A inceput sezonul de reduceri… si sunt (aproape) cuminte

Nu mai e cazul sa va reamintesc, pentru ca stiti deja: au inceput reducerile. Se vor incheia in prima saptamana a lui august (sau cazurile catorva branduri, in cea de-a treia).  La fel ca si voi, nu am propriu-zis nevoie de nimic in plus in garderoba, am suficient de multe haine si accesorii noi si mai putin noi incat nici nu apuc sa le port pe toate…

Cu toate astea, cate zile credeti ca voi rezista cantecului de sirena cu „-50%”, hmm? In conditiile in care, va reamintesc, am o meserie periculoasa: sunt obligata sa bat la pas, aproape zilnic, mall-urile si magazinele, sa fiu la curent cu tot ce au magazinele in stoc, sa triez vizual sute de piese delicioase, colorate, adorabile, atat de dezirabile…

Si totusi, de cativa ani m-am disciplinat. Am invatat sa evit greselile la cumparaturi, sa imi infranez impulsurile la shopping, sa imi strunesc entuziasmul si frenezia care se terminau inevitabil cu diverse achizitii depozitate in fundul unui dulap. In cazul in care sunteti tentate sa iesiti la shopping in zilele urmatoare si sa ardeti niste plastic, iata ce v-as sfatui:

– Daca nu gasesti obiectul dorintei tale in masura care iti vine ca o manusa, lasa-l in magazin. Da, chiar daca ai asteptat doua luni reducerile, chiar daca iti vine sa trantesti cu ceva de pamant de frustrare, chiar daca vrei absolut si cu indarjire acea rochie/ fusta/ pantaloni, chiar daca vanzatoarea iti spune „dar se poate purta si asa”… Lasa haina acolo. You can do it, crede-ma pe cuvant. E doar o haina, nu un copil pe care il abandonati.
– Daca culoarea pe care o doreati, cea care iti placea atat de mult „nu mai este pe stoc, dar avem alte nuante, vreti sa le vedeti?”, m-as gandi de mai multe ori. Da, este adevarat, ne putem lasa placut surprinse de un albastru turcoaz, un galben exotic sau de un verde mentolat. Nu trebuie sa juram doar pe camel, crem sau bej. Pe de alta parte, daca in adancul sufletului simti ca verdele fluorescent sau cenusiul de asfalt pe care ti-l propune vanzatoarea nu te conving, refuza cu gratie.

– Daca haina vazuta in vitrina, de aproape este dezamagitoare, accepta realitatea. Da, exista si deceptii emotionale cand faci shopping: materialul se sifoneaza prea usor, decolteul nu este atat de adanc cum l-ai fi dorit, culorile nu iti vin asa bine cum sperai. Mda, dar totusi e Manoush/ Armani/ Gerard Darel! Da, si totusi „nu”. Poate sa fie, dar in dulapul altcuiva.
– In continuarea argumentului de mai sus: nu te lasa amagita de iluzia brandului. Daca ai fi gasit exact acelasi model la suedezi sau la spanioli, ai fi cedat? Da sau nu? Daca nu, de ce ai face-o doar pentru numele tiparit pe o eticheta? O investitie vestimentara nu inseamna o rochie in mega-tendinte pe care nu o vei purta niciodata.
– Daca inca eziti, pune-ti intrebarea decisiva: „ai cumpara-o la pret intreg?” Da sau nu? Pretul redus nu inseamna ca o iei pe gratis, just so you know

– Daca ai chiar si cel mai mic dubiu cand privesti haina pe umeras, daca ceea ce vezi in oglinda cabinei de proba iti aduce pe fata o strambatura cat de slaba, daca te gandesti „meh…” in loc de „oh my god!” cand ai gasit in sfarsit o rochie, o geanta sau niste sandale, pune-le deoparte si du-te la o cafea timp de o ora. Ai timp sa te gandesti daca imprimeul floral, dungile, rozul neon sau tocurile de 12 te vor face fericita. Poate astazi vor face pe altcineva sa zambeasca.
– Exista riscul sa nu poti dormi la noapte la gandul ca alta femeie va cumpara costumul de baie, pantalonii scurti din piele sau rochia din dantela pe care le-ai vazut azi intr-un magazin? Da??? Hopa, avem o problema. Nu-ti spun care, intelegi singura. Nu exista acel risc? Foarte bine, intoarce-te a doua zi (fara insomnie la activ) si probeaza-le. Au disparut din magazin? Eh, la fel ca si in cazul unor relatii: you were not meant to be together.

– Daca mai ai acasa ceva similar cu ce probezi azi, dar nu identic (poate difera culoarea, poate croiala e putin alta), este inutil sa adaugi in sifonier o geamana orfelina. Investeste in piese unicat, remarcabile, diferite.
– Daca ai reperat intr-un magazin o piesa super-basic (un pantalon negru cu croiala frumoasa, un tricou alb simplu, un jerseu gri subtire, o camasa bleu), intreaba-te daca chiar ai nevoie de ele. Vanzatoarea iti va spune ca „oricand ai nevoie de un pantalon negru”. Asa este, dar daca mai ai inca 5 perechi similare acasa, care mai e scofala? Pe de alta parte, ce-ai zice daca in locul pantalonului ti-ai cumpara un album de arta, ai dona banii unui adapost cu puiuti parasiti sau ti-ai plati o luna de abonament la sport?

Irina Markovits

Sunt creator de imagine, consultant de stil, jurnalist de moda si personal shopper. In ADN-ul meu se amesteca rafturile de carti cu umerasele de haine: asta e motivul pentru care biroul imi e plin de carti, reviste, haine colorate si pantofi splendizi. Prin Style Diary si munca de stilist personal transmit femeilor doua principii in care cred: stilul - la fel ca mersul pe bicicleta sau pe tocuri - este o aptitudine care se invata, prin exercitiu, cu perseverenta si urmand cateva reguli logice si de bun-simt, iar a te sti frumoasa si cu stil nu au nimic de-a face cu tendintele, cifrele de pe cantar sau din buletin, cantitatea hainelor din dulap sau pretul. Mai cred in puterea de transformare a hainelor si, mai presus de orice, ca o femeie frumoasa este neaparat educata, inteligenta si cu un interior bogat.

Postari asemanatoare

10 comentarii la acest post

  1. 1
    AdinaB says:

    Nu sunt stilist, doar o budget fashionista :))) … In ce as „investi” eu in aceasta perioada:
    – tricouri simple (negru/ alb/gri/rosu/verde/ navy) din cel mai fin material (bbc amestec cu matase) … btw, stie cineva unde as putea gasi in Buc asa ceva????
    – pantofi tip „stiletto” negri/ gri/ nude/ bej, piele interior -exterior ( am inteles si eu dupa multi ani ca acest tip de pantof este o adevarata comoara in garderoba mai ales dupa ce treci de o „anumita” varsta!) sunt in cautarea unei perechi gri … nu o gasesc!
    – bluze/ camasi din matase naturala imprimata/ uni
    – o camasa alba, simpla, de preferat amestec bbc cu matase

    Concluzie:
    – caut piese fabricate din tesaturi/ materiale de cea mai buna calitate
    – investesc in piese „clasice” (un tricou simplu, alb/negru din matase si bbc) si nu in micro-trenduri (top peplum din vascoza verde neon)
    – am un buget disponibil bine stabilit, fara a utiliza cardul de credit

  2. 2

    Ciudat este ca putine magazine de la noi au reduceri adevarate, adica din acelea care chiar sa justifice isteria provocata shopaholicelor.
    In general magazinele mari cum sunt Zara au reduceri de maxim 20%, iar pentru preturile oricum umflate, nici nu se simte.
    Am fost zilele trecute la ei in cautarea unei camasi cu imprimeu – am gasit doar poliester 100% care imi dadea o senzatie oribila pe piele, si in cautarea unei rochii din dantela alba – nici una nu era sub 250 RON – asta nu sale. Am plecat mandra fara nici un articol cumparat!

  3. 3
    Dana says:

    foarte misto articolul. si mai ales util, ca azi ma gandeam sa ma duc putin la shopping. mersi 🙂

  4. 4
    Smaranda says:

    Bune idei de tinut in frau poftele pe care ni le fac vitrinele in perioada asta! 😛
    Articolul asta insa mi-a dat o idee: as vrea sa te rog sa ne spui care e diferenta dintre reduceri si promotii, cand se aplica fiecare si alte detalii de acest fel. Eu stiam ca parca dupa 15 august incep reducerile la colectiile de vara, ca le trebuie magazinelor o apobare speciala de la primarie ca sa poata face reduceri etc. dar evident nu stiu clar care e situatia.
    Multumesc!

    • 4.1
      Irina says:

      Smaranda, sunt mai multe diferente intre reduceri si promotii. De pilda: reducerile tin de sezon (cele de vara tin din ultima saptamana din iunie sau prima din iulie pana la sfarsitul lui august; cele de iarna incep imediat dupa Craciun si se incheie in a doua saptamana a lui februarie); reducerile apar simultan in toate magazinele de brand (retail chains sau nu), dar fiecare magazin decide propria marja de reduceri si daca acestea se aplica pe intreaga colectie sau doar pe anumite piese. Promotiile sunt mai curand decizii individuale de marketing si promovare, fiecare brand le aplica independent de sezonul de reduceri. Pot fi promotii cu ocazia unei zile speciale (aniversarea unui an de la deschiderea magazinului, de ex), pentru a elibera magazinul de o parte din stoc (cumperi 2 bluze la pret de una si jumatate), pentru a creste traficul in magazin (cumpara impreuna cu o prietena si primiti amandoua 20% discount sau un voucher de X lei). Din cate stiu eu, in Uniunea Europeana sezonul de reduceri este reglementat prin lege, brandurile au intr-adevar nevoie de niste aprobari pentru a avea reduceri in afara lunilor alese (nu stiu daca se cere de la Primarie, cred ca mai curand de la un fel de Comisie a Concurentei, I don’t know)… Dar nu cred ca la noi se aplica, din motive evidente :)))

  5. 5
    eva galambos says:

    Imi place cum abordezi problema!!! Dar oare câte dintre noi rezistă temtaţiilor, indiferent de vârstă?

  6. 6
    Lily says:

    Lovely Blog!In sfarsit articole ce vin cu ajutor,nu numai cu tentatii:)
    Si eu am invatzat sa ma abtin daca nu am nevoie de acel articol cu adevarat,idiferent daca este redus 50%,ma gandesc daca am unde sa il imbrac,cat de des as putea sa il port,compar si pretul si astfel am inceput sa nu mai cumpar atat de multe lucruri nefolositoare .Chiar sunt genul care cumpara majoritar doar la reduceri(ptr ca nu locuiesc in Romania si am parte de mari reduceri)Sunt atat de multe articole tentante,dar vei fi cu mult mai multumita si mai satisfacuta cand vei vedea ca achizitia facuta o porti des si o asortezi la multe,decat un articol pe care l-ai cumparat datorita pretului si inca nu lai purtat si nici nu sti cand si cu ce ocazie il vei putea purta:)

  7. 7

    […] să aleg doar 2, restul le găsiți încă în magazin.  Cum am reușit? Am învățat de la Irina cum să fiu (aproape) cuminte în sezonul […]

  8. 8

    […] să aleg doar 2, restul le găsiți încă în magazin.  Cum am reușit? Am învățat de la Irina cum să fiu (aproape) cuminte în sezonul […]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.