Top 10 colectii la London Fashion Week

Anul acesta, parerile sunt impartite in privinta felului in care s-a desfasurat London Fashion Week. Majoritatea criticilor de moda sunt optimisti, ca Hilary Alexander, care ne delecteaza cu recenzii laudative despre o saptamana care a „stralucit de noi tendinte, idei fantastice si haine ciudat de frumoase” sau Colin McDowell, convins de puterea capitalei britanice pentru ca a dat lumii, nu-i asa?, pe Galliano, Westwood, McCartney, Williamson, Pugh, McQueen sau Hussein Chalayan (fara sa mai spunem nimic de Moss sau Deyn).

Cu toate acestea, trecand in revista prezentarile de moda – atat ale designerilor consacrati, cat si ale celor debutanti – nu am simtit nici o unda revolutionara, nimic care sa aduca ceva radical si realmente inovator pe harta. In schimb, am observat o continuare limpezita a tendintelor din primavara trecuta: minimalism si siluete arhitecturale, curentele anilor ’50 si ’80, aluri sportive ici si colo atunci cand look-urile nu sunt feminine si romantice, totul pigmentat de o paleta cromatica exuberanta, incandescenta si completata de o explozie de imprimeuri.

1. Richard Nicoll
Spre deosebire de colectia anterioara, complet alba, de aceasta data Nicoll s-a indragostit de culoare prezentand una dintre cele mai sofisticate palete ale sezonului. Avand drept punct de plecare estetica minimalista a anilor ’90 (in special Helmut Lang) si modernismul anilor ’60, Nicoll a reinterpretat ambele stiluri si a reusit sa gaseasca suficiente similaritati intre cele doua perioade pentru a crea o colectie sport-eleganta.

Designerul a utilizat blocurile de culoare pentru a transforma linii simple, cu alura sportiva – rochii tricou, tricouri si pantaloni scurti – in tinute elegante, luxoase, de seara. Roz zmeuriu si roz fuchsia, mult oranj, bej camel, un foarte proaspat verde mentol, albastru petrol alaturi de un nisipiu sofisticat par sa fie combinatiile cromatice de riguer ale unei primaveri foarte sic si feminine.

Simplitatea si eleganta acestei colectii vine si din readucerea in actualitate a combinatiilor fundamentale, dar de impact: un tricou larg, din organza bej si matase roz, asortat cu o fusta lunga, roz fuchsia sau un maieu asimetric, drapat, purtat cu pantaloni ingusti.

La fel ca in multe dintre colectiile de la New York, salopeta si-a facut aparitia si la Nicoll, reinterpretata in mod elegant, cu drapaje in partea superioara, brose din perle gri si incrustate cu cristale Swarovski si linii severe ale pantalonilor. Materiale lipsite de textura au fost combinate cu brocade din lurex, iar coliere de perle au fost atasate in zona gulerelor, mansetelor sau chiar brodate pe topuri.

 Richard Nicoll primavara-vara 2009

Richard Nicoll primavara-vara 2009

Richard Nicoll primavara-vara 2009

Richard Nicoll primavara-vara 2009

2. Mulberry
Noua directoare de creatie a casei Mulberry, Emma Hill, a recurs la o strategie neobisnuita pentru a-si prezenta prima colectie pentru brandul britanic. In locul unei singure prezentari, ea a folosit showroom-ul Mulberry, iar prezentarea de 10 minute avea loc la fiecare ora exacta.

In viziunea ei, punctele focale pentru primavara 2009 vor fi sacourile bine ajustate, fustele cu croiala lalea, blazerele scurte si rochiile mini, vaporoase, combinate cu botine gladiator sau cu clasicii Bayswater, cu toc inalt. In plus, linia pentru femei include geci scurte din piele, rochii drepte in nuante de galben si oranj cu buzunare mari laterale si rochii bej cu fuste clos. Paleta cromatica super-saturata este incantatoare: jeansi roz, pantofi violeti din lac, genti de un galben intens.

Dar cum Mulberry este cunoscuta pentru marochinaria de lux, Hill a adaugat cateva piese must-have pentru primavara urmatoare, care le vor garanta cresterea profitului: Mitzy, o geanta hobo de culoarea castanelor, Maggie, o frumoasa poseta-plic si o noua adaugire la linia Bayswater, un plic supradimensionat.

 Mulberry primavara-vara 2009

Mulberry primavara-vara 2009

Mulberry primavara-vara 2009

Mulberry primavara-vara 2009

3. Roksanda Ilincic
Cand se inspira din romantism, Roksanda Ilincic o face la superlativ, iar colectia ei pentru primavara 2009 este o buna dovada in acest sens. De altfel, toate detaliile prezentarii au fost gandite pentru a crea atmosfera dorita: de la invitatiile impodobite cu funde argintii, pana la trandafirii albi asezati pe fiecare scaun din sala.

Majoritatea rochiilor prezentate au fost croite din cel mai fin satin, in nuante care sugereaza un romantios budoar parizian: roz piersica, roz pudrat, visiniu sofisticat, liliachiu, mov ametist, bleu-gri fumuriu si mult alb. Tesaturile delicate serpuiau de-a lungul siluetelor sau pluteau in nori de voal, tinute doar de panglici de matase sau rozete supradimensionate din tafta.

Fiecare dintre tinutele prezentate au lasat publicul fara rasuflare: cea visinie, cu talia cazuta, impodobita de uriasi trandafiri metalici, prinsi laolalta cu panglici roz, apoi pelerina vaporoasa de culoare magenta purtata cu rochia bleu metalizat, rochia de culoarea caiselor a carui decolteu era ornat cu pene, fustele imense, diafane din tulle alb garnisite cu trandafiri si bujori negri. Desi delicatetea si gratia siluetelor putea deveni, la un moment dat, siropoasa, sandalele platforma ale lui Alejandro Ingelmo – negre, argintii, si roz metalizate – au adus colectia cu picioarele pe pamant.

Roksanda Ilincic primavara-vara 2009

Roksanda Ilincic primavara-vara 2009

Roksanda Ilincic primavara-vara 2009

Roksanda Ilincic primavara-vara 2009

Roksanda Ilincic primavara-vara 2009

4. Erdem
„Am vrut ceva delicat si foarte romantic, lejer dar si putin suprarealist”, declara Erdem Moralioglu in culise, inainte de inceperea prezentarii. „Am avut in minte tot felul de imagini ale unor productii din anii ’70 pentru Visul unei nopti de vara, dar si a baietilor de la Eton purtand flori la palariile lor de pai.”

Indiferent care ar fi fost izvorul sau de inspiratie, rezultatul a fost o colectie superba de rochii din dantela frantuzeasca, in nuante pastelate, ca de acuarela, care creionau cu delicatete imprimeuri cu anemone si irisi.

Straturile diafane de dantela, de un verde mentol, ale unei rochii victoriene au fost intretaiate in talie si la decolteu de panglici de un portocaliu incandescent, iar o alta rochie roz bonbon din organza parea coplesita de o ploaie de petale de hortensii. Desi atmosfera predominanta a fost una romantica, sugerand plimbari prin iarba plina de roua si petale a unei gradini englezesti, au existat momente de feminitate senzuala – cum a fost cazul rochiei mulate din dantela de culoarea pielii.

Nu doar dantela a evocat romantism si feminitate. Acelasi lucru l-au facut imprimeurile florale, pictate manual, cu contururi usor neclare, pe fustele dirndl sau pe pelerine, sacourile la doua randuri de nasturi si rozetele imense cusute pe umerii rochiilor.

Toate tinutele prezentate, printre care se remarca si o rochie bleu din toile de Jouy, cu broderii opulente pe maneci si in zona tivului, au fost impresionante prin maiestria presupusa a procesului de creatie a lui Moralioglu, egaland aproape in spectaculozitate unele tinute haute-couture.

 Erdem primavara-vara 2009

Erdem primavara-vara 2009

Erdem primavara-vara 2009

Erdem primavara-vara 2009

Erdem primavara-vara 2009

Erdem primavara-vara 2009

5. Avsh Alom Gur
„Am vrut sa ma distrez”, a spus Avsh Alom Gur, in timp ce trimitea pe podium o colectie vesela de rochii varatice, in culori primare, imprimate cu desene uriase ale unor scaune.

Intreaga colectie a avut un aer de vacanta si de mare, cochet si minimalist: de la maieurile combinate cu pantaloni scurti, pana la rochiile albe si salopetele albastre. Ideea de la care a plecat colectia lui Gur a fost designul clasic al scaunelor lui Michael Thonet dar, folosing textura si formele intr-un mod conceptual, designerul a reusit sa surprinda geometria tendintelor actuale. In plus, redimensionarea scaunelor, in diferite marimi, si suprapunerea acestora pe textile a avut un puternic impact vizual.

 Avsh Alom Gur primavara-vara 2009

Avsh Alom Gur primavara-vara 2009

6. Giles
Lasand deoparte castile mari din plastic colorat, copiate din Pac Man – o referinta amuzanta, usor sarcastica la moda anilor ’80 -, colectia lui Giles Deacon a fost una suprinzator de cuminte, feminina si purtabila. Liniile moderne ale rochiilor sale au urmat cu fidelitate siluetele manechinelor – fie in croieli tunica, fie mulate sau cu talia bine marcata, fie cu clini laterali, care desenau forme voluptoase chiar si acolo unde nu existau. A existat o exceptie, sub forma fustei infoiate cu crinolina a rochiei cu adevarat romantice de la final.

Daca siluetele nu au fost inovatoare, in schimb materialele au fost neasteptate: lame argintiu, PVC, jerseu gros stralucitor si matlasat, plasa.

Si pentru ca contrastul sa fie deplin, fustele stramte din PVC si maieurile transparente din plasa au fost completate de sandale Louboutin, cu tocuri ametitoare, iar paleta cromatica a pendulat intre alb, negru si un galben acidulat, dar si roz intens, auriu, rosu, turcoaz, gri, oranj, roz piersica si, din cand in cand, un imprimeu camuflaj.

Giles primavara-vara 2009

 Giles primavara-vara 2009

 Giles primavara-vara 2009

 Giles primavara-vara 2009

7. Temperley London
Alice Temperley si-a intitulat prezentarea „Odisee romantica” – o descriere precisa a besugului de volane, cute si drapaje clasice prezente in colectia ei pentru primavara-vara 2009. Desi exista inca note ale elementelor frivole, boeme, tipice pentru Temperley (imprimeurile florale si cu fluturi, de pilda), colectia a avut un aer sofisticat, retro dar si modern.

Per ansamblu, este o colectie admirabila, cu sacouri smoking frumoase, atent desenate, bluze elegante cu explozii de volane, corsete cu detalii trompe l’oeil, rochii drepte coloana din sifon diafan, prinse pe un umar cu drapaje interesante, uneori incinse in talie de curele din piele impodobite de stele argintii. Rafinamentul – ca in tinutele cu topuri si pantaloni largi din matase alba – a fost prezent chiar si atunci cand dantela, volanele si jerseurile din matase au aparut intr-o singura tinuta.  Din cand in cand, paleta cromatica austera de negru si alb a fost intrerupta de pete de albastru electric si violet strident.

Desi o colectie pentru sezonul cald, „Odiseea romantica” s-a diferentiat de celelalte prin accesorii: palariile cloche, acoperite cu matase si bijuteriile de inspiratie Art Deco (bratari fantastice, lanturi de flori tridimensionale smaltuite in culori intense sau bratari delicate din strasuri).

 Temperley primavara-vara 2009

Temperley primavara-vara 2009

Temperley primavara-vara 2009

Temperley primavara-vara 2009

8. Marios Schwab
Toga greceasca – sau chitonul – l-a inspirat pe Schwab sa creeze rochii drapate din jerseu de matase, prinse cu sfori impletite din piele sau cu hamuri metalice, aramii, facute sa semene cu sfoara. De fapt, creatiile artistului grec Christo, precum si propriile origini ale designerului au jucat un rol important in realizarea colectiei sale pentru primavara 2009: sexy, eleganta si, in acelasi timp, surprinzatoare.

Pentru showul de la Londra, Schwab a intins si a decupat jerseul pentru a se mula sau drapa pe corpurile manechinelor, apoi s-a jucat cu pielea tabacita sau intoarsa ca si cum ar fi fost satin. Sforile – din piele sau din fibre textile -, care se unduiau pe dedesubtul sau pe deasupra hainelor, confereau hainelor o energie sexuala, in timp ce imprimeurile neclare adaugau o nota de iscusinta artistica.

Salopetele lejere din piele bej, imprimeurile spectaculoase in turcoaz, portocaliu si roz si rochiile cu spatele decoltat, cu bordura aramie au fost aplaudate, in timp ce decupajele interesante ale unor rochii mini sau ale unor pantaloni au fost primite cu relativ scepticism.

Marios Schwab primavara-vara 2009

Marios Schwab primavara-vara 2009

Marios Schwab primavara-vara 2009

9. Christopher Kane
Epoca preistorica. Planeta Maimutelor. The Flinstones. Geometrie. Patru dintre cele mai neasteptate surse de inspiratie l-au facut pe Kane sa propuna o colectie pe cat de neobisnuite, pe atat de futurista.

Jocuri geometrice au dat nastere unei serii de rochii si fuste – unele din piele in nuante de galben mustar sau verde, altele din organza nisipie si bej -, cu straturi de cercuri decupate de laser. Discuri subtiri se balansau prinse de haine, precum petalele unei flori, semicercurile aratau ca excrescentele coloanelor vertebrale ale dinozaurilor sau pareau a fi semilune decupate de pe cerul noptii, iar cateva rochii erau ornate cu amprentele palmelor unor gorile.

Desi impresionanta ca exercitiu de creatie si inteligenta ca strategie, colectia nu este neaparat si usor de purtat. Il pozitioneaza pe Kane drept un tanar designer inventiv, dar ii si consolideaza identitatea si talentul de inovator.

Christopher Kane primavara-vara 2009

Christopher Kane primavara-vara 2009

Christopher Kane primavara-vara 2009

10. Luella
In notele prezentarii ei, Luella Bartley a explicat viziunea ei pentru primavara 2009: „Imaginati-va o rochie draguta, cuviincioasa, pana la genunchi pe care ar purta-o o persoana matura din familia regala, adaugati inca trei, suprapuneti-le, mai adaugati o doza serioasa de culori dulcege, de bonboane fondante, apoi priviti intreaga tinuta prin niste ochelari cu lentile colorate, mai puneti o geanta, o palarie si pantofi asortati, iar acesta este personajul acestui sezon.”

Colectia Luellei a fost incarcate de referinte feminine din anii ’80, de la fundele mari, cu dungi, cocotate pe parul tapat, pana la colierele exagerate din perle si rochiile de cocktail infoiate. Paleta cromatica este si ea imprumutata din anii ’80: culori aprinse, efervescente, aproape punk prin combinatiile propuse: mov cu portocalium, roz bonbon, flori, volane si dantela din abundenta (pana si manusi decupate, din dantela), pigmentate din cand in cand e albastru, verde, violet si rosu. De fapt, intreaga colectie a mers pe ideea unei femei excentrice, parte Madonna in Like a Virgin, parte printesa britanica bine crescuta.

 Luella primavara-vara 2009

Luella primavara-vara 2009

fotografii: style.com, vogue.co.uk

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

Comentarii despre acest post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.