum va dati seama care este limbajul vostru stilistic dominant?

Va invit sa va ganditi la piesele voastre preferate, la hainele pe care le iubiti cel mai mult, la tinutele pe care le-ati purtat cu cel mai mare drag.
Vizualizati-le, in detaliu:

cum v-au facut sa va simtiti? Cum s-a simtit corpul vostru, mintea voastra, sufletul vostru? Ce element sau elemente fac respectiva piesa sau tinuta sa fie atat de remarcabila, frumoasa, minunata – pentru voi?

(Atentie: observati ca nu va invit sa dati atentie croielii, tesaturii, detaliilor de design, brandului, marimii de pe eticheta sau corespondentei cu dimensiunea voastra sau cu silueta, ocaziei, culorii sau altor elemente exterioare, ci sa faceti legatura cu starea voastra.)

Treceti toate acele detalii undeva, pe hartie. Notati atat detaliile, cat si emotiile sau trairile voastre atunci cand le-ati purtat.

Apoi trageti o linie (virtuala) si, uitandu-va si la cele 4 propuneri ale mele de mai jos, sper sa gasiti raspunsul: care a fost numitorul comun al tuturor acelor piese sau tinute?

Confortul

Nu o sa va vina sa credeti, dar nu toata lumea isi doreste sa imbrace tinute comode. Sau, mai bine spus, fiecare dintre noi avem idei diferite pentru ce inseamna lejeritatea, confortul, comoditatea unei tinute. De asta mie imi place sa spun ca exista „niveluri de confort”. Sunt femei care se simt „comod” pe tocuri de 8-9 cm, in timp ce altele isi scrantesc glezna cand incalta espadrile cu talpa ortopedica de 4 cm. Unele femei interpreteaza confortul ca fiind hainele largi si ultra-casual, carora nu li se simt cusaturile, cordoanele, elasticele, si altele denumesc comoda perechea de jeansi care le permite sa poarte chiloti cu talie inalta sau acea camasa din in moale in care nu transpira niciodata sau perechea de tenisi in care pot face 15.000 de pasi pe zi fara sa capete bataturi. Confortul e relativ.

Totusi, in mare, confortul ca limbaj stilistic inseamna: (tinute) fara stres, fara epatare, fara excese de orice fel.

Confortul mai poate inseamna orice haina sau tinuta in care nu trageti de tiv in jos, nu verificati mereu decolteul sau bretelele, o tinuta care nu va cere lenjerie modelatoare, o haina in care nu va intrebati daca silueta voastra va arata la fel dupa ce ati mancat un pranz (copios sau frugal), un outfit in care nu va chinuiti sa coborati din masina sau sa urcati in tramvai. Confortul inseamna libertate de miscare si de respiratie. Confortul inseamna, neaparat, zero efort: nu in sensul a cat de putin efort ati depus in compunerea tinutei, ci a cat de putin efort necesita purtarea respectivei tinute.

Asadar, confortul este limbajul vostru stilistic dominant daca:

  • tinutele tind sa fie lejere, oversize sau urmaresc linia corpului fara a fi stramte sau rigide
  • hainele sunt din tesaturi moi, placute la atingere, eventual elastice
  • incaltamintea este neaparat comoda, usor de incaltat (si descaltat!), si puteti merge cel putin 1 km pe jos (1000 pasi) fara dureri.

Familiarul

Ati auzit vreodata expresia „decision fatigue”? Este un termen care descrie starea de epuizare resimtita cand suntem in situatia de a face multe alegeri si a lua multe decizii (mici sau mari) intr-un termen scurt. Ce gatim, unde parcam, cum formulam un email, ce cadou cumparam partenerului, la care dintre bunici lasam copiii peste weekend si, printre ele, cu ce ne imbracam in fiecare zi.

Pentru persoanele care sunt deja coplesite de responsabilitati, sarcini si decizii zilnice, alegerea unui outfit este picatura care umple paharul. Din acest motiv, cand limbajul vostru stilistic dominant este „familiarul”, multe dintre tinute vor arata (cam) la fel. Nu i-as spune „rutina stilistica”, ci mai curand repetitivitate ad nauseam, o uniforma ca ale lui Steve Jobs sau Elizabeth Holmes.

„Uniforma” poate arata in multe feluri: rochia simpla de birou despre care credeti ca nu are nevoie de asortare sau accesorii, vesnica camasa alba si eternii jeansi, aceiasi colanti purtati cand cu un hanorac, cand cu un tshirt…

Nu exista o reteta pentru piesele sau tinutele care se incadreaza in limbajul familiarului, iar limbajul familiarului nu este nici mai rau, nici mai bun ca celelalte. Insa experienta mea de peste 15 ani mi-a aratat ca persoanele care prefera familiarul stilistic sunt cele mai potrivite candidate pentru garderobele-capsula. Nu simt nevoia de diversitate si creativitate, ci de eficientizare, pragmatism si economie de timp in relatia cu hainele.

Expresivitatea (expresia de sine)

Unul din marile repere ale unui stil personal bine definit, maturizat, coerent este expresia de sine. Adica oglindirea anumitor trasaturi de personalitate, a unor alegeri privitoare la stilul de viata sau orice altceva simtim ca este important de comunicat despre noi, prin vestimentatie. Cu cat ajungem sa ne cunoastem mai bine ca adulti, cu atat ne poate fi mai usor sa facem asta – in special daca avem si o inclinatie spre artistic, non-conformism, libertate sau originalitate.

Pentru cele mai multe dintre noi, acesta e aspectul cel mai dificil al stilului: avem aptitudini diferite si ne raportam diferit la creativitate.

Astea fiind spuse, daca simtiti ca expresivitatea este limbajul vostru stilistic dominant, merita sa gasiti si sa investiti in acele detalii care oglindesc universul vostru interior. Pot fi bijuterii sau accesorii, culori sau imprimeuri, felul in care va prindeti sau colorati parul. Pot tine de machiaj, de ramele ochelarilor de vedere, de anumite elemente de design prinse in tinuta, pana si de tipul de tesaturi si materiale alese intentionat pentru tinutele zilnice. Un guler din blana naturala spune altceva decat o tunica traditionala din in, nu-i asa?

Expresivitatea este clar limbajul vostru stilistic preferat daca mai toate tinutele favorite ies in evidenta, va subliniaza prezenta sau sunt remarcate prin originalitate. Nu in sensul de epatare sau stridenta, ci prin faptul ca nimeni nu are in garderoba aceleasi haine cu voi sau nimeni nu le imbina asa cum o faceti voi.

Atractivitatea

Imi imaginez cum multe dintre voi tocmai si-au dat ochii peste cap la gandul ca inca exista femei care se imbraca (intentionat) pentru a atrage privirile barbatilor, pentru a le starni interesul sexual sau romantic.

Acest limbaj stilistic nu e chiar atat de ingust, va promit! Oamenii se imbraca pentru a atrage tot felul de lucruri: atentie, admiratie, oportunitati profesionale si da, interes romantic/ sexual din partea celor de care sunt la randul lor interesati.

Daca tinutele tale sunt mai putin despre „ce” purtai si mai mult despre „ce se intampla” in timp ce le purtai, cel mai probabil atractivitatea este limbajul tau stilistic.

Transpus in vestimentatie si imagine, acest limbaj poate insemna si piese cu linii seducatoare sau provocatoare, care va pun corpul in evidenta, dar si cel mai elegant si bine croit taior deux-pieces. Poate fi o rochie larga din in, ornamentata de cea mai fabuloasa palarie de paie, dar si o tinuta care supraliciteaza prin logouri. Poate fi bratara care se incolaceste fina sau zanganitoare pe o glezna, dar poate fi si tatuajul desenat intre sani care se observa in decolteul unui maieu alb. Poate fi Dita von Teese, dar si Adam Driver.

In concluzie, ce avem de invatat cunoscandu-ne propriul limbaj?

In primul rand, invatam sa ne recunoastem preferintele estetice. Aceste concluzii inseamna ca, declinate in recomandarile pe care le fac clientelor mele (in sedintele de shopping online sau de Style Vision Board), garderobele lor capata coerenta, se vad liniile conducatoare. Haosul, talmes-balmesul, sentimentul ca se simt coplesite de TOT ce vad in magazine este inlocuit de un „radar” fin: reperele prin care ele ajung sa isi cunoasca si RE-cunoasca stilul.

In al doilea rand, observandu-ne tinutele preferate si analizand motivele pentru care ne plac atat de mult, ne va fi mai usor sa reproducem „formula” respectivelor combinatii. In timp, ajungem nu numai sa avem mai multe tinute preferate, ci si sa alcatuim numai outfituri care ne incanta – in loc de a le crea accidental, rarissim, in momente de revelatie (sau reproducand tinutele faine vazute la alte femei).

In sfarsit, o data ce intelegem care ne e motivatia stilistica, ne punem pe un fagas a carui finalitate este adevarata realizare a stilului nostru personal. Ca sa o spun altfel, capatam si destinatia finala, si directia, si drumul cel mai bun si mai scurt, si bornele.

E foarte posibil ca, in afara acestor 4 preferinte distincte pe care le-am identificat eu, sa mai exista alte cateva. Va puteti gandi la vreun alt limbaj? Atentie: ele nu se refera la „estetica” sau „stiluri” asa cum le intalniti etichetate (clasic, sport, feminin, romantic, hippie/ boem, rock, modern minimalist, dramatic, femme fatale samd).

In alta ordine de idei, daca v-ati decis sa lucram impreuna – fie ca sa va identificati stilul, silueta si paleta de culori potrivita, fie pentru un detox de garderoba, o reconstructie de garderoba (capsula sau nu), o sesiune de shopping online sau altceva ce nu e incadrat clar intr-un serviciu de stilism -, drop me a line la office@imagematters.ro. Cu curaj! 🙂

Foto deschidere: Ron Lach via pexels.com

Buy me a coffee. ☕ Daca ti-a placut acest articol sau daca ceea ce scriu in newsletter si pe Instagram te-a ajutat sa iti cultivi stilul, sa-ti infrumusetezi tinutele sau sa iei decizii vestimentare mai educate, m-as bucura sa-mi sprijini munca cumparand o cafea virtuala, aici. Sau doua. Multumesc!

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.