Top 10 colectii la New York Fashion Week S/S 2009
1. BCBG Max Azria
Rochii lejere si seducatoare, din matase si jerseu, au plutit gratioase pe podiumul aranjat pentru prezentarea colectiei BCBG Max Azria. De fapt, intregul concept al colectiei pentru primavara 2009 se sprijina pe silueta rochiei Tshirt, in multiple variatiuni, croita fie din matasuri multicolore si vaporoase, fie din jerseuri poroase care drapeaza cu fluiditate in jurul corpului manechinelor. In acelasi spirit al comoditatii, colectia includes si cateva salopete. Detaliile sport – hanorace scurte, maieuri stramte a caror bretele se zareau de sub rochiile de matase – au reusit sa mentina colectia tanara si cu o alura feminin-gamine.
Luciul subtil a fost o alta tema a colectiei, pentru ca rochiile si salopetele au fost toate asortate cu sandale paltforma din piele patinata, asemanatoare celor exotice. Paleta cromatica delicata si rafinata a constat in special din alb, nuante de gri, nisipiu si pasteluri, punctate din cand in cand de pete de oranj intens, corai, albastru cobalt, bleumarin si turcoaz inchis. Accesoriile au fost foarte simple, cum a fost cazul unei posete-plic din lac intr-o nuanta de gri perlat.
Desi usor repetitiva, BCBG Max Azria mi se pare cea mai frumoasa colectie a sezonului urmator.
2. Calvin Klein
Criticii nu se pun de acord asupra frumusetii, succesului sau meritelor acestor colectii. Vogue spune ca depaseste asteptarile, iar Costa ar fi desenat o noua linie, inovatoare, pentru haine. In schimb cei de la Style.com o descriu drept o colectie in care forma a fost mai importanta decat functia hainelor, dand nastere unor croieli grosolane si necizelata.
Intr-adevar, colectia pentru primavara 2009 a lui Francesco Costa pare sa fie o meditatie asupra cubismului – dar un cubism paradoxal de fluid si minimalist. Hainele cu forme geometrice par construite in jurul unor cuburi acoperite de material, astfel incat manecile unei rochii sau clinii unui sacou isi pastreaza caracterul tridimensional. Folosirea unor tesaturi fine, fluide si a unei palete cromatice glaciale – alb, bej, bleu foarte deschis, liliachiu, intrerupta de albastru ultramarin – a oferit creatiilor un aer diafan, aproape volatil, care nu s-ar fi putut concretiza intr-o cromatica mai pregnanta. Croielile sunt conturate de unghiuri imposibile prin frumusetea lor sau pliseuri origami fantastice.
De la tinuta din deschidere – o rochie alba, cu o croiala bine desenata a umerilor si cu o fusta a carei cusaturi urmau conturul corpului in maniera grafica, arhitecturala – pana la ultima – rochii de cocktail din matase, cu siluete cubiste -, Costa a redefinit ce inseamna minimalism, oferind privitorilor forme si tesaturi complet noi.
3. Marc by Marc Jacobs
Cu ani in urma, Marc Jacobs spunea ca una din marile lui dorinte este ca fiecare om din lume sa aiba in dulap o haina de-a lui. Ei bine, colectia sa pentru primavara 2009 indeplineste toate conditiile pentru a-i indeplini dorinta. Tinereasca, aprope inocenta, cu un aer sport lejer si trendy, colectia a inclus rochii adolescentine din bumbac cu imprimeuri delicate (cu croieli baby-doll si trapez), tinute din denim subtire, trenchuri sifonate, pantaloni cu talia inalta si incretita pentru fete, iar pentru baieti costume lejere, camasi button-down cu imprimeuri paisley usor decolorate sau cu dungi multicolore, pantaloni scurti in dungi si pantaloni lungi in carouri colorate. Ca in multe dintre celalalte colectii prezentate la New York, salopetele cu pantaloni scurti sau lungi nu puteau lipsi. „Ideea a fost simpla. O primavara proaspata, curata, tipic americana. Fara zorzoane”, a spus Jacobs.
Accesoriile sigur se vor vinde ca painea calda, fie ca este vorba de colierele innodate, palarii crusher sau incaltaminte (sandale si botine decupate pentru femei, sneakeri fara sireturi din piele lacuita pentru barbati).
4. Preen
Influenta anilor ’60 s-a facut simtita in cateva colectii prezentate la New York, iar in cazul Preen – chiar daca au fost puncte de referinta – acestea au fost mai curand sugestive. Per ansamblu, colectia poate fi impartita in doua categorii distincte: volumele soft asemanatoare colectiilor din ultimele 3 sezoane si siluetele body-con, foarte sexy, tipice colectiilor londoneze de acum cativa ani.
Prezentarea a fost deschisa de un exemplu al ultimei categorii: o rochie de cocktail alba, prinsa pe un singur umar, cu decupaje in zona taliei in care au fost cusute bucati de plasa. Urmatoarea tinuta fost o bluza dintr-o matase asemanatoare denimului combinata cu o pereche de pantaloni jodhpur, care se ingustau foarte mult in zona gleznelor. Juxtapozitia dintre alb si denim, dintre rochii deschise la culoare cu decupaje sexy si materiale transparente si piese din denim cu fermoare expuse si accesorii metalice a continuat de-a lungul intregii prezentari.
Elementele de seductie au fost prezente, sub diferite forme, in mai toate creatiile Preen: sireturi incrucisate peste umeri sau serpuind de-a lungul unui picior sau decupaje cu insertii din plasa peste solduri, care abia te lasa sa intrezaresti pielea de dedesubt; creatii imponderabile din matase si sifon, retinute din zbor numai de siretul din talie al rochiei; fermoare expuse de-a lungul spatelor altor rochii sau incercuind soldurile manechinelor. Pana si volanele au capatat o alura sexy, fluturand de jur imprejurul corpului, de la umar pana la tiv, lasand sanul dezvelit.
Paleta cromatica a trecut de la alb stralucitor la un albastru denim lucios, apoi catre nuante cremoase, un rosu intens si culminand cu rochii negre cu tivuri transparente si aplicatii stralucitoare.
5. Marc Jacobs
Dovedind inca o data, daca mai era nevoie, ca este maestrul extraordinar al melanjurilor de stiluri, Jacobs a ajuns la performanta de a crea matric: a luat o piesa din coloana A, una din coloana B si a mai ales o a treia din coloana C, le-a amestecat bine si le-a trimis pe podium. Rezultatul final: o colectie suprinzatoare, fantastic de inventiva si exhaustiva, cum nu am mai vazut de mult timp. In mod paradoxal, desi luate separat, fiecare haina parea sa aiba o viata proprie, impreuna au definit un adevarat tur de forta.
Asa cum au spus unii critici, colectia poate fi interpretata drept o lectie in istoria americana – in moda, evolutie sociala si feminism, trecand prin perioada recesiunii financiare din anii ’30, al doilea razboi mondial, miscarea sufragetelor de la inceputul secolului trecut -, dar, de ce nu, si drept viziunea unui american la Paris. Nu intamplator fundalul muzical al prezentarii a fost „Rapsodia albastra” a lui Gershwin, repetata de cateva ori.
Intens colorata, cu elemente opulent brodate si imbogatite – de la bustiere, fuste de sufragete cu volane si talie inalta, costume cu pantaloni drepti si sacouri cu umeri puternic definiti in stilul anilor ’40, sorturi inflorate in stilul anilor ’50, bluze in carouri retro, sarafane feminine, haine din piele, pantaloni 7/8 largi, toate accesorizate cu palarii turtite din pai impodobite cu panglici, curele din panglici late in carouri, bijuterii excesive din aur si incluzand o linie foarte frumoase de genti matlasate, espadrile si pantofi, cele 53 de tinute ale colectiei primavara-vara 2009 a lui Marc Jacobs
6. Diane von Furstenberg
Desi Diane von Furstenberg si-a denumit colectia pentru primavara 2009 Rock Goddess, creatiile propuse au un aer mai curand jet-set hippie chic – senzatia creata de imprimeurile florale delicate sau de culorile exotice, volanele si pliseurile din sifon, kaftanele mini, bluzele ie bogat brodate si accesoriile cu pene prinse in parul manechinelor.
Atmosfera creata a fost una de „seductie nonsalanta”, hainele avand forme voluminoase, din materiale vaporoase, rochiile lungi avand o prezenta predominanta. Alaturi de creatiile puternic colorate, cu aer hippie – rochii plisate petrecute, tunici scurte, o rochie safari in stilul lui YSL si tricotaje purtate cu jeansi evazati, DVF a trimis pe podium si haine cu siluete clar creionate. Pentru ca femeia careia e adreseaza Diane von Furstenberg are nevoie si de un strop de glamour, colectia a inclus si o pereche de pantaloni scurti si un smoking auriu, iar cateva dintre creatii aveau terminatii din cristale si margele.
7. Proenza Schouler
In colectia lor pentru sezonul de primava 2009, Jack si Lazaro au introdus materiale si elemente inovatoare: salopete din fibre inventate din noi tehnologii, cu cordoane sau impodobite cu margele, topuri cu sutiene incluse, rochii din tricot. Alb stralucitor, alb fildes, argintiu satinat si negru au dominat paleta cromatica, paietele si margelele suplimentand dorinta de stralucire. Baietii si-au facut debutul si in zona accesoriilor, propunand in special sandale cu toc foarte inalt si ochelari de soare cu rame rotunde.
8. Hervé Léger
In al doilea sau sezon la saptamana modei new-yorkeze, Herve Leger by Max Azria a depasit limitele obisnuitei rochii mulate, „bandage”. Pe langa faimoasa silueta a rochiei stramte cu centura in talie, acest sezon a prezentat tesaturi inovatoare, combinatii geometrice de culori i piele. O rochie mini, impodobita cu margele si prinsa pe un singur umar, a stralucit cu discretie pe podium, spre incantarea audientei. De asemenea, colectia a introdus si o linie de costume de baie, foarte potrivita unui brand asociat unei aluri sexy.
9. Michael Kors
Ramanand fidel principiilor sale, Kors pare sa isi trimita clientela in Malibu si Portofino. Libertatea si efervescenta spiritului anilor ’60, buline si carouri gingham sunt noile elemente care definesc vara si optimismul colectiei, a explicat in culise Kors. Parada de rosu, albastru si alb a fost incantatoare. Desi una dintre tinute consta intr-un adevarat costum din Lycra pentru scuba-diving, influentele marine si acvatice au fost ceva mai discrete, cum a fost cazul cu rochiile din tricot pentru plaja si rochiile de seara cu centuri de la final. Per ansamblu, o colectie foarte comerciala din punct de vedere al esteticii si propunerilor creative.
10. Halston
Matase si drapaje din jerseu, galben lamaie si gri nisipiu au dominat colectia Halston pentru primavara 2009. In absenta unui director de creatie, Tamara Mellon a condus brandul intr-o directie diferita, dar familiara. Pana si spatiul dedicat prezentarii a fost aranjat astfel incat sa semene cu vechiul apartament al lui Halston. Referintele la vechile creatii din arhiva casei de moda au fost reinviate pe podium, spre incantarea admiratoarelor. Cromatica estompata a ervit drept contrast pentru cateva creatii in culori aprinse – oranj mandarina, albastru azuriu, rosu clasic si rosu-mac, violet vinetiu.
Fotografii: style.com
Comentarii despre acest post