Vignete cu Grace Kelly si Lollobrigida: moda anilor ’50-’60
Nu poti sa nu construiesti metafore stilistice pornind de la noile siluete clepsidra din colectiile pentru toamna 2010 si timpul care se scurge doar pentru a reveni… pentru ca asa se intampla in lumea modei.
Lumea povesteste cum ca popularitatea catorva filme si seriale din ultima perioada – A single man, Mad Men -, iar acum cativa ani The Hours, Stepford Wives, Pleasantville, The Talented Mr. Ripley, Mona Lisa Smile – a contribuit la avalansa de elemente stilistice ale perioadei anilor ’50-’60. Altii spun ca este vorba de o reactualizare a frumusetii feminine, clasicizate, mai apropiata de circumferinte normale si de renuntarea la silueta androgina a ultimelor doua decenii.
Indiferent care ar fi motivul, toamna aceasta vom trai trei ipostaze in vignete vintage si retro: casnica/ gospodina eleganta; secretara inocenta dar cu vino-ncoace si bomba sexy.
Pentru fiecare dintre ele, colectiile rezerva un alt tip de garderoba, un alt tip de linie exterioara a vestimentatiei. Numitori comuni sunt noua lungime a tivului, coborata pana sub genunchi; sublinierea taliei; atragerea atentiei asupra bustului si o noua eleganta, ceva mai rezervata decat pana acum.
Fustele sunt fie cu volum (ajutate de pliseuri, bine stranse in talie), fie stramte, pe langa corp. Acestora li se adauga bustiere, corsete, cardiganuri scurte si sacouri cu talia marcata de o curea subtire. Nota de modernism a multor piese din colectii este data de imprimeuri (Marni, Dolce & Gabbana, Iceberg, Vuitton, Ruffian) si de revigorarea accesoriilor (ciorapi si sosete tricotate purtate cu pantofi cu varful patrat sau foarte ascutit, revenirea tocului kitten, genti retro, cu manere scurte dar in culori vii, esarfe purtate la gat sau pe cap, manusi pana la cot).
Fustele ample, bustierele innodate la ceafa, pulovere ajustate, cu guler rotund, rochiile de cocktail cu jupon care fosneste, rochiile de zi pe langa corp, sacouri cu maneci trei-sferturi si cu talia marcata printr-un cordon sau o curelusa, parul tapat sau purtat intr-o cuminte coada de cal, gentile cu forme drepte agatate de incheietura imbracata intr-o lunga manusa din piele – aceasta este recuzita unei perfecte housewife, care se va eleganta de la Louis Vuitton, Prada, Luisa Beccaria, Margaret Howell, Jasper Conran, Oscar de la Renta sau Paul Smith, si care isi va sublinia bustul generos, gatul gratios si manierele ireprosabile.
Rivala ei mai tanara, avatara a lui Bardot sau a Monicai Bellucci, va dori sa isi sublinieze farmecele si senzualitatea. Arsenalul ei de lupta aliniaza fustele-creion, corsetele si pantofii rosii din colectia Nina Ricci, dantelariile si satinurile de la Dolce & Gabbana, rochiile provocatoare de la Etro care ii explodeaza pe soldurile voluptoase, imprimeurile de sorginte animala si gulerele de blana de la Fendi, plus bluzele vaporoase, semi-transparente de la Cacharel. Armele ei secrete sunt rujul rosu, ochii puternic subliniati si parul ridicat intr-un coc tapat si neglijent.
In sfarsit, cumintenia si inocenta primelor flirturi sunt intruchipate de tinutele unei office girl – prea tanara si inca idealista ca sa devina housewife; insuficient de indrazneata pentru a fi o sexy bombshell dar cu constiinta propriei feminitati. Dimineata, cand isi deschide dulapul, are de ales intre taioare cuminti, foarte cambrate sau mai relaxate, bluze stramte si cu gulere inalte, eventual cu panglici care se innoada simplu la baza gatului, fuste discrete care s-ar potrivi si unei bunicute, pantofi cu tocuri delicate si impodobiti de barete sau funde, parul atent prins sub o cordeluta. Dries van Noten, Marc Jacobs, Loewe, Marni, Miu Miu si Sophie Theallet sunt preferatii ei.
Fotografii: nymag.com, style.com
Citeste si:
I AM IN! LOVE IT!
Si eu! Zilele trecute am descoperit o rochie, pe modelul de la Vuitton – I wish! – cu fusta ampla, decolteu, stransa in talie, pe care vroiam sa o arunc. Silly me!