Retrospectiva anului 2010 in moda (I)

Cum 2010 s-a sfarsit, e momentul sa tragem linie si sa recapitulam momentele definitorii si memorabile ale acestui an.

Evenimente fericite, cum au fost intoarcerea lui Tom Ford in creatia vestimentara pentru femei si numirea lui Giles Deacon la Ungaro s-au incrucisat cu momente triste – sinuciderea lui Alexander McQueen si decesul fotografei Corinne Day. Karl Lagerfeld a regizat prezentarea de moda a colectiei Chanel pentru toamna – iarna 2010 in jurul unui iceberg proptit in mijlocul podiumului, Emma Watson si Scarlett Johansson au renuntat la pletele aurii de sirena, iar Kings of Leon si-au lansat propria colectie vestimentara.

ungaro-mcqueen-day-chanel.JPG

Magazinele popup si cele cu locatii exclusive, consumul de fast fashion, directionarea marilor branduri catre piata de lux din China sunt doar cateva dintre fenomenele care au aparut datorita unei economii globale inca in stare de recesiune.  La inceputul lui 2010, toate sectoarele industriei modei ramaneau puternic afectate de coma prelungita a economiei, ale carei simptome se manifestau printr-o diminuare dramatica a cheltuielilor pe articole de moda si lux.  In loc de a face cumparaturi, consumatoarele de moda isi faceau probleme in legatura cu finantele proprii, iar un articol de prima pagina din Womens Wear Daily, aparut la inceputul anului, sublinia o suita de factori care impactau negativ vanzarile in domeniul retail: cresterea ratei somajului in Europa si Statele Unite, inflatia preturilor, volatilitatea bursei, pretul petrolului, cand in urcare, cand in scadere …

 cartier.jpg

Una dintre putinele miscari financiare semnificative a fost cumpararea a 17.1% din Hermès de catre LVMH, pentru suma de 1.45 miliarde de euro.  Analistii si expertii bursieri s-au intrebat care vor fi perspectivele unei astfel de preluari, uitand ca Bernard Arnault a aplicat aceeasi strategie in anii ’80, iar apoi in 1999 prin cumpararea Gucci.

bettencourt.jpg

Alte momente notabile din industrie, dar petrecute in afara catwalk-urilor, au fost scandalul Bettencourt (lupta dintre mostenitoarea imperiului L’Oreal si fiica sa a tinut luni de zile prima pagina a ziarelor franceze) si investitia misterioasa a lui Diego Della Valle in Saks Fifth Avenue.  Natalie Massenet, fondatoarea Net-a-Porter, si-a vandut siteul conglomeratului Richemont pentru substantiala suma de 70 milioane de dolari (350 milioane de lire sterline), iar Google si-a lansat in noiembrie propriul site de e-commerce, Boutiques.com.

6a00d834522e9c69e2010535f11bc3970c-500wi.jpg

 article_51953.jpg

 boutiques-com-review.jpg

La inceput de an, previziunile specialistilor din industrie erau moderat-optimiste.  Paletele de culori recomandate si folosite in colectiile de primavara erau explozii de culoare, curcubee exuberante de turcoaz, rosu cald, roz corai, galben lamaie, violet deschis, dupa cum demonstrau Derek Lam, Rachel Roy, Dennis Basso sau Matthew Ames.

In paralel, vigilenta consumatoarelor s-a concretizat intr-o reinventare a garderobelor, la o reinterpretare a trendului utilitar – fie ca vorbim de omniprezentii jeansi J. Brand purtati de mai toate editoarele de moda, de renasterea salopetelor si a jachetelor de aviator sau de popularitatea nemuritoare a tot ce inseamna “military”.  Aceeasi precautie da nastere unui mini-trend – experimente de stil de tipul 6 items or less, 365 Fashion Rehab, 30 days of LBD – in care femeile cauta sa vada cat timp si daca pot supravietui fara a-si cumpara haine noi.  Desi in prezent exista doar cateva sute de persoane atinse de acest fenomen, New York Times i-a dedicat articole si interviuri.

Poate ca aceeasi apreciere a naturaletii, pusa in contrast cu crearea unei imagini artificial construite si cu bifarea unor puncte pe liste de must-have, must do si must be, a deschis in 2010 discutia despre o noua estetica a femininului si diversitatea corporala.  Intregul numar de ianuarie al V Magazine este dedicat manechinelor supraponderale, Elle France dedica editia lunii martie plinutei dar foarte voluptoasei Tara Lynn, Glamour US isi socheaza cititoarele cu fotografia unei manechine cu burtica, Vogue Paris o alege pe Crystal Renn pentru o coperta si pentru unul din pictorialele editiei aniversare de 90 de ani. Colectiile de toamna Louis Vuitton, Prada, Dolce & Gabbana, Nina Ricci ne invita sa redescoperim silueta clepsidra, busturi generoase, solduri seducatoare, sa purtam corsete si fuste ample.

Curves ahead, V magazine

 Tara Lynn in Elle France, editia aprilie 2010

Pana la urma, 2010 a insemnat o schimbare de paradigma pentru industria modei, iar greutatile financiare – atat ale consumatorilor, cat si ale companiilor – au creat o noua era a pragmatismului.  In loc sa-si mai cumpere reviste lunare de moda, milioane de cititoare au preferat sa citeasca bloguri de stil si moda. Astfel, bloggerii devin cu adevarat celebritati si lideri de opinie.

Micuta Tavi Genvinson, de doar 14 ani, este intens fotografiata si intervievata dupa recenzia facuta colectiilor de primavara de la NY, apare in Blog Off (un profil de patru pagini in revista Love) si in Teen Vogue, scrie un articol pentru Harper’s Bazaar dupa ce devenise muza surorilor Mulleavy de la Rodarte, primeste locuri in primul rand la prezentarile haute couture de la Paris, unde creaza situatii tensionate datorita palariei ei Stephen Jones. Jane Aldridge, adolescenta texana din spatele blogului Sea of Shoes, ii are printre fani pe Kanye West si pe Tory Burch, are o colaborare in 2009 cu Urban Outfitters, iar in 2010 cu Gryphon. Autorii altor patru bloggeri – Karla’s Closet, The Glamourai, What is Reality Anyway, Cupcakes and Cashmere – au fost invitati de Coach sa creeze cate un model de geanta, in stilul caracteristic al fiecaruia.  Ralph Lauren a ales personal 100 de bloggeri, pe care i-a invitat sa se fotografieze in tinute create de ei, pentru campania fundatiei Pink Pony. Catalogul de toamna al brandului Free People are drept manechine si stiliste alte trei bloggerite, cunoscute pentru creativitate: Rumi Neely de la Fashion Toast, Georgia Larsen care scrie Dora’s Fur si Natalie Suarez al carei blog este Natalie Off Duty.

 Randul de sus: Tavi Genvinson, Jane Aldridge; randul din mijloc: Karla Deros, Kely Fromel, Krystal Simpson, Emily Schuman; randul de jos: pagini din catalogul Free People, octombrie 2010, cu Natalie Off Duty si FashionToast

Si pentru ca vorbim de colaborari, industria modei a continuat sa ne aduca creatii de designer la preturi derizorii. Fashionistele au asteptat cu sufletul la gura luna noiembrie, cand retailerul suedez H&M a pus in vanzare colectia exclusiva Lanvin for H&M, dar sa nu uitam ca inceputul lui 2010 debuta cu colectia Jean Paul Gaultier pentru Target, urmata la scurt timp de cele semnate Zac Posen si Rodarte.

 Lanvin for H&M; Jean Paul Gaultier pentru Target US

 Colectia Zac Posen pentru Target US

 Colectia Rodarte pentru Target

Olivier Theyskens este recrutat de Theory, iar Valentino lansa impreuna cu Gap o mini-colectie disponibila doar in Italia si in cateva magazine din Londra si Paris. Ruffian, Ellen Tracy, Kenneth Cole si Kimora Lee Simmons s-au extins prin colaborarea cu Macy’s, J.C. Penney a pus in vanzare modele cu semnatura Charlotte Ronson si Nicole Miller, iar Payless Shoes l-a adus in echipa pe Christian Siriano, unul din castigatorii emisiunii Project Runway.

 Valentino pentru Gap

In final… cu toate ca industria modei este, prin excelenta, un barometru al progresului, majoritatea celor mari din acest business este inca speriata de tehnologie.  Daca 2009 a fost anul in care brandurile din moda lansau aplicatii iPhone si pagini de Facebook, in 2010 povestile au fost legate de live streaming, aplicatii pentru iPad, prezenta pe Tumblr, dar mai ales pe Twitter.  Stefano Gabbana are 62,028 de followeri, DKNY PR Girl ajunge la 219,399 de persoane, iar Victoria Beckham – 419,630.

Multe case de moda – Gucci, Hugo Boss, Burberry, Louis Vuitton, Ralph Lauren – au investit masiv in digitalizarea imaginii lor, in atragerea unei noi audiente si in fantastice campanii online, in timp ce altele au privit din culise.  Programe precum Art of the Trench by Burberry, Digital Flagship la Gucci sau Engagement Ring Finder de la Tiffany’s au starnit interesul presei industriei de lux, au adus brandurilor milioane de clickuri si le-au pozitionat ca inovatori.

 Art of the trench

In sfarsit, cele mai bine zece pozitionate case de moda pe Facebook au comunitati cu peste jumatate de milion de membri iar numarul de “like”-uri le creste cu o medie de 263% pe an.  Dupa cum spune Scott Galloway, fondatorul L2 Digital IQ Index, “produsele-vedeta in industria luxului nu mai sunt genti sau ceasuri, ci programe inovatoare de social media.”

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

2 comentarii la acest post

  1. 1
    Madalina says:

    Mi-a placut foarte mult articolul asta, Irina!
    Poate ar trebui adaugat aici, ca eveniment notabil al anului 2010, anuntul Carinei Roitfeld ca paraseste Vogue Franta. A fost o veste care cu siguranta a marcat sfarsitul de an 🙂

  2. 2
    Irina says:

    Madalina, foarte adevarat! Doar ca articolul l-am scris inainte de anunt 🙂 o sa ii pun un later edit 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.