Stereotipurile de care ma lovesc
Unul dintre lucrurile care ma amuza este sa descopar si apoi sa daram stereotipuri – in viata in general, iar in ultimul timp in special pe cele legate de imaginea mea de „consultant de stil/ fashion blogger”.
Initial, am citit despre ele in presa de moda internationala ale carei opinii, inevitabil, fusesera preluate, adoptate, transcrise, traduse, romanizate pe la noi. Mai apoi, m-am lovit de ele in discutiile cu cliente ale sesiunilor mele de stil, cu oameni de PR, cu designeri. Iar cel mai recent, culmea, in comentarii sau critici aflate la limita barfelor, legate de acreditarile bloggerilor.
Puse cap la cap, toate astea au creat un fel de portret-robot, pe care oamenii il vizualizeaza in momentul in care spui „lucrez in industria modei” sau „scriu despre moda.” Nici nu mai e nevoie sa spun cat de limitat si prost schitat este portretul cu pricina, pentru ca realitatea este foarte diferita. In ultimul an am cunoscut zeci de bloggeri si, in afara impartasirii unei pasiuni comune pentru moda, aratam cat se poate de diferit, avem propriile opinii si voci individualizate, avem pregatiri foarte diferite, joburi diferite, vieti diferite. Pana si pasiunea pentru moda o traim diferit si o exprimam diferit.
Ca sa nu credeti ca vorbesc despre cai verzi pe pereti, am facut o lista a celor mai intalnite 10 stereotipuri legate de a fi blogger de moda. Daca voi ati intalnit si altele, share them š
1. Cei care fac blogging despre moda sunt adolescente sau tinere in jur de 20 de ani. Nu stiu din ce motiv (pot doar sa il banuiesc), mai toata atentia presei merge catre bloggeri care sunt intr-adevar foarte tineri. Este cazul bine-cunoscutei Tavi Gevinson, care are in jur de 20 deĀ ani, sau al lui Jane Aldridge, de doar 22-23 deĀ ani. Pe de alta parte, majoritatea blogurilor (internationale si romanesti) sunt tinute de persoane de peste 27-28 de ani, pe langa care exista la fel de multe bloguri scrise de oameni (femei si barbati) de peste 30 de ani, care de obicei chiar profeseaza in domeniu.
2. Cele care fac blogging de moda sunt inalte, suple, au infatisarea unor manechine profesioniste si se imbraca doar in haine de designer. Este ca si cum ai spune ca un blogger de moda este o manechina sau o editoare de moda care si-a ratat cariera. E suficient sa vii la o intalnire cu bloggerite de moda ca sa vezi varietatea formelor si dimensiunilor. In plus, gasesc ca este jignitor sa crezi ca infatisarea poate fi singura calificare necesara pentru a scrie despre industria modei.
3. Bloggeritele de moda sunt excentrice, agresive, galagioase. Banuiesc ca e posibil ca unele dintre bloggerite sa aiba o personalitate mai expansiva, sa fie vulgare, extrem de vorbarete, snoabe, infumurate sau sa isi joace propriul rol de cabotina/ actrita mediocra. Pe de alta parte, majoritatea celor pe care le cunosc se comporta extrem de profesional si civilizat.
4. Bloggeritele de moda isi doresc sa fie in centrul atentiei si cauta acest lucru cu disperare. Sa-mi fie cu iertare, dar nu toti bloggerii discuta doar despre ei, si din ce in ce mai putini mai posteaza outfiturile zilei! Ā Cei mai multi dintre noi investesc timp si energie analizand si interpretand tendinte, intervievand designeri sau antreprenori din fashion, discutand colectii sau fenomene din industria modei, oferind recomandari stilistice sau, la modul general, scriind despre o groaza de alte lucruri in afara persoanei proprii. O facem dintr-un interes sincer legat de industrie si/ sau profesie, ne cheltuim din banii proprii atunci cand nu suntem angajatii unui trust de presa, petrecem timp documentandu-ne sau cautand inspiratie, la fel cum ar face un reporter.
5. Bloggeritele de moda aleg sa scrie despre moda pentru ca stiu ca vor primi diverse cadouri sau mostre. Nu neg faptul ca in lumea bloggingului de moda (si mai ales de beauty) exista persoane care vaneazaĀ invitatii la evenimente,Ā produse cosmetice, reduceri preferentiale sau chiar imbracaminte gratuita. Am vazut chiar si cateva persoane batandu-se pentru un ultim si tristĀ goodie bag š DAR stiu ca pentru majoritatea dintre noi aceste oferte sunt bonusuri intamplatoare, nesolicitate, pe care le acceptam cu politete si decenta atunci cand ne sunt oferite. Sau, in fine, vorbesc in nume propriu.
6. Bloggeritele de moda scriu de acasa, de obicei imbracate in pijama. Suna caraghios, dar sa stiti ca chiar am fost intrebata, cu seriozitate, daca asta e realitatea.Ā Cand am raspuns ca, in ceea ce ma priveste, am biroul la aceeasi adresa unde locuiesc DAR e vorba de un birou special amenajat si nu scriu din varful patului, cu atat mai putin purtand pijama (mi-as dori acest lux, dar de obicei la ora 7 dimineata sunt in picioare), respectiva persoana a ridicat din sprancene si a soptit un „oh my god…”. Sunt convinsa ca multe dintre noi scriu de acasa, dar imaginea unui blogger purtand pijama face un mare deserviciu celor care scriu profesional.
7. Bloggerii de moda adora sa fie invitati si se inghesuie la orice fel de evenimente promotionale, lansari de colectii, deschideri de magazine si showroomuri, aniversari de orice fel, atata timp cat implica un cocktail gratuit si o punga de cadouri. Sincer, de multe ori ma surprind unii organizatori de evenimente: Ā nu realizeaza ca, pentru a atrage jurnalisti si bloggeri, e nevoie de creativitate, atentie la detalii, diferentiere. Se poate intampla ca in Bucuresti, in aceeasi seara, acelasi blogger sa fie invitat la 5 evenimente. Personal, cred ca bloggerul va acorda mai multa atentie unui eveniment/ brand cu care simte ca a dezvoltat o legatura personala si nu isi va prioritiza prezenta in functie de posibilul continut al goodie bag-ului si nici a numarului de celebritati prezente pe metru patrat.. Sorry, dar un pahar de sampanie, o mostra de fond de ten sau un voucher de 50 de lei nu ma impulsioneaza…
8. Bloggerii de moda vor lauda orice fel de produs, daca lor li se face un discount. Cat de gresita este aceasta presupunere! Sigur ca exista cateva bloguri care, datorita recesiunii, si-au ales nisa cumparaturilor 2nd hand, a descoperirii discounturilor, outleturilor, reducerilor sau produselor destinate unor bugete limitate. Dar doar pentru ca tu vinzi cizme de o calitate indoielnica si de un prost gust evident DAR care costa 100 lei, iar martea ai reduceri de 5%, asta nu inseamna ca orice blogger va sari in sus de bucurie si va dori sa „impartaseasca cu cititorii minunata veste”!
9. Bloggerii de moda sunt amatori, care nu au nici pregatirea profesionala sau academica, nici experienta necesara. Desi putini dintre bloggerii de moda sunt absolventi de jurnalism sau design vestimentar, multi dintre ei au experienta in industrii adiacente: comunicare, media, PR. Cei care nu au aceste calificari nici nu pretind ca le-ar avea (iar daca o fac, shame on them,Ā sa isi asume responsabilitatea). Cei care doresc sa intre in acest domeniu, pot avea sansa ca blogul propriu sa le deschida usa catre o experienta in moda, cum a fost cazul Susannei Lau (aka Susie Bubble). Intr-un final, fiecare blogger are propria audienta, pe principiul „cine se aseamana, se aduna”: unele cititoare vor fi atrase de „pupici, fetelor”, altele de fotografii bine incadrate si minim de text, iar altele de un continut mai consistent.
10. Bloggerii de moda nu isi folosesc bunul simt, judecata proprie si nici nu au auzit de deontologie, atunci cand comenteaza sau preiau continut editorial. Asa este, bloggerii nu sunt jurnalisti de profesie, dar asta nu inseamna ca nu isi folosesc bunul simt cand publica o stire, cand discuta o colectie sau comenteaza un eveniment. Sunt persoane motivate de propriile opinii, ceea ce de multe ori face parerile lor mai pertinente sau mai periculoase decat cele oficiale, strecurate in comunicate de presa. (Sigur, exista si nefericita categorie a celor care pur si simplu aplica un „copy/paste” din orice comunicat de presa primit, in sistem pupincurist si de efort minim. Ce rea sunt!) Pe de alta parte, brandurile trebuie sa isi asume si riscul acestui tip de comunicare, total subiectiv, putin influentabil si deloc controlabil. Dar si cat de bine se simt advertiserii cu pricina atunci cand un blogger cu influenta le lauda un produs, o colectie sau o initiativa, iar cititorii ii rasplatesc cu incredere…
pai sa vedem…am 32 de ani, 1 m 64, un buget care nu se intinde pana la designeri, un nivel de agresivitate comparabil cu al unui miel.
am experienta profesionala in comertul de moda si sunt prin formatie jurnalist, iar de unde si in ce tinuta imi scriu blogul e absolut irelevant. cum de altfel e si restul. inclusiv cadourile pe care nu le primesc si evenimentele la care nu sunt invitata. ce ar putea fi relevant, pt unii, e strict continutul blogului meu frivol care tipa dupa atentie. dar stii ce? ai alegerea sa NU il citesti. š
Roxana, ca sa zic asa, „great minds think alike”. Sa facem o asociatie „bloggeri anti-stereotipuri” š
Felicitari Irina pentru post! Ai mare dreptate. Desi nu am foarte multa experienta ca blogger m-am lovit si eu de aceste stereotipuri. De fiecare data cand o persoana pe care abia am cunoscut-o afla ca am un blog de moda ma scaneaza imediat din cap pana in picioare. Inutil sa spun ca imaginea nu corespunde tot timpul cu ce isi inchipuie ei ca ar trebuie sa arata un fashion blogger. Sa speram ca acest post va schimba un pic lucrurile. Daca nu putem sa infiintam asociatia :))
E plina lumea de stereotipuri. Am observat ca de multe persoanele care se imbraca mai colorat si frumos (nu vulgar) care incearca sa iasa din gri sau alte zone de confort sunt privite ca si superficiale. E ciudata lumea